فضای تحقق مهاجرت معکوس در روستاها فراهم شود/ خانه‌های روستایی باید اشتغال محور باشند

استاندار همدان با تاکید براینکه فضای تحقق مهاجرت معکوس در روستاها فراهم شود، گفت: از همین رو در این مسیر لازم است در روستاهایی که از طرح هادی آنها بیش از ۱۰ سال گذشته، بازنگری اساسی صورت گیرد تا جوابگوی نیازهای امروز باشد.

به گزارش فردای همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد، در همایش روز ملی شوراها، اظهار داشت: تشکیل شوراهای شهر و روستا یادگار حضرت امام‌خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب است که به منزله اهمیت مشارکت مردم در اداره امور و یکی از مصادیق اراده مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور است.

استاندار همدان افزود: در فصل هفتم قانون اساسی، تشکیل شوراها یاد شده همچنین این مهم با تاکیدات حضرت امام‌خمینی(ره) و اهتمام مقام‌ معظم‌ رهبری تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در راه خدمت‌رسانی و خدمتگزاری به مردم قدم بر می‌دارند اراده‌ پولادین دارند، بیان کرد: انتظار مردم در حوزه مدیریت شهری، گشایش در مسیر زندگانی آن‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله مبلمان شهری، حمل و نقل، ترافیک و توسعه شهری است.

قاسمی‌فرزاد با تاکید براینکه فضای تحقق مهاجرت معکوس در روستاها فراهم شود، ادامه داد: از همین رو در این مسیر لازم است در روستاهایی که از طرح هادی آنها بیش از ۱۰ سال گذشته، بازنگری اساسی صورت گیرد تا جوابگوی نیازهای امروز باشد.

استاندار همدان عنوان کرد: بنياد مسکن انقلاب‌ اسلامی در استان توفیقات خوبی به همراه داشته به طوری که با تشریک مساعی بیشتر و کمک فرمانداران، می‌توان فضای مناسب‌تری در روستاها فراهم کرد.

وی اظهار داشت: خانه‌های روستایی باید اشتغال محور باشند تا معیشت اهالی به ویژه افرادی که احیانا زمین یا باغی برای فعالیت ندارند، تامین شود؛ به تعبیری خانه معیشت محور در روستاها رونق یابد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه در حوزه شهری نیاز به اقدامات گسترده‌تری وجود دارد، افزود: از سوی دیگر با توجه به تلاش‌های ارزشمند شهرداران نگاه ما در کمیسیون‌هایی که نماینده وزارت کشور در آنها عضویت دارند، حمایتی است، چنانچه در عمل هم می‌بینیم که این حمایت‌ها و مساعدت‌ها به رشد و پیشرفت‌ منجر شده است.

استاندار همدان بیان کرد: زمانی که مقام‌معظم‌رهبری سال جدید را جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند، رئیس جمهور نیز رعایت سه اصل تسهیل و تسریع امور مردم به همراه تکریم افراد را برای کارگزاران ضروری دانست.

وی در ادامه گفت: ما باید تلاش کنیم که عرصه خدمت‌ و خدمت‌رسانی را تسهیل، تسریع و مردم را تکریم کنیم و از آنجا که یکی از مراکز مورد مراجعه مکرر مردم شهرداری‌ها هستند، این رویکرد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه تکریم به این معناست که به خواست و مشکلات مردم شریف توجه و برای رفع آن تلاش کنیم، عنوان کرد: شهرداران در ساخت مسکن ملی همکاری و همراهی خوبی به عمل آوردند، به نحوی که هزینه‌های شهرداری تا سقف ۴ میلیون تومان تعیین شد تا به خانه‌دار شدن مردم کمک شود.

استاندار همدان ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای اداره‌ امور به عوارض، جرائم ماده ۱۰۰ و ۹۹ و ارزش افزوده متکی هستند اما لازم به ذکر است که تنها با این منابع نمی‌توان به یک شهر مطلوب دست یافت.

وی اظهار داشت: بنابراین شهرداران به سمت کسب درآمدهای پایدار حرکت کنند اگرچه در این مسیر به حمایت شوراها نیز نیاز اساسی دارند.

قاسمی‌فرزاد افزود: درآمد پایدار می‌تواند منشأ اثر و خدمات باشد و هر حمایتی که در این حوزه لازم است توسط مجموعه استانداری از شهرداری‌ها و شوراها صورت می‌گیرد.

استاندار همدان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع حمل و نقل شهری، بهسازی معابر شهری و ارتقای خدمات به شهروندان در شهرهای استان دنبال شود و نهضت آسفالت با توجه به اینکه فصل مناسب کار از راه رسیده در دستور کار قرار گیرد.