همدان کمبود تخت بیمارستانی دارد/ ارائه خدمات رادیوگرافی دولتی برای نخستین بار در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از افتتاح بیمارستان اکباتان بعد از 14 سال در همدان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۴۰ طرح حوزه علوم پزشکی به متراژ ۲۴۰ هزار مربع در حال اجراست.

به گزارش فردای همدان، محمدمهدی مجذوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تنوع فعالیت دانشگاه علوم پزشکی قابل مقایسه با هیچ دانشگاه و سازمانی نیست چراکه از طرفی اقدامات آموزشی و تحقیقاتی را مدیریت می‌کند و از طرفی در حوزه بهداشت و درمان خدماتی به مردم ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری ورودی جدی داشته و صعود هفت پله‌ای را در مدت کوتاه رقم زده و در این زمینه رتبه دوم را در کشور به دست آورده، افزود: بعد از ماه‌ها پیگیری پارک علم و فناوری علوم پزشکی استان مصوب شد که می‌تواند زمینه فعالیت اساتید و محققان داخل و خارج دانشگاه برای تبدیل علم و دانش به محصول و فناوری‌های نوین را فراهم کند.

وی با تاکید به اینکه یک سال گذشته هفت طرح ملی با ۳ میلیارد تومان با وزارت بهداشت تفاهم نامه منعقد شد که شامل چهار طرح مساله‌محور و سه طرح محصول‌محور است عنوان کرد: در این راستا ۶۹ محصول طی چند سال گذشته تولید شده که ۱۹ محصول مربوط به سال گذشته است.

مجذوبی با بیان اینکه در حوزه دانشجویی و تربیت بدنی دانشجویان، سال ۱۴۰۱ توانستیم سرانه ورزشی را از ۴ هزار متر مربع به ۸ هزار مربع متر برسانیم گفت: خوابگاه ریحانه «۲» هفته دولت افتتاح می‌شود که به تعداد ۴۰۰ نفر به ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اضافه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به افتتاح خوابگاه‌های متاهلی در راستای جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۰ واحد متاهلی افتتاح شد و تا پایان سال نیز سعی داریم ۲۰ خوابگاه دانشگاه متاهلی افتتاح شود، خوابگاه متاهلی تا پایان سال به ۷۰ واحد خواهد رسید اما طی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ۱۱۰ واحد می‌رسد.

وی با باین اینکه چهار مقطع دانشگاهی به دانشگاه علوم پزشکی اضافه می شود، گفت: دو رشته تشریح و مامایی برای همدان مصوبه وزارتخانه را دریافت کرده و دو رشته کارشناسی هوشبری و فوریت نیز برای ملایر اخذ شده است.

مجذوبی با بیان اینکه طی ۲۰ ماه اخیر از مسئولیت ما در ریاست دانشگاه علوم پزشکی ۱۶ طرح شامل پروژه ۲۰ واحدی خوابگاه متاهلی، بیمارستان ۸۰ تختخوابی فاطمیه، سلامتکده طب ایرانی و سردخانه واکسن غرب کشور بهره‌برداری شده است اضافه کرد: پایگاه سلامت در منطقه سولان، محمدیه، آزادی، رضوان و مرکز جامع سلامت در قاسم آباد، شهید بهشتی، تویسرکان و نیز پایگاه‌های اورژانس در سد کلان و شیرین سو و مرکز دیالیز بیمارستان شهید قدوسی نهاوند نیز بهره‌برداری شده است.

رئیس علوم پزشکی استان همدان از افتتاح ۱۷ طرح بهداشتی و درمانی طی هفته دولت خبر داد و با بیان اینکه شمار این طرح‌ها معادل طرح‌های ۲۰ ماه گذشته است ادامه داد: ۵۸۶ میلیارد تومان اعتبار عمرانی پروژه‌های هفته دولت است و این به جز هزینه راه‌اندازی دستگاه رادیوگرافی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در ۲۰ ماه اخیر ۲ هزار طرح در کشور با وزارت بهداشت عقد قرارداد شد که سهم همدان ۱۱۱ طرح بهداشتی است تاکید کرد:‌ در حال حاضر ۱۴۰ طرح حوزه علوم پزشکی به متراژ ۲۴۰ هزار مربع در حال اجرایی است که ۱۰۰ هزار متر مربع آن مربوط به بیمارستان یک‌هزار تختخوابی است که یکی دو ماه آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.

مجذوبی با اشاره به اینکه استان همدان فاقد خدمات رادیوگرافی دولتی بود که هفته دولت شاهد راه‌اندازی این خدمت در بیمارستان بعثت خواهیم بود گفت: کارهای سخت افزاری آن انجام شده و در مرحله نرم‌افزاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به آغاز راه‌اندازی همراه‌ سرا با کمک خیران در بیمارستان بعثت اشاره کرد و افزود: درصددیم با ایجاد مجموعه ۲۱ واحدی بتوانیم کمکی به همراه بیماران داشته باشیم تا دغدغه اسکان نداشته باشند.

وی با تاکید به اینکه ساخت همراه‌سراها در بیمارستان امام حسین(ع) ملایر و بعثت همدان آغاز شده است عنوان کرد: طی چند سال اخیر ساخت مرکز جامع سرطان فراز و نشیب‌هایی داشت و با وجود اینکه با مشارکت دانشگاه و خیرین آغاز شده بود اما مقطعی خیرین اعلام کردند توان اداره را ندارند و چند ماه سعی کردیم کار با آنها پیش نرفت و نهایت انصراف دادند و ما نیز کار را خود پیش بردیم.

مجذوبی با تاکید به اینکه بزرگترین مناقصه دانشگاه علوم پزشکی در حوزه مرکز جامع سرطان بود که با ۳۶۳ میلیارد تومان انجام شد و امروز کار در این حوزه به خوبی پیش می‌رود ادامه داد: بیمارستان اکباتان ۱۴ سال پیش کلنگ‌زنی شده بود و کار آن به خوبی پیش نرفته بود تا اینکه طی دو سال اخیر سرعت خوبی گرفت و در حال حاضر در مرحله تجهیز است، امیدواریم این پروژه هفته دولت افتتاح شود.

وی با بیان اینکه این بیمارستان با ۲۷۰ تخت و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی پیش رفته و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای تجهیزات نیاز دارد که بخشی انجام شده و بخشی را نیز پیگیریم انجام شود خاطرنشان کرد: از لحاظ تخت بیمارستانی همدان نسبت به شاخص کشوری چهار دهم عقب است که بخشی با بیمارستان اکباتان جبران خواهد شد اما حداقل یک‌هزار تخت نیاز داریم که به شاخص کشوری برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برای خوابگاه ریحانه ۷۵ میلیارد تومان هزینه شده و ۲۰ میلیارد تومان هم نیاز است که ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات آن آماده است و امیدواریم هفته دولت افتتاح شود گفت: مرکز سلول‌درمانی در پردیس دانشگاه را نیز امیدواریم به افتتاح برسانیم، در این مرکز کار تیمی با کمک بخش زنان پیش می‌رود.

مجذوبی از اضافه شدن دو دانشکده به دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: سال‌های پیش در توسعه فضای فیزیکی دانشگاه متناسب به تعداد دانشجویان اقدام نشده که درصددیم در این راستا قدم‌های محکمی برداریم.

وی با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی دو خوابگاه دانشجویان خارجی اخذ شده و بستر لازم را برای بین‌المللی‌سازی واقعی در برنامه داریم تاکید کرد: تشکیلات جدید ما در راستای توسعه دانشگاه بین‌الملل خواهد آمد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه خوشبختانه اتفاقات خوبی در حوزه دانشگاه رخ داده و البته نام‌ها مهم نیست و مهم اتفاقات است که امیدواریم دانشگاه جایگاه اصلی خود را پیدا کند گفت: حمایت‌ها به ویژه از سوی استاندار در سطح استان خوب بوده و نمایندگان نیز ارتباط تنگاتنگی دارند و پیگیری لازم در خصوص اجرای پروژه‌ها از سوی آنها وجود دارد که قدردان هستیم.

مجدوبی با اشاره به اینکه در اجرای طرح پزشک خانواده نیز در هر استانی یک یا دو شهرستان پایلوت خواهند شد که در همدان کبودراهنگ با ۲۳ هزار نفر جمعیت انتخاب شده است گفت: در اجرای این طرح شهر به بلوک‌هایی تقسیم می‌شود و با استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی کار پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به اهمیت ورود جدی دستگاه‌ها در راستای جوانی جمعیت طبق تاکیدات مقام معظم رهبری عنوان کرد: در حوزه جوانی جمعیت باید همه بپذیرند با چالشی مواجه هستیم و به سمت پیری پیش می‌رویم که اگر اقدامی انجام ندهیم در آینده نه چندان دور با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

مجذوبی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی مهمترین اتفاقی بوده که در کشور رخ داده و مسائل اقتصادی، عدم تمایل به فرزندآوری، کاهش ازدواج، طلاق و… در این مسئله اثرگذار است گفت: کار در حوزه جوانی جمعیت صرفا به عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست و همه باید احساس مسئولیت کنند تا اقدامات قابل قبولی بیافتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تشکیل و حفظ خانواده باید اقدامات جدی صورت گیرد و باید خانواده، محور اصلی در تمام برنامه‌ریزی‌ها باشد.