راه‌اندازی ۲ ایستگاه حفاظت از آب رودخانه‌های بالادست سد اکباتان

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: دو ایستگاه حفاظت از منابع آب، با همکاری دستگاه‌های قضایی و به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب رودخانه‌های بالادست سد اکباتان همدان راه‌اندازی شد.

داوود شاهسوند با اشاره به اینکه استان همدان سومین سال خشکسالی را سپری می‌کند، افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و تکمیل نشدن مخزن سد اکباتان، این دو ایستگاه حفاظت راه‌اندازی شده است تا با هرگونه اقدام غیرمجاز برای برداشت از آب رودخانه‌های بالادست سد برخورد شود.

وی اظهار کرد: نیروهای گشت این دو ایستگاه حفاظت، به صورت ۲۴ ساعته منابع ورودی سد اکباتان را رصد و از برداشت‌های غیرمجاز توسط افراد سودجو جلوگیری می‌کنند.

شاهسوند تصریح کرد: هر گونه برداشت آب از رودخانه‌های بالادست سد اکباتان توسط کشاورزان و باغداران ممنوع است و با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌شود.

وی افزود: با توجه به بارش‌های فصل زمستان و ذوب شدن برف‌ها، جریان آب در رودخانه‌های بالادست سد اکباتان جاری شده است و اکنون آب از طریق این رودخانه‌ها روانه مخزن سد اکباتان می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: هم اینک نزدیک به ۲۸۰۰ لیتر در ثانیه آب از طریق رودخانه‌های بالادست وارد مخزن سد اکباتان می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بارش‌های امسال اقدامات پیشگیرانه از برداشت‌های غیرمجاز را به صورت جدی پیگیری و متخلفان را به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌کنیم.

شاهسوند تأکید کرد: باغداران توجه داشته باشند از فروردین تا اواخر اردیبهشت همه آورده آب رودخانه‌های بالادست، سهمیه سد اکباتان است و هر گونه برداشت غیرمجاز پیگرد قانونی دارد و علاوه بر برخورد با خاطیان، تجهیزات برداشت آب نیز توسط تیم حفاظت از منابع آبی این شرکت ضبط می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: در سومین سال خشکسالی پیاپی به سر می‌بریم و همه مردم باید در حفظ منابع آبی و جلوگیری از ایجاد کم آبی مشارکت کنند.

وی ادامه داد: استفاده بهینه از منابع آبی، آبیاری قطره‌ای و اصولی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و اصلاح الگوی مصرف مهمترین راهکار مدیریت مصرف آب به شمار می‌رود.

شاهسوند گفت: هم اینک حجم آب مخزن سد اکباتان به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب معادل ۳۵ درصد رسیده و همچنان ۶۵ درصد گنجایش آن خالی است که امیدواریم شرایط بارندگی در فصل بهار نرمال باشد تا از شرایط خشکسالی خارج شویم.