اداي احترام فرماندار همدان به مقام شهداي آتش‌نشان حادثه پلاسکو

فرماندار شهرستان همدان و تني چند از مديران استان صبح امروز با حضور در ايستگاه مرکزي آتش‌نشاني همدان به مقام شامخ شهداي آتش‌نشان حادثه پلاسکوي تهران اداي احترام کردند.       به گزارش “فردای همدان”، مسئولان استان و شهرستان همدان امروز شنبه 2 بهمن در ايستگاه شماره 19 آتش‌نشاني همدان حاضر شده و با […]

فرماندار شهرستان همدان و تني چند از مديران استان صبح امروز با حضور در ايستگاه مرکزي آتش‌نشاني همدان به مقام شامخ شهداي آتش‌نشان حادثه پلاسکوي تهران اداي احترام کردند.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، مسئولان استان و شهرستان همدان امروز شنبه 2 بهمن در ايستگاه شماره 19 آتش‌نشاني همدان حاضر شده و با اهداي گل با آتش‌نشانان ابراز همدردي کردند.

 

معاون عمراني استاندار همدان در اين مراسم با تأکيد بر اينکه مماشات در ضوابط ايمني در ساختمان‌ها و مراکز تجاري نبايد صورت بگيرد، گفت: قوانين و ضوابط در زمينه اجراي ايمني در مراکز و ساختمان‌ها کم نيست بلکه در اجرا مشکل وجود دارد.

 

محمودرضا عراقي با بيان اينکه بايد در شهرسازي مسائل ايمني و دسترسي به نقاط مختلف ديده شود، اظهار کرد: اصناف بايد در صدور مجوز مسائل ايمني را رعايت کنند و حق عبور از ايمني به کسي داده نشود.

 

وي با تأکيد بر اينکه اجازه عبور از ايمني در ساخت‌وسازها به کسي داده نمي‌شود، تصريح کرد: به قوانين و ضوابط بايد توجه شود، حتي اگر متوجه خودمان باشد چرا که اخلاق حرفه‌اي و اجراي ضوابط ماندگار است.

 

عراقي با اشاره به اينکه برخي از کارکنان آتش‌نشاني خواستار جابجايي به بخش‌هاي ديگر هستند، افزود: بايد در پست‌هاي حساس و خطرناک طوري شود که ساير افراد از ديگر بخش‌ها به اين قسمت بيايند.

 

وي از شهرداري و شوراي شهر خواست تا جلسات فصلي براي موضوع آتش‌نشاني برگزار شود و چالش‌ها و مسائل اين بخش مورد بررسي قرار گيرد.

 

فرماندار همدان نيز در اين جلسه حادثه پلاسکو را تلنگري براي همه مديريت‌هاي حوزه بحران دانست و گفت: با وضعيت جديدي که در شهر همدان حاکم است و بلندمرتبه‌سازي‌هاي صورت گرفته، بايد توجه ويژه‌اي صورت گيرد تا در صورت بروز حادثه به علت کمبود امکانات دچار تأسف نشويم.

 

علي تعالي با بيان اينکه آواربرداري از ساختمان پلاسکو حداقل 7 روز زمان نياز دارد، ادامه داد: همه دستگاه‌ها تمام توان خود را در اين موضوع به‌کار گرفته‌اند.

 

وي با تأکيد بر اينکه نبايد در زمان وقوع حوادثي همچون پلاسکو به برگزاري جلسات اکتفا کرد، يادآور شد: با توجه به حادثه‌اي که رخ داده، ممکن است توجه ويژه‌اي به آتش‌نشانان شود.

 

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني همدان نيز با بيان اينکه برخي از تجهيزات آتش‌نشاني همدان مربوط به 20 سال گذشته است، گفت: در کل استان همدان فقط يک خودروي آتش‌نشاني فوماتيک وجود دارد.

 

محمدرضا بياناتي با بيان اينکه 98 هزار و 668 تماس در 9 ماهه امسال با سازمان آتش‌نشاني حاصل شده، افزود: از ابتداي سال تا کنون 2708 عمليات توسط نيروهاي آتش‌نشاني همدان صورت گرفته است.

 

وي با اشاره به رشد 4 درصدي تماس‌هاي مردمي با آتش‌نشاني، اظهار کرد: به‌طور ميانگين روزانه 350 تماس با سازمان آتش‌نشاني گرفته شده است.

 

وي با بيان اينکه بيش از 79 هزار تصريح کرد: در 9 ماهه امسال 11 هزار و 750 تماس اشتباه با آتش‌نشاني همدان گرفته شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد رشد دارد.

 

بياناتي يادآور شد: در شهر همدان 9 ايستگاه آتش‌نشاني وجود دارد که از اين تعداد فقط 2 ايستگاه با فاصله استاندارد است.

 

وي با اشاره به اينکه 47 نوع وظيفه براي آتش‌نشاني تعريف شده است، عنوان کرد: خوشبختانه اين فرهنگ در بين مردم نهادينه شده است که براي کوچک‌ترين کار خود با آتش‌نشاني تماس مي‌گيرند.

 

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني همدان با تأکيد بر اينکه تعداد عمليات اطفاء حريق در سالجاري بسيار زياد بوده است، افزود: 1776 عمليات اطفاء حريق در 9 ماهه امسال در همدان صورت گرفته که از اين تعداد 154 مورد اطفاء حريق مسکوني، 159 مورد اطفاء حريق وسايل نقليه و 203 مورد در باغات و فضاي سبز انجام شده است.

 

وي با بيان اينکه آتش‌سوزي مراتع در سالجاري بسيار زياد بوده است، گفت: 713 مورد عمليات اطفاء حريق در سالجاري در مراتع انجام شده است.

 

بياناتي با بيان اينکه در 9 ماهه امسال 4 مورد اطفاء حريق در مراکز فرهنگي و مذهبي و 12 مورد در انبار صورت گرفته است، ادامه داد: در شهر همدان از 2 سال گذشته بافت تجاري همدان به آتش‌نشاني همدان مراجعه نمي‌کنند و اصناف خود را عقب کشيده است.

 

وي با اشاره به اينکه در 9 ماهه امسال 832 مورد عمليات امداد و نجات در همدان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: 1791 عمليات درون‌شهري و 86 عمليات برون‌شهري توسط نيروهاي آتش‌نشاني همدان انجام شده است.

 

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني همدان اظهار کرد: 150 مورد نجات افراد محبوس در آسانسور، 145 مورد افراد حبس شده و 70 مورد سوانح رانندگي، 69 عمليات در طوفان و 10 مورد درباره سقوط افراد و خودکشي‌ها منجر به نجات شده است.

 

بياناتي با بيان اينکه برخي از تجهيزات آتش‌نشاني همدان مربوط به 20 سال گذشته است، يادآور شد: در کل استان همدان فقط يک خودروي فوماتيک وجود دارد.

 

وي با اشاره به اينکه آتش‌نشاني جزء مشاغل سخت و زيان‌آور است، تصريح کرد: آتش‌نشانان در بروز حادثه شهيد و جانباز تلقي نمي‌شوند که از مسئولان استاني مي‌خواهيم با نمايندگان مکاتباتي داشته باشند تا اين قانون در مجلس به تصويب برسد.

 

وي خاطرنشان کرد: با توجه به وضعيت مالي شهرداري‌ها نمي‌توانند تجهيزات گران‌قيمتي براي آتش‌نشاني‌ها تهيه کنند که اميدواريم با همکاري دولت و شهرداري بتوان تجهيزات مورد نياز آتش‌نشاني را خريداري و تأمين کرد.

 

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني همدان ضمن قدرداني از حرکت‌هاي مردمي درباره آتش‌نشانان شهيد در حادثه پلاسکو، بيان کرد: در چند روز گذشته مردم با اهداي گل به آتش‌نشانان به ابراز همدردي پرداخته‌اند که نشان مي‌دهد توجه مردم به مراکز آتش‌نشاني جلب شده است.