مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان مطرح کرد:

گفتمان‌سازی مدرسه تراز؛ گام نخست در مسیر تحول آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، با تأکید بر ضرورت گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی پیرامون مدرسه تراز، این نهاد آموزشی را محور تحول اجتماعی دانست و خواستار نقش‌آفرینی همه‌جانبه مدیران مدارس در محله‌ها شد.

به گزارش فردای همدان، رسول شیدایی در جلسه کارگروه راهبری تحول اداری استان همدان، با اشاره به اهمیت بازتعریف جایگاه مدرسه در ساختار اجتماعی، اظهار داشت: مدرسه تراز باید فراتر از یک نهاد آموزشی عمل کند و به مرکز تعاملات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی محله تبدیل شود.

وی با تأکید بر گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی در مسیر تحقق مدرسه تراز، افزود: برای رسیدن به این هدف، باید معلمان، دانش آموزان و اولیا و … ابعاد مختلف مدرسه تراز را بشناسیم و درک مشترکی از مأموریت آن ایجاد کنیم. این مدرسه باید با نیازهای بومی هر منطقه هم‌راستا باشد و پاسخگوی اقتضائات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی محله باشد.

شیدایی نقش مدیر مدرسه را کلیدی دانست و اظهار کرد: مدیر مدرسه در مدرسه تراز باید همه‌کاره محله باشد؛ از هدایت تربیتی دانش‌آموزان گرفته تا تعامل با خانواده‌ها، نهادهای محلی و حتی مدیریت بحران‌های اجتماعی. این نگاه جدید، نیازمند توانمندسازی مدیران و بازتعریف مأموریت‌های آنان است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت توجه به بوم در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی، خاطرنشان کرد: مدارس تراز باید بر اساس ویژگی‌های بومی هر منطقه شکل بگیرند. این یعنی شناخت دقیق ظرفیت‌های محلی، فرهنگ منطقه، و نیازهای خاص دانش‌آموزان در هر ناحیه. تنها در این صورت است که مدرسه می‌تواند به مأمن رشد و شکوفایی نسل آینده تبدیل شود.