افول صنعت پوشاک ایرانی و اسلامی در نبود حمایت و باور فرهنگی

زنان یک جامعه تاثیر بسزایی در پیشبرد و یا پسروی یک سرزمین دارند اما متاسفانه در سال‌های اخیر هر روز شاهد رواج سبک جدیدی از بد حجابی در بین دختران و زنان سرزمینمان هستیم.

به گزارش فردای همدان، روزی روسری‌ها کوتاه می‌شود روز دیگر شلوارها،فردا مانتوها تنگ می‌شود و ماه بعد آستین‌ها بالا می‌رود اما مد جدید بدحجابی که در چند ماه اخیر در کشور بسیار مشاهده می‌شود پوششی اسفباراست از مانتوها جلو با بلوزهای بالا ناف گرفته تا روسری‌ها مینی اسکارف با شلوارهای چسبان قد 90 که هیچ گونه تناسبی برا فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ندارد.

اما یافتن پاسخ این سؤال که چگونه چنین البسه‌ای راه به بازار فروش البسه‌ ایرانی اسلامی یافته است چندان دشوار نیست با ورود به راسته تولیدکنندگان پوشاک در بازار و کمی کنکاش و دقت در بازار تولیدی‌ها می‌توان به‌راحتی ردپای تولید انبوه مانتوهای جلوباز، شیشه‌ای و انواع البسه جین نامتعارف و خارج از عرف اجتماعی که توسط برخی سودجویان تولید البسه به‌وفور در بازار عرضه می‌شود را یافت.

در ادامه در این خصوص با محمدرضا کرمپور رئیس هیئت‌ مدیره شرکت ردای سنتی مکران به گفت وگو‌ نشسته که نتیجه را باهم می خوانیم:
به نظر شما چرا علی رغم برنامه های متعدد در حوزه پوشاک شاهد نابسمانی در عرصه مد و تولید لباس های منافی عفت در جامعه هستیم؟

مشکل اصلی ما در بحث شرایط حاکم بر پوشاک جامعه به موضوع عدم توفیق در فرهنگسازی باز می‌گردد، متاسفانه دو نهاد متولی حوزه فرهنگ یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز اداره کل مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراین زمینه هیچ فعالیت نداشته و درواقع حوزه پوشاک رها شده است.

در جامعه امروزی متاسفانه هیچ تاریخچه ای از پوشاک اقوام وجود ندارد، این درحالی است که پوشاک به لحاظ تاریخچه میتواند جز صنایع دستی به حساب می‌آید.

چه قدر حمایت اتحادیه های مختلف پوشاک در تولید پوشاک ایرانی و اسلامی را موثر می دانید؟

متاسفانه اتحادیه‌های پوشاک به جای حمایت از طراحان داخلی از واردات پوشاک برای دستیابی به منافع خود استقبال می‌کنند، براین اساس تهیه لباس اصیل ایرانی برای افراد مقرون به صرفه نیست.

به عقیده بنده اگر از ورود لباس‌های غربی و چینی جلوگیری به عمل می‌آمد قطعا شرایط تولید برای طراحان و تولید کنندگان داخلی پوشاک بهبود می‌یافت، در واقع یکی از عمده مشکلات ما درکشوراین است که در بحث تولید پارچه بسیار عقب هستیم بنابراین واردات دراین بخش قیمت محوصل نهایی را افزایش می‌دهد.

آیا می توان با برخورد سلبی از تولید پوشاک غربی جلوگیری کنیم؟

یک مشکلی که در جامعه وجود دارد این است متاسفانه ما نتوانسته ام فرهنگ غنی ایرانی را در حوزه پوشاک را به نسل جدید معرفی کنیم متاسفانه دراین زمینه همه چیز به سمت غرب گرایی سوق پیدا کرده است.

گزارش از: عطیه صفی زاده