برنامه‌ریزی؛ حلقه گمشده فوتبال همدان

گروه ورزش: یک مدرس فوتبال فدراسیون می‌گوید: برنامه مدون، نقشه راه توسعه و پیشرفت فوتبال همدان است؛ اما مشکل اینجاست که بیشتر مواقع برنامه‌ریزی وجود ندارد و همواره می‌خواهیم به صورت کاملا اتفاقی به موفقیت برسیم.     به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، بابک صمدیان اظهار می کند: دومین نکته توجه […]

گروه ورزش: یک مدرس فوتبال فدراسیون می‌گوید: برنامه مدون، نقشه راه توسعه و پیشرفت فوتبال همدان است؛ اما مشکل اینجاست که بیشتر مواقع برنامه‌ریزی وجود ندارد و همواره می‌خواهیم به صورت کاملا اتفاقی به موفقیت برسیم.

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، بابک صمدیان اظهار می کند: دومین نکته توجه ویژه به فوتبال پایه است. باید از مسئولان امر پرسید در شهری که شرایط برای رده سنی، زیر ۱۴ سال، نوجوان، جوان و امید به گونه‌ای فراهم نیست که بتوانند در مسابقات زیادی شرکت کنند، چگونه می‌شود چشم به پیشرفت فوتبال در این شهر داشت؟

 

نبود برنامه‌ریزی

صمدیان درباره زیرساخت‌ها در همدان برای رشد فوتبال، عنوان می‌کند: با یک مقایسه سطحی پی می‌بریم همدان در مقایسه با بسیاری از استان‌ها امکانات بهتری دارد؛ اما پای اسب برنامه‌ریزی در این شهر کمی می‌لنگد.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال استادیومی همچون استادیوم شهید مفتح با امکاناتی که دارد اگر به شهر نزدیک‌تر بود، شاید عملا بسیاری از مشکلات زمین حل می‌شد، استادیوم قدس به دلیل زمین اختصاصی تیم پاس تقریبا از دسترس دیگر فوتبالیست‌ها خارج است.

استادیوم ملت به علت داشتن چمن مصنوعی در تابستان کمتر قابل استفاده است؛ حتی زمین چمن کارگران با فضای مناسب فقط مورد استفاده قشر خاصی است یا اجاره آن بالاست و با یک حساب سرانگشتی فقط استادیوم شهید حاج بابایی مریانج باقی می‌ماند.

 

شرکت در مسابقات

این مدرس فوتبال بیان می‌کند: فوتبالیست‌های تیم پایه حداقل باید در سال ۲۵ تا ۳۵ مسابقه رسمی برگزار کنند تا بتوان گفت در فوتبال رشد کرده‌اند؛ اما در همدان بازی‌ها در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم فوتبال همدان آنچنان که شایسته است رشد کند، باید شرایط آن را فراهم کنیم، می‌گوید: به عنوان مثال تیم‌های در رده امید باید بتوانند به صورت رایگان در مسابقات شرکت کنند و تسهیل‌کننده این رویداد هم در همدان وجود دارد.

سرمایه‌گذاری سازمان ورزش و جوانان، استانداری یا هر نهاد و ارگان مرتبط دیگری می‌تواند در این راستا گام بردارد تا به جای اینکه ۳ تیم در مسابقات شرکت کنند، تعداد آن‌ها به بیش از ۳۰ تیم برسد.

 

شهر فوتبالی

صمدیان در پاسخ به این سوال که آیا همدان ظرفیت تبدیل شدن به یک شهر فوتبالی را دارد، اظهار می‌کند: هر رویدادی پیش‌زمینه‌هایی می‌خواهد و بی‌شک اگر ورزشی در یک شهر موفق به کسب نام و جایگاه شود، علاقه‌مندی افراد به آن ورزش بیشتر خواهد شد و آن شهر ظرفیت بهره‌برداری از آن ورزش را پیدا خواهد کرد.

این مدرس فوتبال می‌گوید: به عنوان مثال اگر همدان در رشته شنا موفقیتی کسب کند، جوانان و نوجوانان با تجسم ذهنی خود در جایگاه قهرمانی این رشته همانند همشهری‌های شناگر خود به پیگیری حرفه‌ای آن تمایل پیدا می‌کنند و این ورزش در شهر گسترش می‌یابد. فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست؛ ما باید با کمک گرفتن از توان بومی در رده‌های سنی مختلف مدال پیروزی بر گردن افتخارات شهرمان بیاویزیم تا شاهد تبدیل شدن همدان به یک شهر فوتبالی باشیم. وی می‌افزاید: امروز نوید عاشوری با تیم استقلال خوزستان و مرتضی تبریزی با ذوب‌آهن قهرمان می‌شود و با این اتفاق نوجوانان و جوانان به سمت ورزش می‌آیند و به تبع آن فوتبال در ذهن خانواده‌های همدانی راه می‌یابد و یک موتور محرک برای آنان می‌شود تا فرزندان خود را فوتبالیست بار آورند.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر