“پژوهش” در انزواست

گروه فرهنگ و هنر: یکی از پژوهشگر برگزیده سال95، عدم تعامل دانشگاه و دستگاه‌های دولتی و مسایل حاشیه‌ای را از موانع پیش روی پژوهش و پژوهشگر عنوان کرد.         به گزارش “فردای همدان”، خلیل‌ا… بیک‌محمدی یکی از پژوهشگران برتر دستگاه اجرایی در سال 1395 است که 40 مقاله علمی پژوهشی، علمی ترویجی، […]

گروه فرهنگ و هنر: یکی از پژوهشگر برگزیده سال95، عدم تعامل دانشگاه و دستگاه‌های دولتی و مسایل حاشیه‌ای را از موانع پیش روی پژوهش و پژوهشگر عنوان کرد.

 

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، خلیل‌ا… بیک‌محمدی یکی از پژوهشگران برتر دستگاه اجرایی در سال 1395 است که 40 مقاله علمی پژوهشی، علمی ترویجی، همایشی و علمی تخصصی در کارنامه خود دارد و کتاب «شیر دربان اکباتان« و «زندگی در سنگ» را نیز در دست انتشار. وی که مسئول واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان نیز هست، در گفت‌وگویی به بیان برخی مسایل پیش روی پژوهشگران در استان پرداخته است.

وی اظهار داشت: جایگاه پژوهش در استان خوب است، اما در انزواست و مسایل حاشیه‌ای دارد؛ اغلب پژوهش‌ها کاربردی نیستند و فقط در حد نظریه باقی می‌مانند، زیرا کسی به کار پژوهش بها نمی‌دهد و افرادی هم که در همین زمینه عمر خود را صرف کرده‌اند، از نظر مادی جایگاه مناسبی ندارند.

بیک‌محمدی ادامه داد: استان همدان از نظر جایگاه پژوهشی به نسبت خوب است و پتانسیل‌های بالایی هم در تعدادی از رشته‌ها دارد، در طول تاریخ هم دانشمندان، محققان و پژوهشگران بزرگی داشته و دارد، اما در جزئیات کار، با کاستی‌هایی مواجه است.

این دانشجوی دکتری، یکی از مشکلات پیش‌روی فعالیت‌های پژوهشی را بها ندادن به دانشجویان نخبه در دستگاه‌های دولتی و به‌عنوان کارشناس عنوان، و از در حاشیه ماندن افرادی که علم و استعداد دارند، گلایه کرد.

وی با اشاره به عدم همراهی دستگاه‌های دولتی با دانشگاه و دانشگاهیان و دور ماندن این‌دو از هم تأکید کرد: به همین منظور، در واحد پژوهش حوزه هنری استان به‌دنبال تعامل با دانشگاه‌ها هستیم و چاپ چهار پایان‌نامه را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین سفارش تألیف برخی از موضوعات پژوهشی این مرکز را به اساتید دانشگاه‌ها در برنامه داریم.

بیک‌محمدی افزود: همچنین در دانشگاه‌های همدان، نشست‌های مختلف تئوریک با موضوع هنر برگزار و در خانه پژوهش این حوزه نیز نشست‌های متعدد همفکری با حضور پژوهشگران پیشکسوت و جوان در زمینه‌های مختلف انجام شده است.

وی در پایان اشاره کرد: دانش‌نامه استان همدان نیز با پیگیری‌های این حوزه و تلاش پژوهشگران پیش‌کسوت و جوان استان و همچنین حمایت‌های استانداری همدان در حال انجام است و تاکنون حدود چهل جلد اثر به مراحل مختلف ویرایش، بررسی، صفحه‌آرایی، فیپا و شابک رسیده‌اند که با تخصیص اعتبار از سوی استانداری، مراحل انجام پژوهش دیگر آثار آغاز خواهد شد.