راه‌اندازی پوشش ۵G در همدان تا ۳ ماه آینده

مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان از راه‌اندازی پوشش ۵G در همدان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: تجهیزات در حال ورود به استان است و تا در دو یا سه ماه آینده در شهر همدان پوشش ۵G در ۱۷ منطقه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فردای همدان، جواد کریمی‌رادپور اظهار کرد: نمایندگی حوزه ارتباطات سیار(تلفن همراه) در همدان برعهده مخابرات است که دارای ۷۱۵ دکل و سایت مخابراتی است و کل استان تحت پوشش سرویس‌های ۲G , ۳G , ۴G قرار دارد، تجهیزات در حال ورود به استان است و طی دو یا سه ماه آینده در شهر همدان پوشش ۵G در ۱۷ منطقه راه اندازی می‌شود.

مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان تصریح کرد: این سرویس در کل کشور در استان های مشهد، شیراز و تهران اجرا شده است که در همدان نیز تا سه ما آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی درباره رسیدگی به مشکلات شهرک صنعتی رزن یادآور شد: مشکل مخابراتی و اینترنتی شهرک صنعتی رزن هفته پیش مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد از نظر موقعیت جغرافیایی این شهرک بین دو سایت آقچای و بهداشت رزن قرار گرفته و فاصله اش از هر دو سایت پنج کیلومتر است و به این علت مشکل آنتن دهی و اینترنت وجود دارد.

کریمی‌رادپور افزود: برای رفع مشکل شهرک صنعتی رزن در جلسه هفته پیش پس از پیگیری مدیر منطقه، مدیرکل فناوری استان و فرمانداری مقرر شد سایت اختصاصی برای این شهرک نصب و راه‌اندازی شود.

وی درباره وضعیت شهرستان رزن مطرح کرد: از ۹۱ روستای این شهرستان، ۸۱ روستا تحت پوشش سرویس‌های ۲G و ۳G قرار دارند یعنی اینترنتی با سرعت ۱۲ مگاپیکسل، ۳۴ روستا تحت پوشش ۲G ، ۳G و ۴G و فقط ۱۵ روستای این شهرستان تحت پوشش ۲G قرار دارند.

مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان با اشاره به وضعیت شهرستان های دیگر استان، خاطرنشان کرد: ۹۷ درصد روستاهای استان همدان تحت پوشش همراه اول هستند، ۷۰ درصد روستاها تحت پوشش حداقل ۲G و ۳G هستند و اینترنت پایه دارند و ۴۸ درصد روستاها دارای سرویس ۴G هستند.

کریمی‌رادپور درباره مشکلات اینترنت و آنتن‌دهی روستای باباپیر شهرستان تویسرکان نیز گفت: در این منطقه سایت اختصاصی وجود ندارد و از سایت‌های اطراف سرویس می‌گیرد.

وی افزود: از ۷۱۳ سایت مخابراتی حدود ۳۴۰ تا سایت شهری و حدود ۳۷۰ سایت روستایی داریم که با وجود حدود ۱۰۳۰ روستای موجود در استان امکان نصب دکل‌های اختصاصی برای این تعداد روستا وجود ندارد و مجبوریم پوشش حداکثری را با کمترین امکانات اجرا کنیم.

مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان ادامه داد: در دوران کرونا زیر ۵۰ درصد پوشش ۳G داشتیم و امروز به بالای ۷۰ درصد پوشش سیار رسیدیم یعنی مصرف پهنای باند دو برابر شده و مشخص است که اقبال اینترنت خوب بوده است.

وی درباره توسعه فیبر نوری در استان تصریح کرد: شهرهای اصلی و مراکز بخش‌ها به فیبرنوری مجهز شده و ۴۵ تا ۶۰ درصد روستاهایی که مراکز مخابراتی دارند هم بالای ۹۰ درصد فیبرنوری دارند. طرح «نجما» نیز هم اکنون در استان در حال اجراست و اتمام منازل شهری به سمت اتصال به فیبرنوری خواهند رفت.