پیش‌بینی تولید ۲۳ هزار تن سیر در بهار

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار از پیش‌بینی تولید ۲۳ هزار تن محصول سیر در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد کشت سیر در شهرستان مکانیزه انجام شده است.

پیش‌بینی تولید ۲۳ هزار تن سیر در بهار
ایسنا/همدان

عبدالحسین اکبری اظهار کرد: در سال زارعی جاری ۱۶۰۰ هکتار سیر با پیش‌بینی تولید ۲۳ هزار تن محصول در اراضی بهار کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۵۰ بهره‌بردار در شهرستان بهار به کشت و کار محصول سیر مشغول هستند، افزود: سیر استان مرغوبیت خاصی دارد و نسبت به سیر دیگر مناطق جهان زبانزد و معروف است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به توجه به برنامه‌های ابلاغی طرح الگوی کشت و تأکید بر توسعه محصولات کم آب‌بر در سال‌جاری خاطرنشان کرد: تمام سطوح کشت شده این محصول مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر سفید و قرمز برشمرد و تصریح کرد: سالانه بخشی از محصول تولیدی سیر در واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی شهرستان فرآوری می‌شود اگرچه به ایجاد واحدهای فرآوری بیشتری به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده نیاز است.

اکبری با اشاره به میزان تولید این محصول و نیاز به انبارداری مناسب، گفت: مجوز دو واحد سردخانه نگهداری سیر با ظرفیت ۵۰۰۰ تن صادر شده است به طوریکه در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برداشت محصول در شهرستان بهار از اواخر خرداد تا اواخر تیرماه صورت می‌گیرد ضمن اینکه همه ساله کاشت این محصول از دهه اول مهرماه شروع شده است و تا اواسط آبان ادامه دارد.

اکبری اضافه کرد: تأمین نهاده‌های مورد نیاز، برگزاری برنامه‌های آموزشی گروهی و انفرادی، بازدیدهای کارشناسی و ارائه توصیه‌های فنی همچنین نظارت و کنترل در مراحل کاشت، داشت و برداشت از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.