شهرداری عزمی برای مکانیزه کردن شهر ندارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهرداری همدان عزمی برای مکانیزه کردن شهر ندارد و بودجه لازم را برای این امر تخصیص نمی دهد.       به گزارش “فردای همدان”، کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورا که با حضور […]

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهرداری همدان عزمی برای مکانیزه کردن شهر ندارد و بودجه لازم را برای این امر تخصیص نمی دهد.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورا که با حضور نمایندگان نظام پزشکی همدان تشکیل شده بود با اشاره به موضوع نصب دوربین در نقاط حادثه خیز و پرتردد شهر افزود: تعداد 2 عدد دوربین کنترل تخلفات در حال حاضر در اختیار کنترل ترافیک قرار دارد اما تلاش می‌کنیم این تعداد تا پایان سال به 15 دوربین افزایش یابد.

کامران گردان افزود: 2نوع دوربین در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی دوربین نظارت تصویر بوده و دیگری دوربین کنترل تخلفات؛ هدف از نصب این دوربین‌ها کاهش سرعت و تخلفات رانندگی و افزایش ایمنی تردد در سطح شهر است.

وی ضمن تأکید بر لزوم هم‌افزایی و نظرسنجی از پلیس راهور درخصوص نصب دوربین‌ها اضافه کرد: دوربین‌هایی که خریداری می شوند باید منطبق بر نظر کارشناسان راهور باشد همچنین در جانمایی‌ها نیز نظرات راهور اخذ شود تا در آینده با تعریض یا تغییرات احتمالی یک مسیر نیازی به جابجایی وجود نداشته باشد اگرچه شهرداری عزمی برای مکانیزه کردن شهر ندارد و به همین علت اعتبارات لازم را به این موضوع اختصاص نداده است.

رئیس کمیسیون خدامت شهری شورای شهر همدان در خصوص اجرای طرح پیاده راسازی خیابن بوعلی و حضور نمایندگان پزشکان در این جلسه اظهار کرد: دعوت از نمایندگان جامعه پزشکی در این کمیسیون به‌ منظور ایجاد تعامل و هم‌فکری بیشتر با پزشکانی است که در خیابان بوعلی دارای مطب هستند.

گردان ضمن تأکید بر لزوم هم‌فکری در راستای پیشبرد بهتر امور و رفع نواقص و مشکلات پیاده‌راه خیابان بوعلی عنوان کرد: ما با این تعامل و هم‌افزایی تلاش می‌کنیم مشکلات مردم به ویژه صنف پزشکان را در این محل به حداقل رسانده و رضایت‌مندی بیشتری در شهروندان ایجاد کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان پس از ارائه نظرات نمایندگان پزشکان گفت: درصدد هستیم شهرکی با عنوان شهرک پزشکان در فضایی استاندارد و مطلوب ایجاد کرده تا مطب پزشکان به آنجا منتقل شده و امکان بهره‌وری بهتر برای این قشر و عموم مردم فراهم شود.

وی همچنین اضافه کرد: شهرداری عزمی برای اجرای طرح BRT ندارد و اگر این گونه نیست باید در مدت یک ماه مصوبه اجرای این طرح را از شورای حمل و نقل و ترافیک دریافت کند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به هدف شورا از راه اندازی مرکز مطالعات و اخذ نظرات کارشناسات و متخصصین ور امور مختلف جهت اجرای پروژه های شهری اظهار کرد: در این راستا برای 10 دستگاه اجرایی استان که در بسیاری از مباحث مدیریت شهری ارتباط دارند نامه به صورت مکتوب ارسال شده است تا یکی از مدیران دستگاه مربوطه را به عنوان نماینده به شورا معرفی کنند.

رضا میرزایی همچنین به طرح احداث شهرک پزشکان اشاره کرد و یادآور شد: سیاست های کلی مدیریت شهری بر این است که با توجه به موقعیت مکانی و ترافیک بالای رینگ اول شهر مطب پزشکان به مکان مناسبتری انتقال یابد.

نایب رئیس شورای شهر همدان در این جلسه با انتقاد از وضعیت بلاتکلیفی BRT اظهار کرد: اگر شهرداری همدان نمی‌خواهد این پروژه را اجرایی کند صراحتاً اعلام کند و با امروز و فردا کردن موضوع را کش ندهد، و این مسئله را از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم برساند تا مردم هم تکلیف خود را بدانند.

محمدرضا الیاسی عنوان کرد: در دو سال گذشته طرح BRT شهر همدان در بودجه شهرداری همدان به عنوان اولویت نخست پیشنهاد شده بود که مهمترین طرح حمل و نقل عمومی همدان نیز محسوب می‌شود ولی هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

الیاسی اضافه کرد: اجرای طرح BRT نسبت به آغاز پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سردار همدانی در اولویت بود چراکه  تقاطع غیرهمسطح شهید سردار همدان 50 میلیارد هزینه دربرداشت که اگر این مبلغ برای موضوع حمل و نقل عمومی و BRT صرف می‌شد بازدهی بهتری در سطح تمام شهر داشت .

نایب رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر این امر که عدم کنترل آمار کشته‌شدگان تصادفات  نشان می‌دهد که در حوزه ایمنی ترافیک و حمل و نقل در همدان ضعیف هستیم، خاطرنشان کرد: بخشی از این موضوع به کنترل سرعت برمی‌گردد چراکه در برخی معابر همدان زمینه افزایش سرعت فراهم شده ولی در زمینه ایمنی این معابر اقدامات موردنیاز به صورت کامل انجام نشده است.

الیاسی با تاکید بر اینکه در بحث ترافیکی باید به سمت مکانیزاسیون حرکت کنیم افزود: لازم است بخشی از فعالیتهای شهرداری برون سپاری شود و به آن به عنوان سرمایه گذاری نگاه کرد.

عضو دیگر شورای شهر همدان نیز در این جلسه درباره طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی همدان نیز گفت: مبنای طرح پیاده‌راه‌سازی بوعلی کرامت انسانی بوده و اگر غفلتی صورت گرفته است جای عذرخواهی دارد و می‌توان آن را جبران کرد.

علی اکبر نظری بابیان اینکه برای اجرای طرح پیاده راه بوعلی نظرات کارشناسانه متخصصین، هنرمندان، جامعه شناسان اخذ شده است،  اضافه کرد:شورا و شهرداری قطعا نظرات و پیشنهادات جامعه پزشکی را نیز در این امر مد نظر قرار می دهد.

در بخش دیگری از این جلسه رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه در 8 ماه گذشته 40 نفر در تصادفات شهری همدان فوت شدند بر لزوم افزایش ایمنی ترافیکی از رطیق نصب دوربین‌های کنترل سرعت تأکید کرد.

سرهنگ علی فکری با بیان اینکه سال گذشته هم حدود همین تعداد تلفات را در تصادفات شهری داشتیم اظهار کرد: اغلب این افراد در این تصادفات کاملا بی تقصیر بوده و قربانی سرعت بالا و کم‌دقتی راننده شده‌اند.

وی در ضمن تأکید بر این موضوع که باید فرهنگ و رفتار ترافییک مردم تغییر کند گفت: ضرورت دارد هرچه سریعتر نسبت به نصب دوربین‌های کنترل تخلف اقدام شود تا به این روش رفتار ترافیکی مردم تغییر کرده و از تخلفات جلوگیری شود.

وی در ادامه به محاسن دوربین‌های راداری در کنترل ترافیک و تسهیل تردد اشاره و عنوان کرد: این دوربین‌ها قدرت کنترل بیشتری دارند، از قدرت تشخیص میزان خطرآفرین بودن خودرو برخوردارند، امکان کدگذاری و ارسال پیامک را به ما می‌دهند و نیروی انسانی کمتری برای نظارت و کنترل نیازدارند به همین تأکید مسئولین کشوری نیز بر نصب این نوع دوربین‌ها در سطح شهر است.

فکری با بیان اینکه چنانچه اعتبارات ماده 23 به درستی اجرا شود و سهم شهرداری از جرایم رانندگی پرداخت شود می‌توان برای  خرید این دوربین‌ها اقدام کرد افزود: چنانچه خرید دوربین را از ابتدا در اولویت‌های شهری قرار می‌دادیم حالا وضعیت بهتری در شرایط ترافیکی شهر داشتیم.

در ادامه جلسه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان در پاسخ به چرایی عدم اجرای طرح بی.آر.تی اظهار کرد: این طرح به شورای ترافیک استان رفته اما مسکوت مانده و مصوب نشده است و حتی در صورت تصویب هم با شرایط فعلی اعتبارات و بودجه در شهرداری امکان اجرا وجود ندارد.

عباس صوفی با تأکید بر پیشبرد اهداف و برنامه‌های حمل و نقل و ترافیک شهر بر اساس طرح BRT  گفت:  ساماندهی اتوبوسرانی را بر اساس طرح بی.آر.تی پیش برد‌ه ایم و اگر امروز در اتوبوسرانی پیشرفتی داشتیم به دلیل حرکت بر امبنای همین طرح بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان در بخش دیگری با اشاره به اجرای طرح پیاده راه گفت: در شهرهای بزرگ دنیا پیاده راه‌سازی از اصول شهرسازی است، و طرح پیاده راه کردن 6 خیابان اصلی در همدان مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور را داراست.

صوفی افزود: پس از اجرای طرح پیاده راه بوعلی و اکباتان، دیگر خیابان‌های اصلی نیز در سال‌های آتی در طرح پیاده راه سازی قرار گرفته و اجرا خواهند شد.

وی با بیان اینکه کف سازی پیاده راه بوعلی حدود 15 روز آینده به اتمام می‌رسد و پس از آن نصب مبلمان شهری و المان‌ها آغاز خواهد شد عنوان کرد: اجرا و بهره‌وری این طرح نیازمند هم‌گرایی و مشارکت همه مردم به خصوص صنوف مستقر در این خیابان است.

صوفی با اشاره به استقرار خودروهای برقی در خیابان بوعلی تا 20 روز آینده یادآور شد: استانداردهای لازم برای رفت و آمدها در این پیاده راه در نظر گرفته شده است اما رسیدن به نقطه مطلوب در اجرای این طرح نیاز به صبر و تأمل بیشتر و همراهی مضاعف دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار همدان با بیان اینکه تمام خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها می‌توانند هر لحظه وارد پیاده‌راه بوعلی شوند، اظهار داشت: پیاده‌راه بوعلی در ساعات مشخصی از شب باز بوده و امکان تردد خودروها برای انتقال بار واحدهای صنفی وجود دارد.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری همدان با اشاره به اینکه اعتبارات لازم برای خرید دوربین‌های نظارت تصویری تخصیص یابد، گفت: معابر شهری همدان نیاز به دوربین‌های نظارت تصویری دارد و دوربین ثبت سرعت به دلیل افزایش تصادفات نیاز است.

مریم ثابت با اشاره به اینکه دوربین‌های  نظارت تصویری شهری همدان در حال افزایش است، اظهار کرد:

دوربین‌های راداری بهترین نوع و کم خطا‌ترین است که البته بضاعت شهرداری برای خرید این نوع دوربن ها پاسخگو نیست و باید راهکارهای دیگری را لحاظ کرد.

ثابت با بیان اینکه دوربین‌های نظارت تصویری مناسب شهر و کنترل همه جانبه نیست، تصریح کرد: ما به 100 دستگاه دوربین نیاز داریم اما اگر هر ساله دو دوربین ثبت سرعت خریداری کرده بودیم امروز 6 دوربین داشتیم که حداقل محورهای پر رفت و آمد و مهم را با آن تجهیز می‌کردیم.

گفتنی است: در بخشی از این جلسه نمایندگان پزشکان مستقر در خیابان بوعلیدغدغه‌های جامعه پزشکی و بیماران در بهره‌برداری از پیاده راه مطرح کردند.