به جای میدان تعاون ملایر، یک تقاطع چراغدار ایجاد می‌شود

معاون عمرانی شهرداری ملایر به میدان تعاون به عنوان یکی از گره‌های ترافیکی شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به بحث روان‌سازی، کم شدن حوادث و برآورد هزینه‌ایی، ایجاد یک تقاطع چراغدار انتخاب و پس از تصویب شورای شهر و شورای ترافیک این گزینه تصویب شد و به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش فردای همدان، حسین بابایی ادامه داد: ایجاد تقاطع چراغدار به جای میدان تعاون و اصلاح چراغ فرماندهی و هندسی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز و پرترافیک شهری ملایر میدان تعاون است که رفع این معضل ترافیکی از دوره‌های گذشته شورای اسلامی و شهرداری مطرح بود.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه این موضوع، بیان کرد: طرح های ارائه شده بنا به دلایل مختلف به مرحله اجرا درنمی‌آمد تا اینکه چند روز پیش خبرهایی از تغییراتی در میدان به گوش رسید و میدان به طور کامل برداشته شد که حکایت از عملیاتی شدن برنامه‌ای برای رفع مشکلات ترافیکی این منطقه پس از سال‌ها داشت.

بابایی با بیان اینکه به کمک مشاور، مطالعات ساماندهی ترافیک میدان شامل برداشت میدانی و مدل‌سازی انجام و چند گزینه ارائه شد، افزود: قبلاً هم مطالعاتی روی آن صورت گرفته بود اما به علت اینکه مدتی از انجام این مطالعه گذشته بود، نیاز به بازنگری و به‌روز شدن داشت.

در ادامه کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر نیز گره ترافیکی حاصل از محل تلاقی سه کمربندی بلوار حاج طوسی، بلوار محمد ملایری و بلوار خلیج فارس در میدان تعاون، حجم بالای تردد وسایل نقلیه سنگین، سطح وسیع میدان و به تبع امکان بالای برخورد وسایل نقلیه، نبود ساماندهی ورودی و خروجی جایگاه سوخت واقع در ضلع جنوب غربی میدان، نبود ساماندهی کاربری‌های مجاور میدان و کانالیزه نبودن حرکات گردش به راست با استفاده از جزایر ترافیکی را از دلایل کاهش ایمنی ترافیک و بالا رفتن آمار تصادفات در میدان تعاون برشمرد.

داود جمور گفت: در این ارتباط سال‌های گذشته مطالعه ناقصی انجام شده بود اما با توجه به اینکه تقاطع غیرهمسطح هزینه بسیار بالایی دارد و از نظر شهرسازی و زیبایی شهری خیلی پذیرفته شده نیست، تصمیم گرفتیم مطالعه کارشناسی شده‌ای انجام دهیم و در این راستا از اساتید مطرح دانشگاه بوعلی سینا نیز مشاوره گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه شرح خدمات تعریف و مجوز مطالعات از شورا گرفته شد، افزود: سال ۱۴۰۱ مطالعه این پروژه انجام و چهار گزینه ایجاد تقاطع غیرهمسطح و دو گزینه تقاطع همسطح ارائه شد.

جمور تصریح کرد: گزینه‌ها براساس پارامترهای ترافیکی و هزینه اجرا توسط نرم افزار شبیه ساز ترافیکی، مقایسه و ارزیابی شد که در نهایت منجر به انتخاب گزینه جمع کردن میدان و تبدیل آن به تقاطع چراغدار شد.

وی بیان کرد: چون به فصل سرما برخوردیم و امکان اجرای کامل طرح وجود نداشت مقرر شد که عملیات از ابتدای سال جدید آغاز شود به این ترتیب پس از تعطیلات نوروز اصلاح و ساماندهی میدان کلید خورد که در حال حاضر میدان جمع شده و سایر اصلاحات نیز در دستور کار قرار دارد.

جمور با اشاره به اینکه با حذف میدان، سطح تقاطع وسیع‌تر و احتمال بروز تصادف افزایش می‌یابد، افزود: برای رفع این مشکل بلوارها را امتداد می‌دهیم تا سطح تقاطع کوچکتر شود.

کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر با بیان اینکه در حال به‌روزرسانی دستگاه‌های فرماندهی چراغ‌ها هستیم و چراغ راهنمایی چهار فازه در تقاطع نصب می کنیم، خاطرنشان کرد: در گام بعد، تمامی لاین‌های کندرو بسته می‌شوند تا هیچ دسترسی برای ورود و خروج به تقاطع نداشته باشند و تنها تبادل آن‌ها با لاین تندرو برقرار باشد.

وی با اشاره به جایگاه سوخت به عنوان یکی از دلایل ایجاد بی نظمی ترافیکی در میدان گفت: در این طرح، ورود و خروج به جایگاه سوخت کانالیزه شده و فقط از طریق لاین‌های کندرو انجام می شود.

جمور در پایان ابرازامیدواری کرد: با اصلاحاتی که در میدان تعاون انجام می شود، شاهد ساماندهی و نظم ترافیکی در این نقطه و کاهش تصادفات باشیم.