وجود همدلی و همکاری مجموعه مدیریت شهری در اجرای طرح پیاده راه بوعلی

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل، ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی همدان گفت: پیاده راه بوعلی یکی از با ارزشترین طرح هایی است که با همت شورا و شهرداری اجرا شد. به گزارش “فردای همدان”، کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل، ترافیک و محیط زیست شورا که پیرامون موضوعات […]

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل، ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی همدان گفت: پیاده راه بوعلی یکی از با ارزشترین طرح هایی است که با همت شورا و شهرداری اجرا شد.

به گزارش “فردای همدان”، کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل، ترافیک و محیط زیست شورا که پیرامون موضوعات مدیریت بحران و بررسی طرح جایگزین یخ‌زدایی معابر شطح شهر همدان برگزار شد افزود: اقدام شورا و شهرداری همدان در اجرای طرح پیاده راه بوعلی شجاعانه بود چرا که این طرح حدود 20 سالی بود که باید اجرا می شد.

گردان از تک  تک دست اندرکاران اجرای طرح پیاده راه بوعلی تشکر کرد و یادآور شد: زحمات مجموعه شهرداری از جمله شهردار، مدیریت و مجموعه منطقه یک، معاونت های خدمات شهری، حمل ونقل و ترافیک، عمرانی، فرهنگی اجتماعی و معاونت معماری شهرسازی، سازمانهای پارکها و فضای سبز، زیباسازی، خدمات شهری، ترافیک، تاکسی رانی، اتوبوسرانی و پیمانکاران ، مهندسین و کارگران مجری،اصناف و کسبه ،شهروندان و مراجعین ،  شرکت های خدمات رسان و … قابل تقدیر است و شئرا به عنوان نمایندگان مردم از تلاش شبانه روزی این افراد تقدیر و تشکر را دارد.

وی اظهار کرد: اجرای طرح  پیاده‌راه بوعلی همدلی و همکاری بین معاونت‌های مختلف شهرداری را نشان داد به گونه ای که به نوعی مدیریت واحد را در اجرای طرح پیاده راه داشتیم و همه سازمان‌ها به نوعی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دادند که مورد پذیرش و اقبال مردم قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری‌های خوب حوزه مدیریت بحران شهرداری همدان باعث شده نام همدان در مجامع بین‌المللی ثبت شود، گفت: انعقاد تفاهمنامه مشترک با کمیسیون ملی یونسکو و پژوهشکده سوانح طبیعی، برگزاری مانورها و برنامه‌های خدمات شهری از عملکرد‌های مثبت خدمات شهرداری بوده که قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان بیان کرد: مدیریت بحران در سه مرحله، قبل ، حین و پس از بحران است که باید بر این سه مقوله آگاهی داشته باشیم .

وی اضافه کرد: با توجه به اتفاقات پیش آمده در کشور مدیریت بحران به یک مطالبه عمومی برای مردم تبدیل شده است و نمونه آن حادثه پلاسکو بود که  در این حادثه شاهد ارائه پیشنهادات و اظهار نظر مردم بودیم.

گردان با تأکید بر اینکه کار را در خصوص مدیریت بحران شروع کرده‌ایم، افزود: با توجه به اینکه همدان در منطقه‌ای قرار دارد که احتمال رخداد 13 بلایای طبیعی در آن وجود دادرد بر این اساس مسائل نرم‌افزاری مدیریت بحران را تهیه کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه شورای چهارم از بدو شروع به کار  علم و تخصص را منشأ کار خود قرار داد، گفت: یکی از اهداف عملکردهای علمی و بروز در بحث شهرداری بوده تا از نظر اقتصاد مقاومتی و بازخورد پروژه‌ها مثمر ثمر باشد که در بسیاری از زمینه ها شورا موفق عمل کرده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان بیان کرد: از ابتدای شورای چهارم سیاست گذاری‌های برای شهرداری تعیین شد که کاهش مصرف نمک و شن پاشی انجام شود که امیدواریم  با اجرای طرح جدید و بومی جایگزینی یخ‌زدایی، همدان در سطح کشور الگوی اجرای این طرح باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم پس از ارائه نرم‌افزار مورد استفاده آواربرداری در شهرداری توسط واحد مدیریت بحران، بیان کرد:در استفاده  از نرم افزار لازم است باید مطالعاتی آن مشخص باشد تا بتوان به خروجی آن اتکا کرد.

محمدرضا الیاسی با بیان اینکه در صورتی که به اماکن ناایمن اخطار داده می‌‌شود چرا اقدامی برای پلمپ صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: ارائه اخطار توسط شهرداری به اماکن قدیمی و تجاری که ایمن نیستند صورت گیرد و در صورت عدم توجه باید پلمپ انجام شود.

نایب رئیس شورای شهر همدان ضمن تشکر از معاونت خدمات شهری در خصوص مدیریت بحران، گفت: ا‌ین معاونت بر اساس علم روز دنیا پیش می‌رود و مباحث آنها هم بر پایه علم روز است و تلاش مدیریت بحران شهرداری همدان قابل توجه است.

رئيس کميسيون اقتصاد، سرمايه گذاري و گردشگري شوراي اسلامی شهر همدان نیز  با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین نگرانی از بحران در شهر همدان بروز آتش سوزی  بازار است گفت: در این راستا آگاهی دادن به کسبه در خصوص استفاده از لوله‌های ضد حریق در فروشگاه و مغازه های خود اقدامی مهمی است که به راحتی می تواند حوادث را قابل کنترل کند

محمد تبريزي با تاکید بر لزوم پیگیری طرح جایگزینی یخ‌زدایی توسط شهرداری همدان اضافه کرد: متاسفانه برف در شهر ما معضل سیاسی و اجتماعی شده و در مواقعه ای بیش از حد مجاز شن و ماسه استفاده می شود به این دلیل که موضوع یخ‌زدایی همواره در شهر مورد نقد بوده که در این راستا نقش بسیاری از ادارات و ارگان‌ها نادیده گرفته شده است.

تبریزی با تأکید بر اینکه باید فرمانداری و دستگاه‌های مربوطه در این خصوص کمک کنند، گفت: آموزش و یادآوری این هم که استفاده از نمک به میزان زیاد برای خود شهروندان زیان بار است، امری ضروری به نظر می‌آید.

حمیدرضا طبی‌مسرور رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورا هم یکی از وظایف ذاتی شورای شهر و مدیریت شهری را پرداختن به سلامت زیست محیطی دانست و تصریح کرد: باید از آثار مخرب زیست محیطی در یخ زدایی جلوگیری کنیم چراکه در صورت عدم انجام این مهم علاوه بر تخریب و از بین رفتن محط زیست و فضای سبز حتی مزارع نیز از بین می‌رود.

محمدعلی پرزاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه همدان امسال از لحاط نمک پاشی به اندازه‌ای وضع شهر آشفته است که ماشین‌ها و انسان‌ها آسیب می‌بنند، افزود: این وضعیت در حالی است که بارندگی قابل توجهی هم نبوده که پیشگیری از این موضوع توجه بیشتر شهرداری برای استفاده کمتر از شن و ماسه فعلی را طلب می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان هم گفت: در بحث مدیریت بحران در شهرستان‌ها نقش شهرداری به عنوان رئیس کارگروه آواربرداری مشخص شده و در چارت سازمانی وظیفه‌ای تعیین نکرده‌اند چرا که این وظایف به عهده فرمانداری‌ها است.

مجید درویشی با بیان اینکه وظیفه ما در حوزه خدمات شهری بحث آموزش شهروندی است که در این خصوص اتفاقات خوبی افتاده است افزود: پاساژهای استقلال و قدس و بازار مرکزی غیرایمن بوده و در آتش سوزی چهار سال گذشته بازار در صورتی که آتش‌سوزی به پاساژ قدس منتقل می‌شد قابل پیشگیری نبود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه در مراکز و ساختمان‌های جدید‌الاحداث ایمنی رعایت می‌شود، یادآور شد: با ساختمان‌ها و مراکز تجاری قدیمی مشکل ایمنی داشته و در برخی موارد در بازار نیز حتی مشکل نشتی گاز وجود دارد که در صورت جرقه آتش سوزی و حادثه ایجاد می‌شود.

وی مشکل یخ‌زدایی معابر را مشکل کل کشور و جهان دانست و اضفه کرد: تنها راهکار در دنیا و کشور برای جلوگیری از یخ‌زدگی ماسه-نمک است که هر سال با بهبود روند کار هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده و اگر هرکجای دنیا و ایران جایگزین باشد استقبال می‌کنیم.

درویشی با بیان اینکه سه سال پیش 8 هزار تن ماسه-نمک به منظور یخ‌زدایی استفاده کردیم، ادامه داد: در دو سال گذشته نیز 3 هزار تن ماسه-نمک توزیع شد و اکنون ماسه شسته استفاده می‌شود.

وی با اشاره به کاهش استفاده از ماسه-نمک در سال جاری و عملکرد بهتر در یخ‌زدایی، اظهار کرد: مردم در شهر تحمل یک دقیقه برف را ندارند در صورتی که در سایر نقاط از این فضا و شرایط خاص استفاده توریستی و تفریحی می‌کنند نه اینکه به عنوان معضل از آن یاد کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با تأکید بر اینکه معاونت‌های فرهنگی، مدارس و سایر سازمان‌ها و مراکز می‌توانند مار را در خصوص فرهنگ‌سازی بودن برف کمک کنند، گفت: بودن برف آسیب کمتری نسبت به ماسه و نمکپاشی دارد اما باید مردم را در این خصوص قانع کنیم و شهرداری تمام توان خود را برای حفاظت از محیط زیست انجام داده به طوری که حتی استفاده از ماشین‌های ماسه و نمکپاش برای نقاط دارای مشکل تردد ماشین در هنگام بارش برف را دارد.

در ادامه این جلسه مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه پیاده راه‌سازی بوعلی از ابتدای شروع پروژه یکی از دغدغه‌ها برفروبی و خدمات شهری بود. گفت: مصالح متنوع در پیاده راه به کار رفته که بزرگترین آفت ممکنه یخ‌زدایی است که یخ‍زدایی امکان آسیب به بتن و فصای سبز و… را دارد.

امیر فتحیان‎نسب بیان کرد: همدان از پرمعضل‌ترین شهرها در خصوص یخبندان شهری است و باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود که آزمایشات، بررسی‌ها و تحقیقاتی انجام شده است.

مدیر اداری مدیریت بحران شهرداری همدان نیز با بیان اینکه هم اکنون 29 دستگاه ماشین آلات آواربرداری در آتش نشانی‌های سطح شهر موجود است گفت: در صورت رخداد زلزله 6 ریشتری در همدان بیش از 17 هزار خانه در همدان تخریب و 261 نفر کشته می‌شوند.

بیتا روحی شهرک فرهنگیان را پرخطرترین نقطه همدان دانست و افزود: با توجه هب اینکه آموزش‌های لازم در خصوص مدیریت بحران استاندارد نیست از یونسکو در خواست برگزاری دوره تربیت مربی به منظور آموزش 50 نفر را برای مدیریت بحران داشتیم.

وی خواستار تشکیل تیم ارزیابی برای تعیین نقشه خظرپذیری شهری شد و  یادآور شد: طرح دانش آموزی پایش شهری برای دانش آموزان 12 سال است که جایزه ملی را دریافت کرده و همدان به عنوان پایلوت کشور انتخاب شده است.

مدیر اداری مدیریت بحران شهرداری همدان  با بیان اینکه NGOهای همدان در خصوص مدیریت بحران و ورود به این مقوله پای کار نیستند، گفت: علی رقم اینکه انتظارات و درخواست‌ها را به تشکل های مردم نهاد می‌گوییم اما پای کار نیستند.

در ادامه این جلسه امیررضا گودرزی یکی از اساتید دانشگاهی همدان به تشریح طرح جایگزین‌یخ زدایی پرداخت که پس از آن این طرح مورد اقبال اعضای حاضر در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهرهمدان قرار گرفت.

انتهای پیام/