راه‌اندازی آزمایشگاه دولتی تشخیص مولکولی هپاتیت در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی هپاتیت B و C در آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشت همدان با تعرفه دولتی خبر داد.

به گزارش فردای همدان، دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی با اعلام این خبر گفت: تا قبل از راه‌اندازی این بخش، انجام این آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های خصوصی انجام می‌شد که هزینه زیادی به بیماران تحمیل می‌کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نمونه‌ها از مراکز بهداشتی شهرستان‌ها(در همدان آزمایشگاه درمانگاه شهدا و سایر شهرستان‌ها در آزمایشگاه مرکز بهداشت و کمپ‌ها) به آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشتی ارسال می‌شود.

ترکمان‌اسدی افزود: این آزمایشگاه آمادگی دارد تا از سایر مراکز دولتی مثل بیمارستان‌ها به صورت مستقیم و مراکز غیردولتی مانند مطب‌های خصوصی در همدان با ارجاع متقاضی به درمانگاه شهدا و در شهرستان‌ها نیز با ارجاع به آزمایشگاه مرکز بهداشت نمونه برای انجام آزمایش دریافت کند.

وی تصریح کرد: در میان عفونت‌های ناشی از هپاتیت، اهمیت شناسایی هپاتیت B و C از بقیه هپاتیت‌های ویروسی( A،D،E) بیشتر است چراکه عفونت با ویروس هپاتیت C در تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آن، منجر به بیماری کبدی مزمن شده و عفونت با این ویروس در اغلب موارد برای مدت طولانی بدون علامت است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان گفت: مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری‌ها، انجام آزمایش به روش تشخیص مولکولی PCR Real Time در نمونه خون کامل است که با این روش، تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر بوده و با این روش می‌توان میزان بار ویروسی در خون بیمار را نیز سنجید.

وی با اشاره به مزایای آزمایش‌های تشخیص مولکولی هپاتیت B و C به روش مذکور بیان کرد: تشخیص عفونت حاد ناشی از هپاتیت B و C قبل از ظهور آنتی‌بادی‌های HBV و HCV در سرم، ردیابی و تأیید عفونت مزمن، تعیین بار کمی ویروس در سرم بیماران مبتلا به عفونت مزمن که در گذشته از نظر آنتی‌بادی مثبت بوده‌اند و نظارت بر پیشرفت بیماری در عفونت مزمن و یا پاسخ به درمان از جمله مزایای مهم این روش است که در حال حاضر در این آزمایشگاه در حال انجام است.