تبیین اهمیت مدارس طبیعت با حضور مدیرکل بهزیستی استان همدان

صبح امروز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، مدیرکل بهزیستی استان و مدیر مدرسه طبیعت نسیم همدان، اهمیت مدارس طبیعت تبیین شد. به گزارش “فردای همدان”، در این دیدار که در حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، حمید نوروزی، فعال مدنی و مدیر مدرسه طبیعت نسیم گفت: امروز که کودکان ما در شهرهای […]

صبح امروز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، مدیرکل بهزیستی استان و مدیر مدرسه طبیعت نسیم همدان، اهمیت مدارس طبیعت تبیین شد.

به گزارش “فردای همدان”، در این دیدار که در حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، حمید نوروزی، فعال مدنی و مدیر مدرسه طبیعت نسیم گفت: امروز که کودکان ما در شهرهای بزرگ کودکی خویش را در آپارتمان های کوچک عقیم و بریده از هر جلوه ای طبیعت گرفتار می بینند و چشم انداز آنها را پرده های ضخیم یا دیوار همسایه محدود کرده، طبیعت فقط در تلویزیون قابل مشاهده است و جدال و خشونت های طبیعی جای خود را به بازی های کامپیوتری سپرده و حتی تجربه سرما و گرمای بیرون نیز از پشت پنجره ممکن شده است که این، خاطره ماندگاری برای کودکان از تماس با جهان زنده باقی نخواهد گذاشت.

نوروزی افزود: با توجه به اهمیت فوق العاده تجربه طبیعت در کودکی باید گفت که ما در شرایط امروزی زندگی شهری در تامین این تجربه برای کودکان خوایش غفلت کرده ایم و این غفلت برای آینده محیط زیست ما می تواند بس گران تمام شود.

وی اظهار کرد: تاکنون عمده کوشش ما در تامین آموزش محیط زیست برای بزرگسالان صرف شده است. به عبارت دیگر، دوره ای را برای علاقه مند و متعهد کردن آنها نسبت به طبیعت برگزیده ایم که علایق آنها پیشاپیش کاملا شکل گرفته بوده است. در این سن به آنها تنها می توان آگاهی داد اما برای برانگیختگکی بس دیر شده است لذا باید توان خویش را مصروف کودکان کنیم و هرچه بیشتر امکان تجربه طبیعت در همه جا را برای آنها فراهم آوریم.

وی ادامه داد: این کار نیازمند درک اهمیت فوق العاده این موضوع از جانب برنامه ریزان آموزش همگانی، ترتیبات قانونی و سازمانی برای گنجاندن آن در برنامه های آموزشی و تامین منابع اطلاعاتی است.

وی خاطرنشان کرد:  امروز 45 مدرسه طبیعت در کشور وجود دارد و همدان نهمین مدرسه طبیعت را در کشور راه اندازی کرده است.

حمیدرضا الوند مدیرکل بهزیستی استان نیز با بیان اینکه 5 محور رشدی برای کودکان شامل مهارت های بدنی، ادراکی عاطفی، شناختی، اخلاقی اجتماعی معنوی و زیبایی شناختی است افزود: احترام به طبیعت، از فرصت های کشور ما است و تمامی برنامه ها باید با توجه به این امر تدوین گردد.

الوند افزود: 90 درصد کودکان زیر 6 سال در اختیار مهد کودک ها نیستند و مدارس طبیعت می بایست حوزه فعالیت خود را گسترده ببینند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیط بیان کرد: اگر نتوانیم گلوگاه های موثر آموزش را پیدا و مدیریت کنیم، کمیت کار لنگ خواهد بود و با توجه به ظرفیت هایی که در بدنه دولت وجود دارد انتظار می رود ادارات بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها به کمک محیط زیست بیایند.

محمدرضا محمدی راه اندازی مدارس طبیعت را تجربه موفقی دانست که می تواند حس تعلق به طبیعت را در کودکان پرورش دهد و در سنین بزرگسالی، آنها را مدافعان طبیعت کند.

وی تاکید کرد: در وضعیتی که امروز کودکان ما به شدت نیازمند ارتباط با طبیعت هستند، باید ابزاری فراهم شود تا با طبیعت انس بگیرند تا به درستی از آن بهره برداری  کنند و و مدافع حفظ محیط زیست باشند.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه طبیعت تجربه موفقی است که نتایج خوبی در کوتاه مدت داشته است و ابزار بی بدیلی اس تا با آن عشق به طبیعت را در آینده سازان کشور نهادینه کنیم.

در ادامه این نشست در خصوص مسائل طرح شده و امکان گسترش فعالیت مدارس طبیعت در استان بحث شد.

انتهای پیام/