کاهش رفتارهای غلط رانندگی، نیازمند عزم ملی است

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان کاهش رفتارهای غلط رانندگی و فرهنگ‌سازی در این زمینه را نیازمند عزم ملی دانست.

به گزارش فردای همدان، مصطفی وصالی‌ناصح، اظهار داشت: به دلیل اهمیت ایمنی در حمل‌و‌نقل، در راستای ارتقاء و ترویج فرهنگ ایمنی تردد و براساس مصوبات کمیسیون ایمنی راههای کشور، روز ۷ اردیبهشت از طرف شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز ملی حمل‌و‌نقل نامگذاری شده است.

عامل انسانی، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل ایمنی

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه بدون شک مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل ایمنی عامل انسانی است، افزود: دلیل اکثر تصادفات و سوانح جاده‌ای به رفتارهای غلط رانندگی و ترافیکی برمی‌گردد.

وصالی بیان کرد: اصلاح رفتارهای غلط رانندگی نیاز به اصلاح باورهای نادرستی دارد که در ذهن ما ریشه کرده و تا زمانی که باورها، عادات و اعتقادات ما نسبت به موضوع رانندگی صحیح و رعایت حق و حقوق خود و دیگران تغییر پیدا نکند این موضوع کماکان وجود خواهد داشت.

باورهای ما نسبت به تخلفات رانندگی نیازمند اصلاح اساسی

وی عنوان کرد: همه کسانی که در اکثر تصادفات مقصر هستند نسبت به تخلف خود آگاهی داشته‌اند ولی اینکه چرا آن را انجام داده‌اند ریشه در ذهنیت و باورهای عمیقی دارد که نیازمند اصلاح اساسی است.

وصالی‌ناصح افزود: راننده‌ای که با سبقت غیرمجاز و عبور از خط ممتد منجر به تصادف و مرگ خود و سایرین می‌شود حتماً می‌دانسته که نباید سبقت غیرمجاز بگیرد.

چرا با علم به تخلف آن را انجام می‌دهیم؟

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان ادامه داد: سرعت غیر‌مجاز، رانندگی در هنگام خستگی و خواب‌آلودگی، رانندگی با وسیله نقلیه دارای نقص فنی و خیلی از مواردی که منجر به تصادف می‌شود یک تخلف است که همه رانندگان آن را می‌دانند اما چرا با علم به این تخلف آن را انجام می‌دهند سوالی جدی است که نیاز به بررسی دارد.

وی تاکید کرد: هیچ تصادفی اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک تخلف و بی‌احتیاطی و یک عدم رعایت قانون پیش از آن وجود داشته است و به طور حتم اگر آن رفتار غلط رانندگی نبود آن تصادف هم اتفاق نمی‌افتاد.

وصالی‌ناصح در ادامه اظهار کرد: رانندگی یکی از مواردی است که شخصیت انسان را در اجتماع آشکار می‌کند و در اینجا سوالات متعددی مطرح می‌شود.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان افزود: چرا در این بخش از رشد اجتماعی دارای ضعف و مشکلات فراوان هستیم؟ چرا قانون گریزیم؟ چرا رفتارهای غلط و نادرست در رانندگی را نشانه زرنگی و مهارت و قدرت‌طلبی می‌پنداریم؟ دلیل این تخلفات و رفتارهای نادرست کجاست و چه باید کرد؟ پاسخ به این سوالات فقط کار یک دستگاه و مجموعه نیست.

وی ادامه داد: جواب این سوال ریشه در فرهنگ و آموزش و روانشناسی‌های اجتماعی، در مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های ناشی از آن، در نواقص قانونی و سیاستگذاری‌های نامناسب و در نهایت ریشه در اصلاح قوانین به منظور بازدارندگی موثر در انجام آگاهانه تخلفات رانندگی دارد.

وصالی‌ناصح تاکید کرد: در یک کلام می‌توان گفت که جواب به این سوالات نیاز به یک عزم ملی و ورود همه مردم و اصلاح افکار عمومی جامعه و همچنین نیاز به پذیرش مسئولیت همگانی دارد.

ایمنی در سفرهای جاده‌ای را به یکدیگر هدیه دهیم

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان ادامه داد: همه ما باید مسئولیت رفتارهای اجتماعی خود را بپذیریم چرا که در صورت بروز رفتارهای ناصحیح رانندگی همه ما در وقوع تصادفات و تلفات ناشی از آن مقصر و پاسخگو هستیم.

وصالی‌ناصح با اشاره به لزوم توجه به مشکلات غیر‌قابل وصف قربانیان حوادث جاده‌ای افزود: در جامعه ما که اصول اخلاقی و رفتاری ریشه در باورهای مذهبی و دینی دارد حفظ کرامت انسانی جایگاه والایی دارد، چه برسد به حفظ جان انسان‌ها.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان تاکید کرد: پس باید با تغییر در نگرش و باورها و یادگیری و پذیرش رفتار صحیح رانندگی، با رعایت قوانین و و مقررات و موارد ایمنی، پرهیز از رانندگی پرخاشگرانه، صبوری در رانندگی، پرهیز از خودخواهی و رفتارهای هیجانی و رانندگی تهاجمی هر کدام از ما با نشان دادن و انجام رفتار صحیح رانندگی سهم خود را در رسیدن به هدفی که هیچ انسانی در جاده‌ای بر اثر حوادث رانندگی کشته نشود را به کمک هم به واقعیت تبدیل کنیم و ایمنی در سفرهای جاده‌ای را به یکدیگر هدیه دهیم.