لزوم هماهنگی کلانشهرها و مراکز استانها در نحوه سرمایه گذاری شهرها

گروه اقتصاد: جلسه این هفته کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با حضور اعضای شورا، معاونین و مدیران سازمان سرمایه گذاری شهرداری های کلانشهرهای کشور و شهردار همدان برگزار شد.       به گزارش “فردای همدان” رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا ضمن قدردانی از حضور معاونین و […]

گروه اقتصاد: جلسه این هفته کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با حضور اعضای شورا، معاونین و مدیران سازمان سرمایه گذاری شهرداری های کلانشهرهای کشور و شهردار همدان برگزار شد.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا ضمن قدردانی از حضور معاونین و مدیران حوزه سرمایه گذاری شهرداری کلانشهرهای کشور در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین گفت: استفاده از تجربیات و تعامل شهرهای مختلف سبب خرد جمعی می شود که می توانند یاری کننده شوراها و شهرداریها برای اداره هرچه بهتر شهرها باشد.

محمدتبریزی برگزاری اینگونه نشست ها را فرصت مناسبی برای انتقال تجربه ها مبتنی بر چگونگی توسعه بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی و همفکری لازم در ایجاد راهکارهای جذب سرمایه گذاری و تسریع در فراهم سازی سرمایه گذاری آنان دانست و بیان کرد: هدف از دعوت از معاونین و مدیران سازمان سرمایه گذاری شهرداری های کلانشهرهای کشور در  جلسه کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان  تعامل با دیگر شهرها آشنایی شورا و شهرداری ها باهم در نوع اجرای قوانین و دستورالعمل ها است.

تبریزی به نحوه درآمد شهرداریها اشاره کرد و یادآور شد:اگرچه درجه شهرداری ها و میزان درآمد آنها در شهرهای مختلف متفاوت بوده اما اساس کار تمام آنها یکسان است .

وی افزود:شهرداری ها براساس قانون خودگردان هستند و درآمدزایی دارند با این حال در مواردی از جمله تراکم و تفاوت در ارتفاع اعتراض شهروندان را شاهد هستیم که باید برای آنها روشنگری و شفاف شود.

تبریزی با تاکید بر اینکه برای شهروندان شایسته است که دفترچه های عوارضی توضیح داده و مباحث مربوط به آن روشن شود اضافه کرد: در شهر همدان این آمادگی وجود دارد که اگر موردی از اجرای قوانین از زیباسازی شهری تا سرمایه گذاری توسط شهرداری موردتوجه دیگر شهرها قرارگرفته باشد اطلاعات را در اختیار دیگر کلانشهر ها قرار دهیم.

تبریزی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل های شهر همدان اظهار کرد: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و موقعیت استراتژیک مهم و موقعیت جغرافیایی مناسب و جایگاه بین المللی مطلوبی که دارد از بهترین شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برخوردار است و بهترین فرصت برای سرمایه گذاران محسوب می شود.

وی با بیان اینکه توسعه مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در شهرها یکی از راهکارهای مناسب در حل دغدغه های مالی شهرداری ها است. گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان در این بخش بویژ حوزه گردشگری حمایت های لازم را دارد و می طلبد هماهنگی لازم را کلانشهرها و مراکز استانهادر نحوه سرمایه گذاری در شهرها را با هم داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید به سمت جذب سرمایه گذار و درآمد پایدار حرکت کنند، گفت: از آنجا که شهرداری ها وابسته به اعتبارات حاکمیتی نیستند بنابراین هنر مدیریت شهری برنامه ریزی مطلوب در راستای مشارکت سرمایه گذاران در طرح های مختلف اقتصادی و درآمدزایی است.

رضا میرزایی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در ایجاد درآمدهای پایدار شهری اظهار داشت: انتظار می رود با برگزاری اینگونه جلسات و تبادل افکار بتوان زمینه تامین بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری را از طریق سرمایه گذاری و درآمدهای پایدار فراهم کرد تا هزینه های شهری بر شهروندان سنگینی نکند.

میرزایی با بیان اینکه فضای شوراهای شهر به عنوان پارلمان شهری در جامعه ما نو پا است افزود: در این خصوص بسیاری از بخشهای قانون نیاز به تفسیر و شفاف سازی دارد و در این زمینه می طلبد بیشتر در کنار هم بوده و تبادل افکار داشت.

 

دبیر سازمان‌های سرمایه‌گذاری شهرداریهای کشور و مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران هم  ضمن تشکر از میزبانی شورا و شهرداری همدان گفت: تامین منایع پایدار از دغدغه های مشترک شهرداریهای کشور است و این موضوع گریبانگیر بیشتر شهرداریها شده است.

محسن ترک‌آبادی تشکیل سازمان سرمایه گذاری در شهرداریها را اقدامی مناسب برشمرد و افزود: در حال حاضر تنها شش شهردر کشور سازمان سرمایه گذاری را تشکیل داده است و همدان از جمله این شهرها است.

ترک آبادی از تدوین و تهیه شیوه نامه سرمایه گذاری شهرداریها خبر داد و افزود: یکی از مشکلات شهرداریها پسماند زباله است که متاسفانه در برخی از شهرها مشکل ساز شده و لازم است تدابیر درستی برای آن اندیشیده شود.

ترک‌آبادی  حمایت شوراها از شهرداریها را باعث پیشبرد اهداف مدیریت شهری دانست و گفت: تعامل و پشتیبانی شورای اسلامی شهر همدان با شهردار و مدیریت سازمان سرمایه گذاری اقدام ارزشمندی است که نتیجه آن جهش و توسعه شهری آینده همدان خواهد بود.

معاون سرمایه گذاری شهرداری تهران نیز اظهار کرد: در حوزه سرمایه گذاری بسترهای خوبی فراهم شده است و با توجه به محدویدت منابع مالی شهرداریها و کاهش درآمدها، سرمایه گذاری بهترین راهکاری برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری است.

حسین آبتن تشکیل سازمان سرمایه گذاری در شهرداری همدان را از مزیتهای این شهردای دانست و گفت: یکی از دغدغه های دیگر شهرداریهای کشور تشکیل سازمان سرمایه گذاری در شهرداری است تا بتوانند مصوبه آن را از شوراها اخذ کنند و در این زمینه شورای شهر همدان پیشرو بوده چرا که با دانش و تدبیر درست با تشکیل این سازمان، همدان در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است.