نزدیک به 50عنوان کتاب تحت عنوان دانش‌نامه همدان چاپ می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: رئیس حوزه هنری استان همدان و مدیر دانش‌نامه همدان در آستانه نشست بازاندیشی دانش‌نامه‌های مراکز استانی حوزه هنری از چاپ نخستین کتاب در قالب دانش‌نامه استان خبر داد.       به گزارش “فردای همدان”، سید محمدباقر حسینی در این باره گفت: جلد اول از مجموعه کتاب‌های «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» […]

گروه فرهنگ و هنر: رئیس حوزه هنری استان همدان و مدیر دانش‌نامه همدان در آستانه نشست بازاندیشی دانش‌نامه‌های مراکز استانی حوزه هنری از چاپ نخستین کتاب در قالب دانش‌نامه استان خبر داد.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، سید محمدباقر حسینی در این باره گفت: جلد اول از مجموعه کتاب‌های «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» به قلم محمدعلی نوریون جهت چاپ به چاپخانه سپرده شده است.

وی ادامه داد: «دانشنامه‌ی استان همدان» مجموعه‌ای است که با گردآوری و طبقه‌بندی اسناد، با زبانی ساده به شناخت و معرفی پیشینه و چهره‌ی فرهنگی، تاریخی و تمدنی استان همدان کمک می‌کند؛ این مجموعه اهدافی نظیر:  تدوین و ارائه پشتوانه و مرجعی علمی و پژوهشی برای توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان؛ جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد در حوزه‌های یاد شده و تشکیل آرشیو و بانک اطلاعات برای موضوعات مختلف؛ تهیه‌ی مواد خام برای خلق آثار جدید فرهنگی و هنری مانند: فیلم، موسیقی، نمایش و…؛  پیوند جوانان با گذشته‌ی تاریخی و فرهنگی خود؛ و… را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: «دانشنامه‌ی استان همدان» سه دوره‌ی زمانی قبل از اسلام؛ دوران اسلامی؛ و دوران معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در برمی‌گیرد و شامل شش مرحله است: در مرحله‌ی اول، در قالب کتاب‌هایی در عناوین مختلف به‌صورت موضوعی (به تعداد تقریبی 140 جلد) تولید و عرضه می‌شود. در مرحله‌ی دوم، مجلدات دانشنامه با اسلوب دقیق علمی دانشنامه‌نویسی به‌صورت الفبایی در قطع رحلی تولید و منتشر می‌شود. در مرحله‌ی سوم، با تلخیص و ترجمه به سه زبانِ زنده‌ی دنیا در جلدهایی نفیس در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر است. در مرحله‌ی چهارم نیز، پیوست‌هایی از قبیل نرم‌افزار چندرسان‌های، نرم‌افزار گوشی‌های تلفن همراه و… برای حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی، همچنین تولید فیلم، آلبوم عکس و مجموعه‌ی آثار هنرمندان در قالب کتاب‌های ضمیمه در موضوعات یاد شده عرضه می‌شود. در مرحله‌ی پنجم، تهیه و آرشیو اسناد، آثار، تصاویر و نسخ خطی ارزشمند درباره‌ی موضوعات دانشنامه و هم‌افزایی با دستگاه‌های مورد نظر و موزه‌های مرتبط جهت بهره‌برداری و بهره‌مندی هرچه بیشتر و بهتر انجام می‌شود؛ و در مرحله‌ی ششم نیز، موضوعات، مدخل‌ها و مطالب به تناسب روز تکمیل و یا افزوده می‌شود.

حسینی افزود: تا کنون 48 عنوان کتاب در مراحل مختلفی نظیر آماده چاپ؛ صفحه آرایی؛ پایان پژوهش و بررسی اولیه؛ و ارائه پروپوزال و پیش طرح اولیه قرار دارند که تلاش می‌شود در سال جاری تعداد حداقل20 جلد از آن‌ها به چاپ برسد.

رییس حوزه هنری استان همدان اظهار داشت: اين اثر در مرحله اول در حدود 140 جلد در سه مقطع زمانی و 10 بخش و کارگروه: کلیات، همدان‌شناسی، طبیعت و جغرافیا، اقتصاد، تاریخ سیاسی، بافت اجتماعی، فرهنگ ادب و هنر، دین، عرفان و ادبیات عربی، سیمای تاریخی استان،  مدیریت، و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهیه خواهد شد كه گام بزرگي در عرصه فرهنگ و تمدن در استان به شمار رفته و سبب ايجاد جريان فرهنگي و توجه ويژه به دستاوردهاي گذشته و امروز پايتخت تاريخ و تمدن ايران‌زمين است.

حسینی با اشاره به اینکه آثار دانش‌نامه همدان با نظارت علمی 5 تن از پژوهش‌گران و متخصصان برجسته استان و کشور چاپ خواهدشد، گفت: از آذرماه سال 1393 تا کنون بیش از 2800 نفر-ساعت نشست در قالب شورای مدیریت برنامه‌ریزی و پژوهش دانش‌نامه؛ خانه پژوهش؛ کارگروه مشاوره و هیات امنا به صورت نشست‌های عمومی، تخصصی و برنامه‌های ویژه؛ مصاحبه با افراد و پژوهش‌گران پیشکسوت و جوان؛ و…  انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به طور هم‌زمان دانش‌نامه استان به صورت الفبایی نی و با حضور شورای علمی در استان آغاز شده است؛ ادامه داد: در ابتدای امر کارگروه مشاوره‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌هایی نظیر حوزه، ارشاد، میراث فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها و… تشکیل و در نهایت از میان اسامی پیشنهادی این نهادها، اعضای شورای علمی دانش‌نامه انتخاب شدند.

وی در پایان تاکید کرد: پژوهشگران در اقصی نقاط ایران می‌توانند طرح پیشنهادی (پروپوزال) و یا کتاب‌های چاپ‌شده خود با موضوع همدان را جهت بررسی برای چاپ یا تجدیدچاپ به دبیرخانه دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان همدان واقع در واحد پژوهش حوزه هنری استان به آدرس همدان، ابتدای خیابان شریعتی، روبروی بانک صادرات مرکزی، بن بست زرین (کد پستی 6517694646) ارائه و یا به آدرس الکترونیکی info@arthamadan.ir ارسال نمایند.