تأمین آب شرب ۲۵۰ هزار نفر از سد گرین نهاوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: سد گرین نهاوند آب شرب ۲۵۰ هزار نفر از مردم شهر نهاوند و روستاهای اطراف را تأمین خواهد کرد.

به گزارش فردای همدان، رضا اخلاص‌مند با بیان اینکه بحران آب شهر همدان با عنایات ویژه رئیس جمهور و حمایت‌ها و پیگیری‌های استاندار و وزیر نیرو حل شد، اظهار کرد: اعتبار ابلاغی برای آغاز عملیات اجرایی بند وراینه ۱۶ میلیارد تومان است که پیمانکار ذی‌صلاح برای این پروژه انتخاب شده و به‌زودی عملیات اجرایی را شروع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم یک اصل در اجرای پروژه‌هاست، افزود: به‌طور قطع منافع اجرای یک پروژه به خود مردم آن منطقه برمی‌گردد و باعث ایجاد ارزش‌افزوده شده و ارزش سرمایه‌گذاری در منطقه را افزایش خواهد داد.

اخلاص‌مند با بیان اینکه سیستم انحراف و کالورت سد گرین به‌زودی به پایان می‌رسد، افزود: سد گرین آب شرب ۲۵۰ هزار نفر از مردم منطقه را تأمین خواهد کرد.

وی میزان حجم مخزن سد گرین نهاوند را ۱۰ میلیون و حجم تنظیم آن را ۲۲.۱ میلیون دانست و افزود: سه میلیون مترمکعب آب از این سد برای صنعت تخصیص داده خواهد شد که این میزان آب با توجه به ممنوعیت دشت و عدم امکان تخصیص از منابع آب زیرزمینی، اقتصاد شهرستان را شکوفا خواهد کرد.

اخلاص‌مند با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای همدان از تشکیل تشکل‌های آب‌بران حمایت می‌کند، افزود: تشکل‌های آب‌بران با حضور بهره‌برداران همان کانال بوده و در اصل با تشکیل این تشکل‌ها بهره‌برداری، نگهداری و حفاظت از شبکه‌ها به خود مردم واگذار می‌شود.

وی ارزش بهره‌وری آب در کشت‌های گلخانه‌ای را ۱۰ برابر کشت‌های باز دانست و افزود: با حمایت‌های استاندار رشد کشت‌های گلخانه‌ای در استان بسیار خوب بوده است‌.

اخلاص‌مند با بیان اینکه در سال‌جاری ۱۴۶ دریچه شبکه آبرسانی تعمیر شده است، یادآور شد: هزینه آب‌بهایی که از بهره‌برداران شبکه‌ها دریافت می‌شود، در راستای تعمیر و اصلاح همان شبکه هزینه خواهد شد.