تاکنون ۲۸ هزار و ۳۱۵ هکتار مبارزه با سن مادر در همدان انجام شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از انجام مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان خبر داد.

به گزارش فردای همدان، رحمان ایرانپور از مبارزه علیه سن غلات از ابتدای سال بدون وقفه خبر داد و اظهار داشت: حدودا ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی از ابتدای سال تاکنون مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه سن غلات از مهمترين آفات گندم و جو است، افزود: اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد به عبارتی خسارت كمی و از بين بردن خاصيت نانوايی و خسارت كيفی می‌شود.

وی بیان کرد: سن‌های مادر پس از ترک محل‌های زمستان گذرانی به طرف مزارع سبز غلات پرواز کرده و از شیره ساقه و برگ های جوان و سبز گندم تغذیه می‌کنند از این رو، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در حد نرم مبارزه باشد مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.

ایرانپور با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۸ هزار و ۳۱۵ هکتار مبارزه با سن مادر در شهرستان همدان انجام شده است، گفت: مبارزه علیه علف‌های هرز نیز در سطح ۱۴ هزار و ۴۰۰ هکتار در مزارع غلات صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ حدود ۴۳ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش مبارزه با سن غلات قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه علف‌های هرز رقیب گیاهان زراعی در جذب آب و عناصر غذایی به شمار می‌روند، ادامه داد: تاثیر علف‌های هرز در کاهش عملکرد محصولات زراعی قابل توجه است.

ایرانپور در پایان اقدام به موقع بهره‌برداران در این حوزه را موثر دانست و خاطرنشان کرد: اقدام مناسب، این مانع بزرگ تولید را کنترل می‌کند از همین رو آگاهی کشاورزان در شناسایی عوامل موثر در کاهش عملکرد محصول و مبارزه جهت کنترل عوامل خسارت‌زا، در حفظ کیفی و کمی محصول تاثیر بسزایی دارد.