هدفگذاری تبدیل آیش زرد به سبز در ۷۰ هزار هکتار از اراضی کبودراهنگ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ از هدفگذاری تبدیل آیش ۷۰ هزار هکتاری اراضی شهرستان کبودراهنگ به محصولات تناوبی با مزیت نسبی بالاتر خبر داد.

به گزارش فردای همدان، علی سرخوش از هدفگذاری تبدیل آیش ۷۰ هزار هکتاری اراضی شهرستان کبودراهنگ به محصولات تناوبی با مزیت نسبی بالاتر خبر داد و اظهار داشت: این هدفگذاری علاوه بر حفاظت از منابع پایه تولید و کاهش هزینه‌ها، بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به درآمد سالیانه کشاورزان شهرستان اضافه می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به اینکه در این راستا مزرعه پایگاه نوآوری در اراضی دیم شهرستان به مساحت ۱۵ هکتار طی سال جاری اجرا شده است، افزود: کشت انواع گیاهان تناوبی و غلات به صورت کشت مستقیم از طریق اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با مشارکت محققین مرکز تحقیقات کشاورزی استان و کشاورز پیشرو اجرایی شده است.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح آشنایی کشاورزان با انواع محصولات تناوبی دیم، انواع حبوبات، گیاهان علوفه‌ای، گیاهان روغنی، کشت مخلوط و معرفی گیاهان زراعی جدید و سازگار با اقلیم منطقه همچون گیاهان دارویی و کاملینا است.

سرخوش با بیان اینکه طی سه سال گذشته با انجام طرح جهش تولید در دیمزارها حدود ۱۰ هزار هکتار از سطوح آیش شهرستان به کشت محصولات تناوبی از جمله نخود، عدس ،گلرنگ، کاملینا و گیاهان دارویی اختصاص یافته است، گفت: سطح آیش شهرستان پتانسیل بسیار خوبی برای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی شهرستان به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ عنوان کرد: برنامه‌های آموزشی و ترویجی جهت تشویق کشاورزان به کشت گیاهان تناوبی ضروری است و این مهم با جدیت برنامه ریزی و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: انتخاب بهترین زمان کاشت و کاهش هزینه‌های کاشت(کشت مستقیم، کاهش میزان بذر مصرفی) و افزایش حاصلخیزی خاک(حفظ بقایا و تبدیل آیش زرد به سبز) راهکار تحقق جهش تولید است.

سرخوش در بخش دیگر با تاکید بر اینکه بعضا اراضی دیم با توجه به باورهای سنتی در راستای افزایش باروری و حاصلخیزی خاک، به صورت نکاشت یا آیش رها می‌شود، اظهار داشت: در شهرستان کبودراهنگ به عنوان وسیع‌ترین شهرستان استان سطح قابل توجهی از اراضی زراعی در هر سال، معادل ۷۰ هزار هکتار به عنوان آیش لحاظ می‌شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ، هدف کشاورزان از آیش و به زیر کشت نبردن زمین را انجام اقداماتی برای حفظ و ذخیره رطوبت در سال آیش اعلام کرد و گفت: در حالی که برای تحقق اهداف آیش باید در اوایل اردیبهشت و با رشد اولیه علف‌های هرز، پیش از اینکه آب ذخیره شده در خاک را استفاده کنند، با استفاده از ادوات خاکورزهای ثانویه مثل گاوآهن پنجه غازی در عمق ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری خاک ریشه‌های علف‌های هرز و لوله‌های مویین خاک را قطع کرده به نحوی که این اقدام باعث حفاظت و ذخیره رطوبت در خاک می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده کاشت محصولات تناوبی مناسب غلات در سال آیش مزایای بیشتری نسبت به آیش دارد، خاطرنشان کرد: جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، افزایش ماده آلی خاک با حفظ بقایا، افزایش درآمد کشاورز و افزایش تولید شماری از این مزایاست.