تأمین و توزیع بیش از ۵۰۰۰ تن کود شیمیایی در فامنین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از توزیع ۵۳۰۰ تن انواع کود شیمیایی پایه و سرک در فامنین خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون۵۳۰۰ تن انواع کود شیمیایی پایه و سرک در فامنین تأمین و توزیع شده است.

به گزارش فردای همدان، منصور خزایی با اشاره به اینکه میزان کود توزیع شده شامل ۴۶۵۰ تن کود ازته، ۴۹۰ تن کود فسفاته و ۱۶۰ تن کود پتاسه برای کشت‌های زراعی است، اظهار داشت: ۴۳۰۰ تن از کودهای توزیع شده مربوط به سهمیه پاییزه بوده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین افزود: توزیع کود از طریق سامانه پایش کود و با صدور حواله الکترونیکی توسط کارشناسان به عنوان کاربران سامانه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سهمیه کود شهرستان از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی‌های تولید استان متناسب با زمان مصرف برای بهره‌برداران تأمین می‌شود، بیان کرد: استفاده بهینه و به موقع از کودهای کشاورزی در افزایش راندمان تولید تأثیر بسزایی دارد.

خزایی با اشاره به آغاز توزیع کود بهاره گفت: نرم کود تخصیص یافته به کشت‌های مختلف در سامانه پایش کود بارگزاری شده و با توجه به سطوح کشت ثبت شده در سامانه پهنه‌بندی همچنین با رعایت الگوی کشت شهرستان حواله صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به اینکه مستمر بر مقدار و نحوه توزیع توسط کارگزاران مجاز شهرستان طی بازدیدهای دوره‌ای پایش کود نظارت می‌شود، عنوان کرد: بهره‌برداران، کودهای مورد نیاز خود را از مراکز مورد تأیید جهادکشاورزی تهیه کنند به طوری‌که تعداد کارگزاری‌های مجاز توزیع کود در شهرستان هشت شرکت شامل تعاونی‌های روستایی تولید، بخش خصوصی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های روستایی شهرستان است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون چهار نوبت پایش کود با هدف کنترل کیفی مواد کودی و در راستای جلوگیری از توزیع کودهای تقلبی و فاقد شماره ثبت با حضور اکیپ شهرستان انجام شده است.

خزایی با بیان اینکه هشت نوع کود دارای شماره ثبت هستند، از همین رو با هدف بررسی کیفیت مواد کودی و تطابق اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی با محتوای آن نمونه‌برداری و به سازمان جهادکشاورزی برای انجام اقدامات بعدی ارسال شده است، اظهار داشت: بهره‌برداران می‌توانند با اطمینان‌خاطر بیشتری از انواع کودهای مجاز استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود کشاورزان براساس آزمون خاک و نیاز واقعی خاک، نسبت به اضافه کردن کود شیمیایی به خاک اقدام و از مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی و بدون توصیه کارشناس خودداری کنند چرا که افزایش بی‌رویه کودهای شیمیایی برای خاک و گیاه مضر است و باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.