گسترش و تقویت نهاد داوری، از مهمترین سیاستهای معاونت توسعه حل اختلاف استان

جلسه بررسی راهکارها و مشکلات و نهاد داوری در استان همدان برگزار شد.

به گزارش فردای همدان و به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه حل اختلاف استان همدان، جلسه بررسی راهکارها و مشکلات نهاد داوری دوشنبه 2 مرداد با حضور معاون توسعه حل اختلاف، سرپرست دادگاه تجدیدنظر، معاون پیشگیری از وقوع جرم ،معاون دادستان همدان، قضات شعب حقوقی و مدیران موسسات داوری استان همدان برگزار شد.

معاون قضایی رئیس کل و معاون توسعه حل اختلاف استان همدان در این جلسه اظهار داشت: نظارت بر موسسات داوری از طرف معاونت توسعه حل اختلاف استان همدان بسیار جدی و با حساسیت بالا انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تاسیس موسسات داوری حداقل هایی برای فضای فیزیکی تعریف شده است که در قالب موسسات این موضوع رعایت نشده است، افزود: مطلوب است موسسات در اقدامات و امور بصورت متحدالشکل عمل کنند.

معاون قضایی رئیس کل و معاون توسعه حل اختلاف استان همدان بیان کرد: شایسته است با توجه به کمبود موسسات داوری حرفه ای،موسسات جهت تبدیل به موسسات داوری حرفه ای اقدام کنند تا امکان تشکیل کانون موسسات داوری فراهم شود تا بسیاری از امور فراهم گردد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث اتقان آرا، موسسات باید به این موضوع توجه جدی نمایند.

همچنین نمایندگان قضات محاکم همدان آقایان اوج و صالح نیز به ایراد نکاتی پرداختند:

در احراز صلاحیت داوران باید از شرایط حداقلی گذشت و سختگیری زیادی شود.

نهاد داوری یک نهاد حقوق خصوصی است اما با حقوق عمومی مرتبط است و دخالت قوه قضاییه لازم و ضروریست.

هاد داوری با حمایت قوه قضاییه رشد کرده است.

معضلات داوری در حال حاضر ،بالا بودن هزینه داوری ،زمانبر بودن آن،تخصصی صادر نشدن آرا است.

گفتنی است؛ در این جلسه بهروز محمدی مهر سرپرست دادگاه تجدیدنظر استان همدان، جلیل آذری معاون دادستان همدان و عباس نجفی معاون پیشگیری از وقوع جرم و فناوری اطلاعات دادگستری استان همدان به بیان نکاتی پرداختند‌.