برخی با نیات سیاسی به وقف آسیب می‌زنند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: برخی با نیات سیاسی و انتخاباتی مسائلی را در خصوص وقف بیان می کنند که آسیب ها و ضرباتی را به نوع نگاه مردم به وقف وارد کرده است.     به گزارش خبرنگار “فردای همدان”، حجت الاسلام محمد کاروند در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری […]

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: برخی با نیات سیاسی و انتخاباتی مسائلی را در خصوص وقف بیان می کنند که آسیب ها و ضرباتی را به نوع نگاه مردم به وقف وارد کرده است.

 

 

به گزارش خبرنگار “فردای همدان”، حجت الاسلام محمد کاروند در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری هفتم تا شانزدهم آذرماه به عنوان دهه وقف، اظهار کرد: همدان استانی وقفی است و در تمام شهرهای این استان وقف وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه بیش از 800 نوع نیت در موقوفات قدیمی و جدید در کشور وجود دارد، افزود: یکی از موقوفات شهرستان اسدآباد جایگاه سی ان جی است است؛ همچنین موقوفه سیف الدوله شهرستان ملایر به ساخت اورژانس بیمارستان 12 تخته و ساخت مدرسه ایتام و … از دگیر وقف های موجود در استان است.

وی با اشاره به برگزاری همایش «همه واقف باشیم» در دهه وقف امسال، بیان کرد: همچنین در دهه وقف، ایستگاه های همه واقف باشیم در تمام شهرستان ها ایجاد شده و در حال حاضر 18 ایستگاه در سطح استان فعال است.

حجت الاسلام کاروند از برپایی نمایشگاه عملکرد موقوفات و بقاع متبرکه در امامزاده عبداله همدان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه جزء کوچکی از عملکرد اوقاف به نمایش گذاشته شده و فرصت های سرمایه گذاری در استان همدان در نمایشگاه معرفی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه اجرای امینانه نیات واقفین از وظایف اداره کل اوقاف است، خاطرنشان کرد: در دهه وقف سعی شده سرعت بیشتری به اجرای نیات داده شود که خرید تجهیزات برای بیمارستان های موقوفه ای، توزیع سبد کالا برای محرومین شامل برنج، روغن و گوشت در کبودرآهنگ و ملایر و اطعام خانواده های تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد به تعداد دو هزار نفر و اعزام اکیپ های پزشکی به فامنین، کبودرآهنگ و همدان از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه چند طرح خدماتی در دهه وقف افتتاح می شود، اظهار داشت: افتتاح مرکز مجازی حفظ قرآن از جمله برنامه های این دهه به شمار می رود.

حجت الاسلام کاروند با اشاره به انجام 30 عملیات عمرانی در حوزه وقف، خاطرنشان کرد: از ابتدای مهرماه تا امروز 26 وقف جدید و در مجموع از ابتدای سال 53 وقف در استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: 14 وقف جدید تنها در هفته گذشته ایجاد شده که از این تعداد 10 وقف به کبودرآهنگ اختصاص دارد و دیگر موقوفات در همدان، نهاوند، تویسرکان و رزن بوده است.

حجت الاسلام کاروند تصریح کرد: دو نیت در استان بیش از نیت های دیگر مورد استقبال قرار گرفته که یکی از این نیت ها عزاداری امام حسین(ع) در استان است که در ماه های محرم و صفر 830 میلیون تومان صرف این نیت شد و کمک های مالی به 95 هیئت نیز در این ایام صورت گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به ارائه کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان بی بضاعت به میزان 505 میلیون تومان پرداخت شد، گفت: طرح مهر تندرستی نیز از دیگر نیاتی است که مورد استقبال قرار گرفته و در کبودرآهنگ، ملایر، همدان و اسدآباد نیاتی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به راه اندازی درمانگاه دندانپزشکی در ملایر، یادآور شد: مرکز اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) ملایر نیز با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون تومان راه اندازی خواهد شد و برای مرمت مرکز فعلی، نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام کاروند ادامه داد: درمانگاه منطقه اعتمادیه همدان در دهه وقف با استقرار پنج پزشک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و درمانگاه قدیمی این منطقه نیز به عنوان سلامتکده طب سنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه کمک به محرومین از محل موقوفات 750 میلیون تومان بوده است، یادآور شد: در راستای حفظ مجازی قرآن کریم نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: 30 زمین مستعد سرمایه گذاری در مناطقی از استان که بازده خوبی دارند به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد.

حجت الاسلام کاروند ادامه داد: حسینیه امامزاده عبداله همدان در حال ساخت است و محل زیارتی نیز در طبقه پایین این امامزاده در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه 30 بقعه متبرکه استان در سال جاری بازسازی شدند، اظهار داشت: کمک مردم نقش اساسی در ساخت بقاع و بازسازی آنها دارد.

وی در ادامه با اشاره به جفای موقوفات در استان همدان، گفت: برخی انتقاداتی که صورت می گیرد، خیرخواهانه نیست هرچند این انتقادات لطمه ای به اداره کل اوقاف و امور خیریه نمی زند بلکه به فرهنگ و پیکره وقف در جامعه می زند.

حجت الاسلام کاروند افزود: برخی با نیات سیاسی و انتخاباتی مسائلی را در خصوص وقف بیان می کنند که آسیب ها و ضرباتی را به نوع نگاه مردم به وقف وارد کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: 53 وقف در سال جاری در استان همدان به ثبت رسیده که از این تعداد 14 وقف به هفته گذشته اختصاص دارد.