احتمال افزایش تلفات ماهی‌ها در نهاوند

مسئول شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی نهاوند از خسارت سیل به بیش از ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهی خبر داد و گفت: احتمال افزایش میزان تلفات ماهی‌ها به علت بیماری ساپرولگنیوزیس و یرسینیوزیس در هفته آینده دور از انتظار نیست.

به گزارش فردای همدان و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی نهاوند، مصطفی کزازی در بازدید مشترک مدیر شیلات استان همدان به منظور ارزیابی میزان خسارت وارده به مزارع پرورش ماهی شهرستان نهاوند، اظهار کرد: بارش‌های شدید باران که در روزهای ۲۳ و ۲۴ فرودین‌ماه در شهرستان نهاوند با بارش ۷۱ میلیمتری همراه بود، باعث طغیان و بالا آمدن آب در بستر رودخانه گامسیاب و سایر رودخانه‌های شهرستان شد.

وی تصریح کرد: در اثر این پدیده و با گل‌آلود شدن رودخانه گاماسیاب و همچنین سراب فارسبان متأسفانه شاهد خسارت و تلفات در مزارع پرورش ماهی شهرستان بودیم به طوردکه به بیش از ۴۰ درصد از مزارع پرورش ماهی شهرستان خسارت شدید وارد شد.

کزازی افزود: ۳۶ مزرعه پرورش ماهی شهرستان از رودخانه گاماسیاب و چهار مزرعه از سراب فارسبان بهره‌برداری می‌کنند که طی این سیلاب و گل‌آلود شدن آب مزارع، آبزیان با کاهش شدید اکسیژن و تغییر ph آب، دچار تلفات آنی شده و به تبع آن با استرس شدید شاهد بیماری، تلفات ثانویه و خسارت دوباره خواهیم بود.

وی ادامه داد: در پی بازدیدهای صورت گرفته توسط مدیر جهادکشاورزی، دامپزشکی شهرستان و مدیر شیلات استان و شهرستان از چندین مزرعه پرورش ماهی واقع در روستاهای ده‌حیدر، بیان، گردچم، قلعه‌قباد، شعبان، فیازمان، بابارستم و فارسبان گل آلودگی شدید و تلفات کاملا مشهود بود.

مسئول شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی نهاوند یادآور شد: البته با توجه به اینکه گل‌آلود شدن آب علاوه بر تلفات آنی، باعث بروز استرس شدید به ماهی می‌شود بنابراین احتمال افزایش میزان تلفات ماهی‌ها به علت بیماری ساپرولگنیوزیس و یرسینیوزیس در هفته آینده دور از انتظار نیست.
وی تأکید کرد: طی بازدید میدانی خسارت شدید به ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهی شهرستان مشهود و با فروکش کردن آب و قطع بارندگی در روزهای آینده ارزیابی میزان دقیق خسارت به واحدهای پرورش ماهی برآورد شده و اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.