رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان:

افزایش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان و تولیدکنندگان محقق می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه برنامه‌ها و اهداف این سازمان در راستای افزایش تولید، ارتقاء بهره‌وری و مصرف بهینه آب با مشارکت مردم، کشاورزان و تولیدکنندگان محقق می‌شود، گفت: تولید براساس برنامه با همکاری تولیدکنندگان اولویت سازمان جهادکشاورزی است.

به گزارش فردای همدان، رضا بهراملو با اشاره به اینکه سازمان جهادکشاورزی آمادگی اجرای برنامه‌های جهش تولید در ابعاد مختلف همچون زراعت، باغبانی، طیور و دام همچنین آبزی‌پروری را دارد، تصریح کرد: توسعه کشاورزی استان براساس نقشه راه کشاورزی در ۲۱ زیر رشته تخصصی تدوین شده است‌.

وی از تحقق نقشه راه کشاورزی در بخش طیور و تولید گوشت مرغ در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، ۵۱ هزار و ۴۸۰ تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شد به طوریکه این رقم بیش از آنچه در نقشه راه تعیین شد، محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه این دستاورد بیانگر برنامه‌ریزی، تعامل سازنده تولیدکنندگان و تلاشگران عرصه تولید در سازمان جهادکشاورزی و همدلی همکاران است، خاطرنشان کرد: تولید بر اساس برنامه و اهداف با همکاری تولیدکنندگان اولویت سازمان جهادکشاورزی است.

بهراملو در بخش دیگری با تأکید بر اینکه تولید سالانه محصولات کشاورزی در استان همدان بین ۴.۵ تا ۴.۸ میلیون تن است، یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های مدون و نقشه راه کشاورزی این میزان با رشد ۲.۵ درصدی به‌ حدود شش میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

وی حذف تولید تصادفی و برنامه‌های مدون تولید را از اقدامات مهم جهادکشاورزی استان برشمرد و بیان کرد: افزایش تولید مبتنی بر برنامه و کار کارشناسانی با همکاری مردم و تولیدکنندگان محقق می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه گریزی به راه‌های افزایش تولید، اعم از رونق صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات کشاورزی زد و گفت: در مجموع ۲۸۰ واحد صنایع تبدیلی در صورت تزریق تسهیلات به چرخه تولید استان افزوده می‌شوند.

وی طرح هر روستا یک دامداری را نیز از طرح‌های استانی در راستای افزایش تولید دانست که مورد استقبال مسئولان وزارتخانه قرار گرفته است.

بهراملو در تشریح طرح مولدسازی روستاها اضافه کرد: این طرح جلب سرمایه‌گذاری مردمی است به نحوی که با اجرای آن تولید گوشت قرمز همچون گوشت مرغ در روستاها به مراتب افزایش می‌یابد.

وی در ادامه توسعه کشت گلخانه‌ای را از اولویت‌های دیگر سازمان جهاد کشاورزی استان دانست و گفت: توسعه گلخانه‌ها علاوه بر افزایش تولید سهم خوبی در افزایش اشتغال دارد، از همین رو تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال طرح گلخانه‌ای برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان ضمن تشریح وضعیت شهرک‌های گلخانه‌ای استان، با بیان اینکه ۱۵ قطعه گلخانه به مساحت ۴.۵ هکتار در شهرک گلخانه‌ای بوعلی در سال‌ گذشته به متقاضیان واگذار و کار احداث آن آغاز شده است اظهار کرد: ۱۳ قرارداد واگذاری از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است و به ساخت سازه منجر شده به طوری که امسال تولید صیفی‌جات خود را آغاز می‌کنند.

وی جذب سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی را از مصادیق دیگر افزایش تولید در استان خواند و یادآور شد: در فصل بهار سال ۱۴۰۳ همایش سرمایه‌گذاری کشاورزی با هدف رشد تولید برگزار می‌شود.