تولید خودروهای برقی کلید راهگشای معضل ناترازی بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن تأکید بر تولید خودروهای برقی؛ اذعان کرد: لازم است از همان ابتدا به تولید خودروهای برقی در شهرستان‌های که از لحاظ صنعت توسعه پیدا نکرده‌اند برویم در واقع تولید خودرو برقی به مقدار انبوه می‌تواند راهگشای حل معضل ناترازی بنزین باشد.

به گزارش فردای همدان، فریدون عباسی در خصوص علت ناترازی بنزین در کشور گفت: در سال‌های اخیر تعداد خودروهای تک‌سرنشین و تولید خودرو افزایش‌یافته این در حالی است که همان نسبت پالایشگاه توسعه پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه بخشی از دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور به دلیل بالارفتن سطح رفاه اجتماعی است، عنوان کرد: البته مردم رفاه دارند ولی درآمد آن‌چنانی ندارند و نمی‌توانند مسافرت‌های خود از هواپیما استفاده کنند. به همین دلیل سطح استفاده‌ مردم از خودرو و متعاقب آن بنزین بیشتر شده است.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی گفت: فرسودگی پالایشگاه‌های تولیدکننده‌ بنزین نیز عامل دیگر مصرف بالای انرژی در کشور است، عدم سرمایه‌گذاری لازم در بالادست نقد و احداث پالایشگاه‌ها باعث شده کشور با برخی از مشکلات روبرو شود و تولید و مصرف ما هم اکنون در یک حالت برابر قرار گرفته است.

عباسی خاطرنشان کرد: تولید خودروها بر اساس استاندارهای روز نیاز باعث شود مصرف سوخت به مقدار قابل‌توجهی کاهش یابد و به‌تبع آن ناترازی بنزین از بین برود و یا کمتر شود.

وی ضمن تأکید بر تولید خودروهای برقی؛ اذعان کرد: لازم است از همان ابتدا به تولید خودروهای برقی در شهرستان‌های که از لحاظ صنعت توسعه پیدا نکرده‌اند برویم در واقع تولید خودرو برقی به مقدار انبوه می‌تواند راهگشای حل معضل ناترازی بنزین باشد.

عباسی با بیان اینکه خودرو‌های ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده‌اند که بهینه‌سازی مصرف بنزین داشته باشند، درحالی‌که در کشور‌های دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهارتا پنج لیتر کاهش‌یافته، میزان مصرف بنزین در خودرو‌های داخلی بسیار بالاست، این موضوع تأثیر زیادی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارد، گفت: در همین راستا خودرو‌های فرسوده و ازرده‌خارج نشده را هم باید به لیست عواملی که در بروز ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بوده‌اند، اضافه کنیم

وی با بیان اینکه تغییر و اصلاح الگوی مصرف هم می‌تواند در این شرایط به حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند، ابراز کرد: از طرف دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی در کشورمان به‌اندازه کافی وجود ندارد و وسایلی هم که در دسترس هستند، باکیفیت نیستند، به همین دلیل مردم انگیزه‌ای برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند و ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

مصاحبه از: عطیه صفی زاده