555 واحد تولیدی فعال در استان استاندارد اجباری دارند

مدیر کل استاندارد همدان خبر داد: 555 واحد تولیدی فعال در استان استاندارد اجباری دارند و اطلاعات و خروجی این واحدها توسط رسانه در پورتال‌های ملی و محلی قرار می‌گیرد.   به گزارش خبرنگار پایگاه خبری “فردای همدان” محمد مددی، مدیرکل استاندارد استان همدان صبح امروز در جمع خبرنگاران عنوان کرد:  تعداد 10 هزار نفرساعت […]

مدیر کل استاندارد همدان خبر داد: 555 واحد تولیدی فعال در استان استاندارد اجباری دارند و اطلاعات و خروجی این واحدها توسط رسانه در پورتال‌های ملی و محلی قرار می‌گیرد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری “فردای همدان” محمد مددی، مدیرکل استاندارد استان همدان صبح امروز در جمع خبرنگاران عنوان کرد:  تعداد 10 هزار نفرساعت از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی همدان و معاونت غذا و دارو تحت آموزش‌های اولیه، تکمیلی و بازآموزی قرار گرفته‌اند و سال گذشته با مشارکت همکاران و نخبگان بخش خصوصی توانستیم بیش از 58 فقره سند استاندارد ملی در استان همدان تدوین کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته 100 پروانه نشان استاندارد صادر شده امسال نیز واحدهایی که غیرفعال بودند نیز با به روزرسانی خط تولیدشان با تمدید پروانه به چرخه تولید بازگشته‌اند، همچنین 230 پروانه تمدید شده البته این مطلب نشان دهنده استمرار کیفیت در مراحل تولیدی در حوزه کالاهای مشمول استاندار را است.

مدیرکل استاندارد استان همدان اظهار کرد: بیش از 1000 فقره بازدید فنی و بازرسی از واحدهای تولیدی مشمول “استانداردهای اجباری” استان صورت گرفته و 1300 فقره نمونه از این واحدها مورد آزمایش قرار گرفته است.

مددی عنوان کرد: طرح جامع هماهنگ ملی(طاها) با هدف ناایمن کردن بازار برای تولید و توزیع کالاهای بدون نشان استاندارد و بی کیفیت برنامه‌ریزی شده که در طی همین اجرا طرح 6700 بازرسی انجام شده و 370 فقره کالای مشکوک از بازار توسط اداره استاندارد نمونه برداری شده است.

وی گفت: درهمین راستا فرایند اجرای این طرح تا 90 درصدپیگیری شده و در سطح استان وضعیت خوبی داریم.

مدیرکل استاندارد استان همدان اظهار کرد: در سال‌های گذشته ظرفیت خصوصی و متخصصان خوبی پای کار آمده‌اند، 20 آزمایشگاه در استان به پروژه‌های تولیدی و عمرانی کمک می‌کنند و اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش‌های ایجاد آزمایشگاه کرده‌اند و 16 آزمایشگاه به تمدید مجوز و افزایش فعالیت پرداخته‌اند.

مددی عنوان کرد: عیار فلزات گرانبها مشمول استاندارد اجباری می‌شوند و با خرید 278 مورد طلا از مراکز عرضه و شبکه توزیع استان نمونه‌برداری شده و خروجی آن به واحدهای تولیدی ارجاع شده و مورد پیگیری قانونی قرار گرفته است.

وی همچنین از ارائه 800 گواهینامه به گمرکات استان خبر داد و افزود: بیشتر گمرکات استان ما در حوزه صادرات فعالیت دارند و در یک مورد COI و در حوزه واردات نیز انجام شده است.

مدیرکل استاندارد استان همدان از صدور 512 فقره گواهینامه برای آسانسورهایی که آماده بهره‌برداری هستند خبر داد و اضافه کرد: 53 آسانسور مراکز دولتی و پرتردد که شناسایی و به عنوان عدم انطباق با استانداردها معرفی شده بودند، تعداد 20 مورد آنها موفق به دریافت تأییدیه‌های لازم شدند و بقیه نیز تذکر و مهلت دریافت کرده‌اند.

مددی ابراز کرد: در مورد کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، نظارت و بازرسی به صورت راندوم چک صورت می‌گیرد و براساس قانون 17 گمرکات کشور، در صورت مطابقت داشتن با استانداردهای ملی، فرآیند تأیید و ورود آن به کشور انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه قاچاق معضل بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است، خاطرنشان کرد: اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که در سازمان استاندارد کشور انجام شده، پاسخگوی برخورد مناسب با این پدیده نیست.

وی اضافه کرد: 52 هزار کالا و خدمات موجود در کشور شناسایی شده که تنها 800 مورد از این تعداد مشمول استانداردهای اجباری هستند.

مدیرکل استاندارد استان همدان اظهار کرد: 555 واحد تولیدی فعال در استان استاندارد اجباری دارند و اطلاعات و خروجی این واحدها توسط رسانه در پورتال‌های ملی و محلی قرار می‌گیرد.

مددی همچنین خاطر نشان کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند با دقت به کد رهگیری 10 رقمی درج شده در زیر نشان استاندارد کالاها و ارسال به سامانه 10001517 از اصالت و هویت نشان استاندارد آن اطمینان حاصل کنند.