برگزای جلسه کارگروه راهبری پنجره واحد مدیریت زمین استان

دومین جلسه کارگروه راهبری پنجره واحد مدیریت زمین استان همدان برگزار شد.

به گزارش فردای همدان، امیر رضا یوسفیان، یکشنبه ۲۰ خرداد در دومین جلسه کارگروه راهبری پنجره واحد مدیریت زمین استان همدان، اظهار داشت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ‌۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان افزود: هفت دستگاه از دستگاه‌های سطح استان همدان هنوز به پنجره واحد زمین متصل نشده‌اند که اتصال هر چه سریع‌تر این دستگاه‌ها به این سامانه به دلیل تقاضا محور بودن این جریان ضروری بوده و نیاز است علت عدم اتصال خود به این سامانه را شفاف در جلسه آینده ارائه دهند.

وی گفت: از مهم‌ترین اهداف این سامانه می‌توان به ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین اشاره کرد.

یوسفیان با بیان اینکه پنجره واحد زمین دارای ابلاغیه هیات وزیران بوده و لازم اجراست، خاطرنشان کرد: با اتصال به این سامانه دستگاه‌های مرتبط در کمترین زمان ممکن می‌توانند به کار متقاضی رسیدگی کرده و پاسخ استعلامات را در کمترین زمان ممکن بدهند.

وی تسریع و تسهیل در کار متقاضیان را از مزایای این طرح برشمرد و گفت: این سامانه آثار و فواید بسیار خوبی دارد و اگر درست عمل شود نیاز به حضور ارباب رجوع در دستگاه‌های اجرایی به حداقل خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین این استان، گفت: این سامانه از ابتدای تیرماه سال گذشته در استان راه‌اندازی شده و هم‌اکنون یگان حفاظت منابع طبیعی و نیز اداره حقوقی منابع طبیعی به صورت درون سازمانی از این پنجره واحد در حال استفاده هستند.

اسفندیار خزائی افزود: کاهش بار مراجعات حضوری، ارتقاء ضریب سلامت بالای کار، سرعت اجرای کار برای متقاضیان و کاهش انرژی و بهره‌وری بالا از مزایای راه‌اندازی این سامانه در آینده نزدیک خواهد بود.

وی تصریح کرد: داشبوردهای مدیریتی مهم برای این سامانه تعریف شده که در آن عوامل نظارتی هم می‌توانند نظارت خود را به این پنجره واحد داشته باشند و در واقع این اقدام می‌تواند ضریب سلامت کار را ارتقاء داده و سرعت اجرای کار را برای متقاضیان افزایش دهد و مصرف انرژی و میزان مراجعات حضوری کمتر شود.

خزائی در ادامه در رابطه با وضعیت پایش اراضی کشور، تعداد اراضی شناسایی شده در کل کشور را بیش از ۴۷ هزار مورد برشمرد و یادآور شد: در همین رابطه تعداد کل ارجاع به واحدهای گشت ۱۱ هزار و ۷۰۰ مورد، تعداد ارجاعات بازدید شده ۷۶۰۰ مورد و تعداد تخلف شناسایی شده ۴۷۰۰ مورد بوده که از این تعداد در کل کشور ۲۱۱۲ پرونده منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.

وی با اشاره به وضعیت پایش در اراضی استان همدان نیز گفت: در این پایش‌ها تعداد اراضی شناسایی شده ۴۲۴ مورد، تعداد ارجاع به واحدهای گشت ۹۸ مورد، تعداد ارجاعات بازدید شده ۳۷۰ مورد، تعداد تخلفات شناسایی شده ۳۹ مورد و تعداد موارد منجر به تشکیل پرونده قضایی ۱۴ مورد بوده است.