اجرای سیستم هوشمند آبیاری در ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی تویسرکان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان از اجرای سیستم هوشمند آبیاری در ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش فردای همدان، سجاد محمداصغری از اجرای سیستم هوشمند آبیاری در ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: سیستم آبیاری هوشمند با استفاده از داده‌های مزرعه در هر لحظه، بهترین زمان آبیاری و حجم آب مصرفی را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به کاهش نزولات آسمانی و کمبود منابع آبی بخش کشاورزی، استفاده بهینه از منابع آب، تسهیل کارهای کشاورزی، باغبانی و افزایش بازدهی اهمیت زیادی دارد، افزود: آبیاری هوشمند به عنوان یک راهکار مناسب برای دستیابی به این هدف شناخته می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان خاطرنشان کرد: سیستم آبیاری هوشمند داده محور است، از همین رو با ارائه برنامه بهینه آبیاری با زبان ساده به کشاورز، تسهیل کارهای کشاورزی و باغداری را در پی دارد.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا به منظور اجرای این طرح کاربردی مساحت ۷۰ هکتار درنظر گرفته شده که از این مساحت ۲۰ هکتار به طرح اختصاص یافته است، ادامه داد: ترکیب کشت مزرعه پایلوت شامل گندم، کلزا، سیر، چغندرقند، یونجه و باغ آلو است که به صورت رسمی عملیات پیاده‌سازی آبیاری هوشمندانه در این مزرعه آغاز شده است.

محمداصغری خاطرنشان کرد: مراحل ساخت مزرعه هوشمند در سامانه هوش آب، کنترل و مورد ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های اولیه کار با سامانه به صورت حضوری به کشاورز ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه این سیستم برای تسهیل فرآیند آبیاری گیاهان و بهینه‌سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی طراحی شده است، اضافه کرد: در این سیستم از شبیه‌سازی‌ها، داده‌های آب و هوا به صورت برخط و الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تعیین زمان مناسب آبیاری و تعیین حجم آب‌ مصرفی برای گیاهان استفاده شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان به مزایای این سیستم در مقایسه با روش مدیریت سنتی آبیاری اشاره کرد و گفت: در سیستم آبیاری سنتی معمولاً برنامه آبیاری در فواصل زمانی مشخص و به طور تقریبی انجام می‌شود که به تأمین ناکافی حجم آب مورد نیاز گیاه یا آبیاری بیش از حد و در نتیجه کاهش رشد گیاهان یا هدر رفتن آب منجر می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: در مقابل، سیستم هوشمند آبیاری به داده‌هایی که در هر لحظه از مزرعه جمع‌آوری می‌شوند، متکی است بنابراین امکان آبیاری دقیق براساس رطوبت خاک، شرایط آب و هوا و نیاز گیاهان فراهم می‌شود.

محمداصغری در پایان تأکید کرد: پس از اجرای این طرح و مشاهده نتایج مثبت اجرای آن در راستای توسعه این امر در شهرستان، گام‌های بلندتری برخواهیم داشت.