دریافت مجوز برداشت آب از خط انتقال تالوار برای کبودراهنگ

فرماندار کبودراهنگ از دریافت مجوز برداشت آب از خط انتقال تالوار برای این شهرستان خبر داد و گفت: با تأمین اعتبار لازم و انتقال آب‌ از این خط مشکل آب شرب بیشتر روستاهای شهرستان حل خواهد شد.

به گزارش فردای همدان، مسلم غلامی در شورای حفاظت منابع آب شهرستان کبودراهنگ، اظهار کرد: هر ساله با اُفت آب در چاه های آب شهرستان مواجه هستیم به طوریکه سال گذشته بیش از ۲.۵ متر اُفت و کاهش آب در چاه های آب شهرستان داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه باید با چاه های غیرمجاز برخورد شود چراکه چاه های غیرمجاز هم در مصرف آب و هم در مصرف برق زیان آور هستند، افزود: در مدیریت آب بخش کشاورزی با اعتباری بیش از ۳.۵ میلیارد تومان در بیش از ۱۰ روستا مرمت و لایروبی قنوات این شهرستان اجرا خواهد شد.

فرماندار در ادامه با بیان اینکه از چاه های غیرمجاز برای حل مشکل آب شرب روستاها استفاده شود، خاطرنشان کرد: ۴۳ روستای بخش مرکزی کبودراهنگ با تنش آبی مواجه بوده که از این تعداد ۱۳ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود ضمن اینکه با تکمیل مجتمع‌های آبرسانی از ۱۳ روستا طی ماه آینده مشکل پنج روستا مرتفع خواهد شد.

مدیر امور آب کبودراهنگ هم با بیان اینکه در این شهرستان ۱۲۵۳ حلقه چاه غیرمجاز فعال و ۲۱۰۰ حلقه چاه مجاز وجود دارد، گفت: در سال گذشته بیش از ۳۲۸ حلقه و در چهار ماه اخیر ۶۳ چاه غیرمجاز مسدود شده ضمن اینکه تا پایان سال نیز بیش از ۲۰۰ چاه غیرمجاز دیگر مسدود می‌شود.

هادی خضریان اظهار کرد: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز بیش از ۷.۵ میلیون مترمکعب در آب ‌های زیرزمینی شهرستان صرفه جویی شده و در حال حاضر با این اقدام شهرستان کبودراهنگ در صرفه جویی آب های زیرزمینی رتبه نخست استان را دارد.

وی میزان بارندگی این شهرستان را از ابتدای سال آبی امسال ۲۹۷ میلی‌متر برشمرد و یادآور شد: در سال گذشته و امسال ۹۷ کنتور در چاه های مجاز نصب شده است.