شعر باید خود مخاطب خودش را پیدا ‌کند

گروه فرهنگ و هنر: اختتامیه چهاردهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در حالی برگزار شد که نام یک شاعر جوان ملایری نیز در میان برگزیدگان به چشم می‌خورد.     به گزارش “فردای همدان”، در بخش شعر نو از بین 943 اثر رسیده از 242شاعر ، 19 اثر توانستند به مرحله نهایی برسند […]

گروه فرهنگ و هنر: اختتامیه چهاردهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در حالی برگزار شد که نام یک شاعر جوان ملایری نیز در میان برگزیدگان به چشم می‌خورد.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، در بخش شعر نو از بین 943 اثر رسیده از 242شاعر ، 19 اثر توانستند به مرحله نهایی برسند که اسم جابر رضیئی از هنرمندان فعال شهر ملایر هم در میان برگزیدگان به چشم می‌خورد.

جابر رضیئی از سال 88 فعالیت ادبی خود با انجمن های مختلف ادبی در شهرستان ملایر آغاز کرده و امسال با 6 اثر در بخش شعر نو در این جشنواره شرکت داشته و با اثر «بیا برگردیم» جزو برگزیدگان چهاردهمین دوره مهرواره شعر و داستان جوان سوره شده‌است.

وی در ابتدا در خصوص تاثیر آموزش بر پرورش هنرمند می گوید: مواردی مثل عروض و قاقیه و به طور کلی مسائل فنی را می توان از طریق آموزش به دست آورد اما در نهایت میتوان گفت هرچقدر هم که فضای آموزش فراهم باشد، ویژگی هایی باید در هنرمند وجود داشته باشد که ذاتی است.

این هنرمند در خصوص فراهم بودن بسترهای لازم برای ارائه اثر به مخاطب هم گفت: مخاطب شعر محدود بوده و عموم مردم را نمی توان مخاطب به حساب آورد، به اعتقاد من هر اثری خودش باید مخاطبش را پیدا کند و اینکه انتظار داشته باشیم مسئولان مخاطب را به اثر نزدیک کنند انتظار خوبی نیست.

وی دیدگاه خود در خصوص اینکه فضای مجازی تهدید است یا فرصت را اینطور بیان کرد که: البته که فرصت است اما بسیاری از هنرمندان هستند که در این فضا دچار نمایش می شوند و تحت تاثیر سلیقه مخاطب، سلیقه ی خودشان هم تغییر پیدا می کند.

این شاعر جوان در عین‌حال افزود: در بسیاری موارد دیده شده است که یک روشنفکر از طریق همین فضای مجازی تاثیرات خوبی روی مخاطب گذاشته و حتی موجب جریان سازی شده است پس می توان گفت همه چیز بستگی به هوش و ذکاوت خود فرد دارد و این خود اوست که تصمیم می گیرد فضای مجازی روی او تاثیر بگذارد یا نه.

رضیئی برگزاری جشنواره های مختلف ادبی را موجب بروز استعدادهای نو دانست و افزود: حضور در این جشنوار ها علاوه بر کشف استعدادها موجب به وجود آمدن فضای آشنایی هنرمندان با یکدیگر و با پیشکسوتان می شود، البته در بسیاری موارد مشاهده شده است که شرکت کنندگان در همان مرحله شناسایی باقی مانده اند.

وی ادامه داد: الیته هستند کسانی که با اعتقاد به نگاه سلیقه ای داوران و یا اینکه نگاه دولتی و حاکمیتی هنر را به سمت مشخصی سوق می دهد در جشنواره ها شرکت نمی کنند اما من به طور کلی به خروجی این جشنواره ها امیدوارم.

وی در پاسخ به این سوال که اعتقاد به کلیشه ای شدن فضای ادبیات امروز دارد یا نه گفت: از لحاظ فرم همیشه کلیشه هایی بر ادبیات ما حاکم بوده است اما از نظر محتوا اینطور نیست و حتی میتوانم بگویم اتفاقات خوبی در حال افتادن است.

رضیئی در پایان افزود: اگر آثار کسانی که دغدغه انتشار ندارند و اثار چاپ نشده را هم جزء فضای ادبیات حساب کنیم که قطعا به حساب می آید، می توان حتی نوعی کلیشه گریزی را هم در ادبیات شاهد بود .

کارگاه‌های تخصصی و اختتامیه چهاردهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره، 21 و 22 تیر ماه در زنجان برگزار شد.