همدان قلب تپنده حوزه پزشکی زاگرس غرب کشور / افتتاح نخستین دستگاه سیتی آنژیو همدان با اعتبار 7 میلیارد تومان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: حوزه غرب پزشکی  با عنوان زاگرس نامگذاری شده، مرکز کلان منطقه سه پزشکی کشور با همدان است و به علت تجیزات پزشکی و امکانات قطب پزشکی غرب کشور محسوب می شود.   به گزارش خبرنگار پایگاه خبری “فردای همدان” همدان، دکتر حبیب‌الله موسوی‌بهار،  رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: حوزه غرب پزشکی  با عنوان زاگرس نامگذاری شده، مرکز کلان منطقه سه پزشکی کشور با همدان است و به علت تجیزات پزشکی و امکانات قطب پزشکی غرب کشور محسوب می شود.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری “فردای همدان” همدان، دکتر حبیب‌الله موسوی‌بهار،  رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان دوشنبه 18 بهمن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حوزه بهداشتی اقدامات بسیار ویژه‌ای در روستاها انجام شده به طوریکه 90 درصد از آن برای روستاها بوده اما امسال همه شهرها تحت پوشش بهداشت قرار گرفته است و در حال حاضر برای 81 درصد از مردم پرونده الکترونیکی تشکیل شده است.

وی  افزود: با راه‌اندازی سامانه سیب در آینده‌ای نزدیک مراکز درمانی، اورژانس‌ها، رادیولوژی‌ها و … به سمت یکپارچه‌سازی پیش می‌روند تا جایی‌که نسخه‌ها به صورت الکترونیکی درآیند و بیماران با مراجعه به هر داروخانه‌ای در هر نقطه از استان داروهایشان را دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه حوزه های هشتگانه علوم پزشکی در حال فعالیت به بهترین شکل هستند، اظهار کرد: معاونت آموزشی 441 هیئت علمی داریم و فعالیت‌های شایسته‌ای در آن صورت گرفته و در حیطه آموزشی پیشرفت خوبی داشته‌ایم که نمونه آن افزایش در حوزه تحصیلات تکمیلی بوده که از 48 رشته به 81 رشته افزایش یافته است.

موسوی‌بهار ادامه داد:  تدارکات، هدایت تأمین بودجه و منابع مالی از وظایف این معاونت است که گردش مالی بیش از 1000 میلیارد تومان در سال را هدایت می‌کند، جزء برترین معاونت‌های کشور است و معاونت پژوهشی و فناوری  نیز با استفاده از ظرفیت‌های هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، منابع را تأمین می‌کند و از لحاظ انتشار مجلات ملی هم بسیار موفق بوده است.

وی همچنین از تشکیل معاونت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و افزود: رسالت این معاونت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای بهبود سلامت مردم و ساماندهی سمن‌های حوزه سلامت است.

آغاز 291 پروژه بهداشتی در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه از آغاز 291 پروژه بهداشتی در استان خبر داد و گفت: طی 3.5 سال گذشته که دولت به زیرساخت‌های سلامت توجه داشته،  تحول عظیمی رخ داد و که نمونه آن آغاز 291 پروژه بهداشتی در استان در حوزه بهداشت است به طورکه در حال حاضر بیش از 350 هزار مترمربع پروژه در استان در حال ساخت بوده که بیشتر آن مربوط به پروژه‌های بهداشتی است.

موسوی‌بهار گفت: مهمترین دستاورد برای اجرای طرح تحول نظام سلامت یکی رضایتمندی مردم است که خوشبختانه کسب شده و دیگری هم حفظ کرامت مردم است به طوریکه در گذشته مردم برای ترخیص از بیمارستان برای تخفیف به نهاد های مختلف مراجعه کنند ولی امروزه با کاهش پرداختی از جیب مردم این مشکل رفع شده است.

وی اظهار کرد: 84 پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی در سطح استان در دهه فجر داریم که 26 پروژه مربوط به افتتاح و 58 پروژه کلنگ‌زنی است.

موسوی‌بهار تصریح کرد: تمام افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند، در طرح تحول نظام سلامت به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند و ما نیز تمام بیمه‌ها را می‌پذیریم اما تحت حمایت بیمه قرار نگرفتیم به طوریکه نزدیک به یک‌سال است بیش از 250 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکاریم که 80 میلیارد تومان از آن متعلق به تأمین اجتماعی بوده و از اردیبهشت‌ماه امسال به بعد هم 100 درصد بدهی دارند که پرداخت نمی‌کنند.

در حال حاضر کمبود پزشک داریم اما شرایط بهتر از گذشته است

وی اذعان کرد: کمبود پزشک در حوزه عمومی و تخصصی وجود دارد اما نسبت به گذشته روند روبه رشد داشته، در حوزه‌های متخصص زنان و زایمان، جراحی عمومی و ارتوپدی کمبود داریم اما مرکزی نداریم که پزشک کم داشته باشد بنابراین همه مراکز باید چهار رشته مادر داخلی، جراحی عمومی اطفال و زنان را داشته باشند در حال حاضر کمبود پزشک داریم اما شرایط کمبود بهتر از گذشته است.

خرید بیش از 70 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه خوشبختانه در کاهش سزارین  موفق بوده‌ایم، اظهار کرد: برای تشویق به زایمان طبیعی اقدامات زیادی صورت گرفته و به تازگی واحدهای ال دی آر در فامنین و بهار افتتاح شده است همچنین تا کنون بیش از 670 میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده و تجهیزات سرمایه‌ای هم 100 میلیارد تومان بوده همچنین طی طرح نظام سلامت ناوگان حمل و نقل مرکز فوریت‌های پزشکی نوسازی شده و در حال حاضر 46 آمبولانس جدید در اختیار ما است.

موسوی بهار اضافه کرد: حوزه بهداشت کشور به 10 بخش تقسیم شده که حوزه غرب با عنوان زاگرس نامگذاری شده و مرکز کلان منطقه سه،  کشور با همدان است و به علت توان بالایی که در حوزه پزشکی و درمان همدان وجود دارد،  بسیاری از بیماران استان‌های دیگر نیز به همدان مراجعه می‌کنند به طوری که در زمینه جراحی دست، زانو، نوزادان و عروق پزشکان ما سرآمد هستند و درباره قلب هم که زیباترین مرکز را داریم.

موسوی‌بهار با بیان اینکه بخش زیادی از پرسنل ما شرکتی هستند که از محل درآمد دانشگاه پرداخت می‌شود، عنوان کرد: کارانه پرسنل بیمارستان‌ها را تیرماه پرداخت کرده‌ایم با اینکه از بیمه‌ها دریافتی نداشته‌ایم و کارانه پزشکان هم تا بهمن‌ماه پارسال پرداخت شده است.

دریافتی پرستاران را با پزشکان مقایسه نکنیم

وی خاطر نشان کرد: از محل طرح تحول نظام سلامت 14 درصد از منابع هزینه پرسنلی شده و 51 درصد هم برای کاهش از پرداخت و مابقی برای زیرسازی هزینه شده، نباید کمترین دریافتی پرستاران را با بیشترین دریافتی پزشکان مقایسه کنیم و رقم‌های نجومی را به دریافتی پزشکان نسبت ندهیم.

افتتاح نخستین دستگاه سیتی آنژیو همدان با اعتبار 7 میلیارد تومان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: بیمارستان‌های اکباتان، نهاوند، تویسرکان، بهار و سوختگی همدان که با سازه‌های استحکام و مقاوم ساخته شده‌ است، در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و نخستین دستگاه سیتی آنژیو در بیمارستان قلب و عروق فرشچیان شهر همدان با اعتبار 7 میلیارد تومان احتمال دارد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

موسوی‌بهار  با بیان اینکه با کمبود 1000 تخت در استان مواجه هستیم که با افتتاح بیمارستان‌های در حال ساخت کمبود 700 تخت جبران می‌شود، عنوان کرد: نامه تخصیصی اعتبار 2 میلیاردی مرکز جامع سرطان و راه‌اندازی بخش رادیوتراپی آن در حال رسیدن است که به محض صدور شروع به ساختن آن می‌کنیم و برای در سال آینده افتتاح می‌شود.

خبرنگار: زهرا قاسمی نیما