رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد؛

انجام خطرسنجی سکته‌های مغزی و قلبی راهی پیشگیرانه و رایگان در غربالگری سلامت مردم استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان بر لزوم توجه به انجام خطرسنجی سکته‌های مغزی و قلبی در مراکز سلامت به عنوان راهی پیشگیرانه و رایگان در غربالگری سلامت مردم استان تأکید کرد.

به گزارش فردای همدان، دکتر محمد مهدی مجذوبی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با بیان اینکه برگزاری جلسه این کارگروه در هفته سلامت را به فال نیک می‌گیریم، اظهار کرد: با توجه به آمار بالای بیماری‌های غیرواگیر به ویژه قلبی عروقی در مرگ و میرها تقاضا دارم پرسنل ادارات در این خطرسنجی مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بلوک‌بندی برای مراجعه به نزدیکترین محل سکونت و انجام خطرسنجی انجام شده است گفت: در این راستا افراد می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز سلامت، پایش سنجه‌های سلامت و احتمال ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی انجام دهند و از شرایط سلامت خود آگاه شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دیگری از سخنان خود، ادامه داد: گردشگری سلامت موضوع بسیار مهمی است و دانشگاه علوم پزشکی در این راستا فعالیت‌های متعددی از جمله آماده‌سازی زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: بین‌المللی‌سازی و پذیرش دانشجوی خارجی از جمله برنامه‌های دانشگاه است و در این راستا بیش از ۵۶۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.  

دکتر مجذوبی تصریح کرد: رشد خوبی در گردشگری سلامت داشته‌ایم اما نیازمند حمایت سیاسی جدی در این زمینه هستیم تا استان به جایگاه واقعی خود در این رابطه دست یابد و مثل کشورهای موفق در این حوزه مسیر ورود گردشگران را باز کنیم. 

وی همچنین در موضوع آلودگی کارگاه‌های تولید سیلیس و فروسیلیس به لزوم حمایت سیاسی استانداری اشاره کرد و افزود: در این زمینه، مجوزهایی که ارائه می‌شود باید از فیلتر حوزه سلامت عبور کند و دانشگاه باید در این خصوص هم مطالبه‌گر و هم پاسخگوی مطالبات باشد. 

پذیرش ۱۹۰ نفر گردشگر سلامت طی سال‌1401 در استان همدان 

دکتر سمیعی، مسئول واحد گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره عملکرد این دانشگاه در حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد: ما فعالیت خود را در این حوزه از سال ۹۷ به صورت مستقل با تعیین بیمارستان‌های درجه یک آغاز کردیم که طبق آیین نامه وزارتی از بیمارستان‌هایی با ضریب اشغال زیر ۷۰ درصد شروع شد. 

وی با اشاره به جذب 190 نفر گردشگر سلامت طی سال 1401 در استان همدان، افزود: اتاق‌های مجهز و برخوردار از امکانات هتلینگ به تعداد ۶ مرکز در سالهای گذشته فراهم شد و ۲ مرکز در سال جاری اضافه شد و در این راستا ۳ شرکت تسهیل‌گری و ۶ دفتر گردشگری از شرایط هماهنگی و حضور گردشگران سلامت برخودار شدند. 

مسئول واحد گردشگری سلامت دانشگاه ادامه داد: هماهنگی تابلوهای بیمارستانی به صورت تجمیعی و به زبان انگلیسی انجام شد و ترجمه سایت مراکز به سه زبان فارسی، کردی و انگلیسی صورت گرفته است. 

وی با اشاره به اینکه در سال حدود ۱۳ میلیون گردشگر در دنیا تردد می‌کنند که ۱۱۸ میلیون شغل مستقیم ایجاد می‌کند گفت: آمریکا بزرگترین کشور فعال در حوزه گردشگری سلامت است‌ که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی دارد و ایران ۳۱۵ میلیون دلار در این بخش درآمد داشته است. 

دکتر سمیعی با بیان اینکه در فضای رقابت با کشورهای منطقه ما از امکانات و آمادگی مطلوبی برخوردار هستیم می‌توانیم در مواردی با کشور هندوستان هم رقابت کنیم گفت: گردشگری سلامت مزایای متعددی برای بیماران خارجی دارد از جمله اینکه حدود ۶۵ تا ۹۰ درصد کاهش هزینه برای بیمار دارد و بدون معطلی در نوبت دهی درمان با کیفیت دریافت می‌کند. 

وی تشریح کرد: بیمارستان‌های قلب فرشچیان، بوعلی، بعثت و کلینیک‌های افق و شفا در حوزه گردشگری سلامت طی سالهای قبل فعال شدند و از سال جاری برای نخستین بار در کشور دو کلینیک دندانپزشکی آراد و آینده مجوز پذیرش گردشگر سلامت دریافت کردند.  

مسئول واحد گردشگری سلامت دانشگاه بر لزوم ایجاد پیوست گردشگری در طرح‌های توسعه‌ای تأکید و عنوان کرد: مزیت آب و هوا، نبود ترافیک سنگین در همدان، طبیعت چهارفصل و زیبا و مسافت نزدیک با کشورهای همسایه از مهمترین مزایای جذب گردشگر در استان همدان است اما نبود پرواز یک مسأله و چالش مهم در این رابطه است. 

وی با اشاره به اینکه خدمات سلامت در استان همدان 20 درصد ارزانتر از تهران و این نقطه قو.تی برای جذب گردشگر خارجی است تبیین کرد: ما در این رابطه نیاز به تبلیغ گسترده داریم که با شرکت در نمایشگاه‌ها و حضور در بازارهای بین‌المللی می‌توانیم جذب بیشتری داشته باشیم و این مستلزم حمایت سیاسی جدی در استان است.