هنرمندان باید احساس کنند در رویدادهای هنری تاثیرگذارند

گروه فرهنگ و هنر: نشست سالانه معاونان فرهنگی و هنری حوزه‌های هنری مراکز استانی، 11 تا 13 دی‌ماه در بندرعباس برگزار می‌شود و به این بهانه گفت‌وگویی با معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان در زمینه فعالیت‌ها و اهداف این معاونت انجام دادیم.     به گزارش “فردای همدان”، تیمور آقامحمدی، شاعر و […]

گروه فرهنگ و هنر: نشست سالانه معاونان فرهنگی و هنری حوزه‌های هنری مراکز استانی، 11 تا 13 دی‌ماه در بندرعباس برگزار می‌شود و به این بهانه گفت‌وگویی با معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان در زمینه فعالیت‌ها و اهداف این معاونت انجام دادیم.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، تیمور آقامحمدی، شاعر و نویسنده‌ای است که از سال 1390 به عنوان معاون فرهنگی و هنری در حوزه هنری استان همدان فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این حوزه در سال 95 تولیدات خوبی در حوزه‌های مختلف داشته است، افزود: چاپ کتاب‌های «به نام خدا، محمد بروجردی‌ام، مصاحبه نمی‌کنم» (خاطرات قدرت‌الله شهبازی) به قلم سید میثم موسویان، «من مادر دوم تورجم» (خاطرات خودنوشت فرزانه تیموری)، «خس بی‌سر و پا» (سفرنامه پیاده‌روی اربعین همراه با مرور خاطرات دفاع مقدس) اثر حمید حسام، «واتر پلو با ماهی» (شعرهای طنز جواد نوری)، «جغرافیای چشم‌ها» مجموعه شعر مهدی طراوتی‌توانا، همچنین انتشار آلبوم‌های موسیقی «صدای شاعر» (4 شماره) و «شوریده شهر» ‌(آواز بر اساس دوبیتی‌های باباطاهر) و نیز تولید نمایش‌های «واگویه‌های علی گندابی» به کارگردانی سید محمدجواد کبودرآهنگی و «به خاطر مروارید» به کارگردانی نساء بخشی؛ از تولیدات این حوزه به شمار می‌رود.

 

وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی و تولید کتاب‌های دانش‌نامه استان در سال جاری نیز ادامه داشته و تعداد آن به 44 جلد رسیده است؛ اظهار داشت: شاخص‌ترین تولیدات این حوزه، در کنار تلاش‌های این استان در زمینه دانش‌نامه‌نویسی، تولیدات فرهنگ و مطالعات پایداری و نیز نمایش «واگویه‌های علی گندابی» بود، نمایشی که علاوه بر سه نوبت اجرای مختلف در همدان به میزان بیش از 20 شب، در مهرواره تئاتر استان‌ها در تهران و در ایام اربعین در نجف و مسیر پیاده‌روی اربعین به اجرا درآمد.

 

آقامحمدی ارتقای کیفی کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در بخش‌های مختلف هنری و ادبی را از دغدغه‌های این معاونت برشمرد و افزود:  استمرار برگزاری، ایجاد تنوع و به‌روزشدن، استفاده از استادان برجسته استانی و کشوری و حمایت از استعدادهای جوان از ویژگی‌های کارگاه‌های و نشست‌های حوزه هنری استان است؛ به‌گونه‌ای که هنرمندان احساس کنند این‌ کارگاه‌ها در روند تولید آثار هنری‌شان مؤثر بوده و خود نیز در جریان نشست‌ها تأثیرگذارند. حضور هنرمندان در نشست‌ها و ارائه‌ی پیشنهاد و نظر و همچنین بررسی و اجرای این پیشنهادات، باعث می‌شود تا هنرمند خود را در روند اجرای کار سهیم بداند، از طرفی هم با برپایی نشست‌هایی با استانداردهای بالا و نقد و بررسی آثار، تاثیر کارگاه‌ها بر تولیدات دیده می‌شود.

 

وی تاکید کرد: بالابردن کیفیت آثار تولیدی از اولویت‌های دیگر در استان است. سعی کرده‌ایم با دقت و وسواس در محتوا و شکل، اثری را به تولید برسانیم که استانداردهای لازم در سطح ملی را داشته باشد. و به اذعان مؤلفان، این امر تا حدود زیادی محقق شده ‌است. آرزوی ما این است که حوزه هنری استان همدان، پایگاه و پناه هنرمندان متعهد استان باشد که بتوانند در فضایی آرام و حرفه‌ای به خلق آثار هنری بپردازند.

 

وی ادامه داد: هماهنگی و جذب استعدادهای برترِ دانش‌آموز و برنامه‌ریزی برای حضور و تعامل آن‌ها در کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی؛ ساماندهی علاقه‌مندان و فعالان تاریخ شفاهی در قالب برنامه «کانون تاریخ شفاهی» که به آموزش و توانمندسازی اعضا می‌پردازد؛ توجه به و جذب هنرمندان موسیقی و اهتمام در بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود در استان؛ و برگزاری برنامه پرشور و مخاطب «شب آواز هگمتانه» که به اجرای موسیقی سنتی و تکریم جوانان و بزرگداشت پیشکسوتان اختصاص دارد، برخی از برنامه‌های ارزشمند حوزه هنری استان در سال جاری بوده است.

 

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان، تشکیل کارگروه‌های تخصصی اداره کل امور استانهای حوزه هنری را مفید خواند و تاکید کرد: مسئولان واحدهای هنری و همچنین معاونت فرهنگی به صورت مستقیم با کارگروه‌های موسیقی، آفرینش‌های ادبی، پژوهش، تجسمی و… تعامل داشته و از نظرات و راهنمایی آنان استفاده شده است؛ این کارگروه‌ها گام‌هایی در ارتقای کیفی آثار برداشته اما گاهی نیز به طولانی‌شدن روند کارشناسی‌ها و در مقابل، تسهیل روند کارشناسی‌ها هم منجر شده است.

 

 

تیمور آقامحمدی با اشاره به اینکه در سال جاری، شاهد ثمردهی کارگاه‌های تخصصی رمان، خانه عکاسان، خانه نقاشان، خانه پژوهش، کانون تاریخ شفاهی و… در مسیر تولید آثار هنری هستیم، نبود فضای آموزشی و اجرایی استاندارد را از کمبودهای حوزه هنری استان عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در حال ساخت و تکمیل پروژه ساختمان حوزه هنری در هفت طبقه هستیم.

وی افزود: عدم توزیع و فروش مطلوب تولیدات آن‌گونه که مورد نظر استان است، یکی دیگر از کمبودهاست که امیدواریم با حمایت‌های شرکت انتشارات سوره مهر گام‌های مفیدی در این زمینه برداریم؛ همچنین کوشش در تبدیل تولیدات به محصولات فرهنگی از سایر مواردی است که اهتمام بیش‌تری را می‌طلبد.

 

آقامحمدی اعتماد به مسئولان متخصص واحدها و بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادهای آنان را ارهی به سوی افزایش کیفیت فعالیت‌ها و تولیدات دانسن و افزود: واحد آفرینش‌های ادبی این حوزه به سبب وجود «خانه ادبیات کودک و نوجوان» و توجه جدی در برگزاری نشست‌های تخصصی و تولید آثار ادبی و «خانه رمان» که نشست‌های هفتگی مستمر و تولید رمان‌ را در دستور کار قرار دارد از واحدهای فعال این استان به شمار می‌رود. واحد موسیقی نیز ضمن برگزاری برنامه موفق «شب آواز هگمتانه» و «نشست‌های تخصصی موسیقی» به تولید آلبوم‌های موسیقی «صدای شاعر» و «شوریده شهر» پرداخته و تولید آلبوم‌های «موسیقی ترکی»، «نوجوان» و «آکاپلا» را در دست تهیه دارد.

 

وی در پایان نشست سالانه معاونان فرهنگی مراکز استانی را مفید دانست و گفت: بهتر است برنامه‌ریزی و جهت‌گیری این نشست‌ها از ماه‌ها قبل مشخص باشد؛ آماده‌سازی موارد خواسته شده در مدت زمان اندک می‌تواند از کیفیت گزارش‌دهی بکاهد. ای کاش این نشست دو بار در سال و با هدف برنامه‌ریزی برای سال و ارزیابی کارهای انجام شده، برگزار شود.