مرمت بازار قدیمی شهر کبودراهنگ شروع شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ گفت: بازار قدیمی شهرکبودراهنگ تنها بازار سنتی شهر است که نزدیک به ۱۱۰ سال قدمت دارد و حفاظت از این اثر یکی از وظایف مهم مسئولین، مالکین و اهالی شهر برای انتقال فرهنگ گذشته به آینده است که با پیگیری های صورت گرفته و حمایت مسئولین شهرستان و استان ۲۴ میلیارد ریال به این امر تخصیص یافته است.

به گزارش فردای همدان، غلامی اظهار داشت: در مرمت این بنا از کارشناسان و مرمت گران باتجربه استفاده شده که در راستای مرمت و حفاظت این اثر همکاری و مشارکت مالکین نقش بسیار زیادی خواهد داشت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ افزود: مرمت بازار هزینه هایی دارد که جداره، کف و سقف توسط میراث فرهنگی،اداره اوقاف و شهرداری صورت خواهد گرفت و داخل مغازه ها با ارائه طرح پیشنهادی از سوی مالکین و با تایید کارشناسان میراث برعهده مالکین می باشد.

وی بیان کرد: مرمت بناهای تاریخی یک پروژه کاملا” تخصصی بوده که در انجام این کار بعضی مواقع نیاز به جابجایی ارتفاع کرکره ها و درب اصلی است که با توجه به فرسوده بودن درب مغازه ها احتمال آسیب جزئی مثل شکستن شیشه وجود دارد.

غلامی ادامه داد: این بازار که اولین محل داد و ستد در شهر بوده از قدیم الایام اهالی شهر و روستاهای اطراف برای خرید مایحتاج خود به این بازار مراجعه می‌کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ گفت: در گذشته کاربری مغازه‌های داخل بازار فرش فروشی، قصابی، کفش فروشی، لباس فروشی، خامه فروشی و خواربار فروشی تا تعمیرات انواع لوازم بوده که در گذر زمان برخی مغازه‌ها فعال و برخی تعطیل شده‌اند.

وی عنوان کرد: لذا با توجه به اینکه رسالت میراث‌فرهنگی، حفظ و احیاء و رونق این بازار قدیمی است، از این رو این بازار در سال ۱۳۹۹ به عنوان اثر واجد ارزش به شماره ۱۷۳ در کشور به ثبت رسید.

غلامی در ادامه از مالکین مغازه ها خواست با توجه به حضور مرمت گران در شهر کبودراهنگ نسبت به مرمت داخل مغازه ها اقدام نمایند و در صورت نیاز به راهنمایی از آنها مشاوره بگیرند. شهر کبودراهنگ بنای تاریخی جذابی برای معرفی به گردشگران ندارد و همراهی مالکین در تکمیل مرمت داخل مغازه ها می تواند در توسعه و رونق گردشگری شهر کبودراهنگ بسیار تاثیر گذار باشد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ اظهار داشت: قانون برای کسانی که اقدام به مرمت بناهای شخصی کنند معافیت های مالیاتی و عوارض شهرداری را در نظر گرفته و همچنین مجازات هایی هم برای تخریب و ساخت و ساز های غیر مجاز پیش بینی کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان تشکیل گردیده که این امر یک اتفاق خوب برای کمک به مرمت و حفاظت آثار است و خیرین محترم شهرستان در صورت علاقه برای مشارکت در احیاء بناهای تاریخی می توانند با اداره میراث فرهنگی کبودراهنگ ارتباط بگیرند.