تفاهم نامه همکاری مدیریت شهری با دانشگاه های همدان منعقد می‌شود

رئیس و اعضای مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان در راستای ایجاد تعامل و همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی استان در قالب تفاهم نامه پژوهشی و آموزشی با رؤسای دانشگاه های استان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش فردای همدان، در این دیدارها رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان بر ضرورت انعقاد تفاهم نامه پژوهشی و آموزشی بین حوزه مدیریت شهری با مراکز علمی و دانشگاه های استان تاکید کرد.
علی رضایی در دیدار با روسای برخی از دانشگاه‎ها و مراکز آموزشی استان همدان با اشاره به اینکه شورا و شهرداری همدان در دوره چهارم ارتباط و تعامل خوبی با دانشگاه‎ها داشت، گفت: در دوره چهارم اساتید دانشگاهی استان در حوزه ها و تخصص‌های مختلف با مرکز پژوهش‌ها تعامل و همکاری خوبی داشتند و انتظار می‌رود در دوره ششم نیز این ارتباط ادامه داشته باشد.
علی رضایی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های استان در دوره‌های قبل شورا یادآور شد: انتظار می رود با توجه به تخصص‌های خوبی که دانشگاه ها در حوزه های محتلف دارند، مدیریت شهری از این ظرفیت‌های خوب استفاده کند.
رضایی اضافه کرد: درخواست ما این است که از اساتید دانشگاهی در تخصص های مختلف در کارگروه‌های علمی مرکز پژوهش‌های شورای شهر حضور داشته باشند همچنین جلسات فصلی با حضور روسای دانشگاه‌ها به همراه معاونان خود حول محور موضوعات و مباحث مهم مدیریت شهری برگزار شود.
وی عضویت معاونان پژوهشی دانشگاه ها در شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های شورای شهر را ضروری دانست و گفت: در سال جاری کارگاه های آموزشی برای کارکنان شهرداری برگزار خواهد شد که انتظار می رود با توجه به ظرفیت های موجود برخی از کارگاه ها در محل دانشگاه برگزار شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با بیان اینکه اولویت‌هایی در موضوعات شهری داریم که می‌توان در مقاطع ارشد و دکترا در قالب پایان نامه ها بررسی شوند که به همین منظور شورای شهر کمک های حمایتی برای پایان نامه های دانشجویان با موضوعات مدیریت شهری لحاظ کرده است که امیدواریم روسای دانشگاه ها و مراکز علمی استان در قابل تفاهم نامه فی مابین به آن توجه داشته باشند.
* مسگریان: تحقق بودجه پژوهشی مستلزم ارائه راهکارهای مناسب است
رییس شورای اسلامی شهر همدان افزود: دانشگاه ها بنیه‌های علمی شهر هستند که مدیریت شهری می‌تواند از یافته‌های علمی و اندیشه‌های افراد توانمند علمی در امور مختلف شهری استفاده کند و این مهم با ارتباط بیشتر با دانشگاه ها محقق می شود.
محمود مسگریان با اشاره به ضرورت انعقاد تفاهم نامه همکاری مدیریت شهری با مراکز علمی و دانشگاه‌های استان، اضافه کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز علمی می‌تواند زمینه برقراری ارتباط بهتر و موثرتر شورا و شهرداری با مجموعه‌های علمی را برای توسعه بهتر شهر فراهم کند.
وی با اشاره به تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری همدان افزود: در این راستا در بخش‌های مختلف پژوهشی بودجه خوبی لحاظ شده است.
مسگریان تحقق بودجه پژوهشی را مستلزم ارائه راهکارهای مناسب برشمرد و افزود: لازم است تفاهم نامه همکاری بین شورا و شهرداری با مراکز علمی و دانشگاهی استان منعقد شود.
* بادامی نجات: دانشگاه‌ها ظرفیت مناسبی برای حل مشکلات پژوهشی و فنی مدیریت شهری
رئیس کمیسیون سرمایه‌‎گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری شورای عالی با دانشگاه های سراسر کشور در سال ۹۷، گفت: این تفاهم نامه ظرفیت بسیار مناسبی است که باید از آن استفاده کنیم.
حمید بادامی نجات با بیان اینکه شهرداری بزرگترین مصرف کننده فناوری است، اضافه کرد: با توجه به اینکه مراکز علمی و دانشگاه‌ها بزرگترین تولید کننده علم و فناوری هستند بر این اساس این مراکز می‌توانند با ارتباطی مستمر، این ظرفیت را پر کنند.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات پژوهشی و فنی مدیریت شهری را دانشگاه ها می‌توانند حل کنند، افزود: امید است ثمرات این جلسات به نفع شهر و دانشجویان باشد و در بحث اقتصادی از تحصیل برای کسب و کار دانشجویان استفاده شود.
* حیدری: دانشگاه ها در حوزه پژوهشی هوشمندسازی حمل و نقل شهری وارد شوند
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان هم با بیان اینکه خون علم و دانش باید در رگ های اجرایی کشور جاری باشد، گفت: شورای شهر در کمیته های تخصصی خود از ظرفیت اساتید مجرب استفاده می کند.
مهدی حیدری اضافه کرد: یکی از مواردی که می‌توان به آن پرداخت حضور اعضای پارلمان شهری در بین دانشجویان دانشگاه است که به مطالبات و سوالات آنها پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه شهرداری ظرفیت خوبی برای گذراندن کارآموزی های دانشجویان است، افزود : می توان در راستای استفاده از توان جوانان و دانشجویان آنها را به نوآوری و خلاقیت در قالب مدیریت شهری سوق داد.
حیدری اضافه کرد: شهرداری در حوزه های فنی، عمرانی، سرمایه گذاری و اقتصادی ظرفیت خوبی برای دانشجویان در موضوعات پژوهشی دارد و دانشجویان می توانند در زمینه‌های پژوهشی و پایان نامه‌ها وارد شده و با ارائه راهکارها و طرح‌های مختلف گره‌ای از مشکلات مدیریت شهری را حل کنند.
رئیس کمیسیون فنی عمران شورای شهر همدان با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد تحرک و جهش در حوزه حمل و نقل ترافیک شهری هستیم، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی همدان می‌توانند در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل شهری وارد شده و مباحث پژوهشی و طرح های آن ها را برعهده بگیرد.
حیدری افزود: دانشگاه‌ها به عنوان قطب تپنده علمی کشور محسوب می‌شوند که انتظار می‌رود نقش پررنگ‌تری در مدیریت شهری داشته باشند.
وی اضافه کرد: امید است با هم‌افزایی از ظرفیت هر دو مجموعه مدیریت شهری و دانشگاهی استان از لحاظ کمی و کیفی استفاده کنیم چرا که این هم افزایی‌ها باعث افزایش رتبه علمی شهر شده و دانش افزایی در امور مدیریت شهری دیده شود.
شهابی نیا: استفاده از ظرفیت دانشگاه ها در مدیریت شهری
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه دانشگاه های استان از ظرفیت خوبی برخوردارند، انتظار داریم در حوزه های مختلف با مدیریت شهری همکاری کنند، گفت: با توجه به اینکه امسال رویداد بزرگ فرهنگی کنگره هشت هزار شهید استان همدان برگزار خواهد شد، انتظار داریم دانشگاه ها از ظرفیت علمی و پژوهشی خود استفاده کرده و پیشنهادات خود را برای باشکوه‌تر برگزار شدن این رویداد بزرگ به دبیرخانه کنگره ارائه دهند.
سعید شهابی‌نیا اضافه کرد: فراخوان ایده برای حل مسایل و مشکلات حوزه مدیریت شهری، موضوع مهمی است که می‌توان از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان نخبه و صاحب ایده در جهت رفع موانع و مشکلات موجود بهره برد که امیدواریم در این حوزه شاهد تعامل و مشارکت بیش از پیش جامعه دانشگاهی با مدیریت شهری باشیم.
عضو شورای شهر همدان در ادامه بیان کرد: کارهای پژوهشی زیادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان در حال انجام است که می‌توان از این ظرفیت‌های پژوهشی در قالب مشاور پروژه‌های مدیریت شهری که در آنها خلا داریم، بهره برد.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه های استان می توانیم در زمینه فضاسازی شهری نیز استفاده کنیم.
کاوسی امید: مدیریت شهری یک دولت محلی است
در ادامه رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر همدان با بیان اینکه مدیریت شهری تقریباً یک دولت محلی است، گفت: شهرداری همانند یک دولت کوچک به صورت گسترده در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد .
اکبر کاوسی‌امید اضافه‌کرد: کارهای کارشناسی، تضمین صرفه و صلاح اقدامات شهری است و بر این اساس دانشگاه به عنوان قلب علمی کشور و مدیریت شهری به عنوان بزرگترین دستگاه خدمات رسان همانند چرخ دنده های یک موتور باید در کنار هم کار کنند.
وی تصریح کرد: اقدامات پژوهشی به عنوان یکی از الزامات اساسی در اجرای بسیاری از امور راهگشاست و باید از این ظرفیت بسیار مهم در پیشبرد اهداف و چشم اندازها بهره بریم.
کاوسی امید افزود: دانشگاه های استان در حوزه های مختلف حرف های زیادی برای گفتند دارند، از این رو باید از این ظرفیت بالقوه در مسیر خدمات رسانی بهتر و بیشتر به مردم استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان: آمادگی دانشگاه بوعلی سینا برای همکاری با شورا و شهرداری
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان هم ضمن تشکر از توجه شورای شهر به اجرای اقدامات بر اساس اصول و علم، گفت: دانشگاه وظیفه همکاری و کمک با مدیریت شهری را دارد.
حسین رضوان آشتیانی با اعلام آمادگی دانشگاه بوعلی برای همکاری با مدیریت شهری همدان در حوزه‌های مختلف، افزود: هیئت رئیسه جدید دانشگاه بوعلی امتیاز ویژه‌ای برای اساتید در نظر گرفته است که مدیریت شهری می‌تواند در حوزه‌های مورد نیاز خود از این امتیاز برای استفاده از اساتید اعلام نیاز کند.
آشتیانی با بیان اینکه همدان پتانسیل این را دارد که در کشور به عنوان شهر پیشرفته و الگو مطرح شود، اظهار داشت: با توجه به پیشینه تاریخی و طبیعت زیبای همدان، باید از این ظرفیت به درستی و بویژه در حوزه های سرمایه‌گذاری و گردشگری استفاده کنیم.

* رئیس دانشگاه آزاد همدان: اعلام آمادگی همگاری دانشگاه آزاد با مدیریت شهری همدان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در این جلسه ضمن تشکر از اعضای شورای شهر برای ایجاد تعامل و همکاری با این دانشگاه گفت: ما قدردان مدیریت شهری هستیم و لازم است تعامل و همکاری بیشتری با هم داشته باشیم.
ابوالفضل یداللهی اصلانی با اعلام آمادگی همکاری مجموعه‌های علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با شورای شهر و شهرداری افزود: باید برای خدمت رسانی به مردم یکدل و یک‎رنگ باشیم و در کنار هم فراسیستمی عمل کنیم و از جزیره‌ای عمل کردن بپرهیزیم.
یداللهی اصلانی اضافه کرد: لازم است کمیته مشترک همکاری بین شهرداری شورای شهر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تشکیل شود و در آن سیاست‌ها، زیرساخت ها و موارد لازم برای پیشرفت و توسعه شهر و همکاری های بیشتر بررسی شود.
وی با بیان اینکه زمینه استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه برای همکاری با مدیریت شهری مهیا است، گفت: ما آمادگی این را داریم که مجموعه اساتید ما در قالب وظیفه ای در کارگروه ها و جلسات مدیریت شهری حضور یابند.
وی بومی بودن اکثر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را ظرفیت خوبی برای حوزه سرمایه نیروی انسانی برشمرد و افزود: دانشکده‌های موضوعی مهارتی را در دستور کار خود داریم و در بحث پایان نامه و طرح‌های پژوهش آمادگی همکاری با مدیریت شهری را داریم .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تشکیل دبیرخانه علمی پژوهشی کنگره هشت هزار شهید استان را از افتخارات دانشگاه آزاد همدان د رحوزه پژوهشی برشمرد.
رئیس دانشگاه پیام نور همدان: امضای تفاهم نامه های آموزشی و پژوهشی در پیشبرد اهداف دستگاه‎ها دانشگاه ها راه‎گشا است
رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر همدان گفت: بیش از 90 درصد دانشجویان این دانشگاه از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه می شوند و طبق آمار 30 درصد از پذیرفته شدگان در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی و ممتاز از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور هستند.
علی حسین محمد ظاهری افزود: دانشگاه پیام نور از اساتید مجرب و دانشجویان با استعدادی بهره می برد که در بین دانشگاه های برتر کشور رتبه ۲۲ و در بین دانشگاه برتر جهان رتبه 1176 را داریم که نشان از سطح علمی و آموزشی بالای این دانشگاه دارد.
وی تصریح کرد: امضای تفاهم نامه های آموزشی و پژوهشی اتفاق مثبتی است که می تواند در پیشبرد اهداف دستگاه های دولتی و اجرایی و همچنین دانشگاه ها راه‎گشا باشد، که امضای تفاهم نامه پژوهشی با شورای اسلامی شهر همدان را به فال نیک می گیریم.
رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان تاکید کرد: این ظرفیت وجود دارد که در صورت درخواست، موضوعات حوزه مدیریت شهری را در قالب پایان نامه دانشجویی در مقاطع تکمیلی سمت و سو دهیم و همچنین این آمادگی را نیز داریم که از فضای دانشگاه برای تشکیل کارگروه‌های پژوهشی و برگزاری دوره های آموزشی آزاد ویژه کارکنان در اختیار شهرداری قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه انجمن های علمی دانشگاه، ظرفیت مناسبی برای ارتقای سطح همکاری های آموزشی و پژوهشی است، گفت: در صورت درخواست مرکز پژوهش‎های شورا و در قالب نامه می توانیم ظرفیت این انجمن ها را در اختیار این مرکز قرار دهیم.
رئیس آموزشکده فنی پسران شهید جباریان همدان: امضای تفاهم نامه های همکاری نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه است
رئیس آموزشکده فنی پسران شهید جباریان همدان نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر همدان، گفت: شورای یک نهاد کاملا مردمی و اعضای آن منتخب مردم هستند، از این رو باید از ظرفیت حوزه های گوناگون دانشگاهی و آموزشی در جهت پیشبرد بهتر اهداف شهر و شورا استفاده کرد. عادل حیدری با بیان اینکه امضای تفاهم نامه با مراکز علمی و دانشگاهی اقدام شایسته‎ای است، افزود: برگزاری این جلسات فرصت بسیار ارزشمندی است که می توانیم با ظرفیت های دو طرف بیشتر آشنا شویم و در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر گام های اثرگذاری را برداریم.
وی با بیان اینکه رسالت اصلی این دانشکده آموزش های فنی، حرفه ای و اجرایی است و کمتر به حوزه پژوهشی ورود دارد، افزود: طرحی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که آموزش زیر مجموعه های دانشکده های فنی و حرفه ای برای دانشجویان سایر دانشگاه ها نیز مورد توجه قرار گیرد، چرا که بخش اعظم فارغ التحصیلان دانشکده‎های فنی کشور در حوزه اشتغال و جذب بازار کار وضعیت به مراتب بهتری دارند.
وی افزود: رشته های فنی مختلفی در این آموزشکده وجود دارد که هر کدام در جای خود می توانند به کمک مدیریت شهری بیایند و در حوزه اجرا نقش آفرین باشند و حتی در اجرای پروژه ها هزینه های مالی شهرداری را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه های زیر ساختی با کمبود هایی مواجه هستیم که نیازمند حمایت است، افزود: امضای تفاهم نامه های همکاری نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه است، چرا که باید ظرفیت های دو طرفه به خوبی احصاء شود تا منجر به کسب نتایج مطلوب شود.
حیدری تصریح کرد: فارغ التحصیلان این دانشکده می توانند در قالب دوره های کارآموزی و کارورزی در حوزه های مختلف مدیریت شهری به کار گرفته شوند که تحقق این موضوع برای هر دو طرف اقدامی مثبت و اثرگذار است، از این رو در حوزه همکاری های دو جانبه و امضای تفاهم نامه های فی مابین آمادگی کامل داریم.
شایان ذکر است، در پایان این دیدارها مقرر شد تفاهم نامه همکاری بین شورای اسلامی شهر، شهرداری و دانشگاه ها به صورت مجزا منعقد شود.