جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر گسترش می‌یابد

مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برگزار شد.   به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان”، زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت: «خوشحالم که دهه فجر را از روز گذشته با رویدادهای خوبی […]

مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان”، زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت: «خوشحالم که دهه فجر را از روز گذشته با رویدادهای خوبی شروع کرده‌ایم که می‌تواند برای عرصه فرهنگ و هنر ماندگار باشد.»

 

وی افزود: «روز سه سنبه در سالن شماره یک فرودگاه مهرآباد سرود «خمینی‌ ای امام» ثبت ملی شد و به‌عنوان بخشی از میراث انقلاب اسلامی به‌ثبت رسید. امروز در سال‌های پایانی دهه سوم انقلاب، اولین جشنواره صنایع‌دستی فجر را برگزار می‌کنیم و می‌کوشیم که سال آینده در بیش از یک مرکز و بیشتر از یک شهر این جشنواره را برپا داریم که البته، با توجه به تنوع و گوناگونی فعالیت‌های صنایع‌دستی، شور و هیجان بیشتری را هم شاهد خواهیم بود.»

 

احمدی‌پور عنوان کرد: «اگر قرار باشد از وضعیت اقتصادی بحرانی گذر کنیم، محتاج رجوع به صنایع‌دستی هستیم که می‌تواند فرصت اشتغال را نیز فراهم کند و امکان سرمایه‌گذاری با میزان کمتری از اعتبارات را به‌وجود آورد و، به‌واسطه ورود آن به عرصه هنر، به حفظ ریشه‌ها و عوامل پیونددهنده ما کمک کند. اراده‌ای که در وجود صنعتگران است باعث روزآمد شدن و باز کردن راه به بازارهای خارجی می‌شود و درنتیجه آینده خوبی برای صنایع‌دستی ایجاد ‌خواهد شد.»

 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: «مراقبت از صنایع‌‌دستیِ درحال‌فراموشی و احیای آن و همچنین راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی نشان از عزم جدی در بدنه سازمان میراث‌فرهنگی دارد که اجازه ندهد صنایع‌دستی دچار مشکل شود. در این میان، این سازمان مشکلی مانند بیمه هنرمندان و صنعتگران را، که خارج از اراده سازمان است، در دست پیگیری قرار داده تا هر چه زودتر این مشکل مرتفع شود.»

 

وی افزود: «امسال سال اقتصاد مقاومتی است و یکی از بسته‌های تقویت صنایع‌دستی این است که در استان‌ها فروشگاه‌های صنایع‌دستی داشته باشیم. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با نظارت خود کمک می‌کند تا فرصتی پیش‌روی صنعتگران قرار گیرد.»

 

احمدی‌پور درخصوص مشکلات آن دسته از صنعتگران صنایع‌دستی که در بناهای تاریخی نمایشگاه برگزار می‌کنند گفت: «ما تلاش می‌کنیم تغییر کاربری برخی بناها باعث نشود که به فعالیت‌های صنایع‌دستی صدمه وارد کند، و این مشکل هر چه زودتر برطرف می‌شود.»

 

وی به برپایی بازارچه‌ها برای صادرات صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «این امر با حمایت معاونت صنایع‌دستی درحال پیگیری است، و در بخش مناطق آزاد نیز سعی داریم پایانه‌های اختصاصی صنایع‌دستی داشته باشیم.»

 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به اهمیت کیفیت صنایع‌دستی گفت: «کیفیت در تولید صنایع‌دستی به ماندگاری در بازار کمک می‌کند. کالاهای نامرغوب، که بخش اعظم آن وارداتی است، رقیب صنایع‌دستی داخلی محسوب می‌شود. با هماهنگی‌های انجام‌‌شده، واردات صنایع‌دستی بی‌کیفیت کاهش خواهد یافت و ما امیدواریم که دیگر شاهد ورود صنایع‌دستی خارجی به بازارهایمان نباشیم.»

 

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «در این میان، خودمان هم باید فکری بکنیم، چراکه اگر قرار باشد صنایع‌دستی در بازار بماند باید روزآمد شود و از بسته‌بندی مناسب و کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ در این صورت، صنایع‌دستی در چرخه فروش دچار مشکل نمی‌شود.»

 

احمدی‌پور افزود: «طرح دیگری که معاونت صنایع‌دستی اجرا می‌کند برقراری رابطه بین مدارس و صنایع‌دستی است که فردا دومین نمایشگاه آن راه‌اندازی خواهد شد. اگر بخواهیم صنایع‌دستی به کالاهای زندگی وارد شود، کودکان باید مصرف‌کنندگان صنایع‌دستی شوند؛ بنابراین در این روند باید تولید آن را یاد بگیرند تا تمایل به استفاده از آن را پیدا کنند و این باعث می‌شود هنر به آموزش رسمی در مدارس بازگردد. این حرکت قطعاً راهی برای آموزش هنرهای سنتی خواهد شد. اگر در هر کلاسی یک نفر به فعالیت‌ در حوزه صنایع‌دستی علاقه پیدا کند، پرورش او برای ما کافی است و این شخص به آن به‌عنوان یک فن، حرفه‌ و صنعت می‌پردازد.»