مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

مستأجر و موجر می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به بنگاه املاک کدرهگیری بگیرند

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از رایگان شدن قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری برای موجر و مستأجر برای هم استانی های گرامی همزمان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش فردای همدان، ایوب اسداللهی اظهار کرد: در پی رونمایی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از سامانه املاک و مستغلات، روند دریافت کد رهگیری برای هم استانی‌های گرامی همزمان با سراسر کشور رایگان می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است، تصریح کرد: بر مبنای این بند قانونی رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملان در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملان خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملان، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، دریافت شناسه(کد) رهگیری بدون دریافت هزینه الزامی است.

وی ادامه داد: بر این اساس در نخستین فاز آغاز به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معامله‌ خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تأکید کرد: به معنای دیگر هم اکنون مستأجر و موجر می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به بنگاه معاملات املاک با ثبت قرارداد در این سامانه کد رهگیری رایگان دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مراحل ثبت قرارداد اجاره در این سامانه بسیار ساده تعریف شده است و اقشار مختلف مردم با هر میزان از سواد به راحتی می‌توانند از این سامانه استفاده کنند با راه اندازی رسمی این سامانه مالک و مستأجر می توانند بدون مراجعه به بنگاه و در یک روند کاملاً شفاف و قانونی و تنها با درج اطلاعات خود در سامانه کد رهگیری ثبت اجاره را کاملاً رایگان دریافت کنند. از دیگر ویژگی های این سامانه، امکان استعلام کد رهگیری قراردادهای اجاره مسکن نیز در این سامانه وجود دارد.

موجران و مستأجران برای انعقاد قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان می‌توانند به سامانه املاک و اسکان به آدرس (https://amlak.mrud.ir) یا به تارنمای(https://srem.ir/) که در همان سامانه است، مراجعه کنند همچنین توصیه شده کاربران از رایانه برای درج قرارداد استفاده کنند.

گفتنی است؛ پیش از این بسیاری از مستأجران برای دریافت این کد رهگیری هزینه های حدود یک تا دو میلیون تومان پرداخت می‌کردند.