هماهنگی با تیم نظارتی بیمارستان‌های همدان برای جلوگیری از انجام زایمان‌های تقویمی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از هماهنگی با تیم نظارتی بیمارستان‌ها برای جلوگیری از انجام زایمان‌های تقویمی (تولد نوزادان در تاریخ رُند) خبر داد.

به گزارش فردای همدان و به نقل از روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان، رضا طهماسبی با اشاره به رواج انجام زایمان‌های تقویمی و استقبال برخی از والدین از تاریخ‌های رُند برای تولد فرزندان با وجود خطرات بسیار زیاد برای نوزاد و مادر، مطرح کرد: از هفته گذشته مطابق نامه معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، تمامی زایمان‌های تقویمی زیر ذره بین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قرار داشته و با هماهنگی‌های صورت گرفته تیم‌های نظارتی در بیمارستان‌ها مستقر خواهند بود و در صورت لزوم مداخلات قانونی را انجام خواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه زایمان‌های تقویمی خطرات گسترده و جدی برای مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت، افزود: بدون شک فرهنگسازی در راستای خطرات بلندمدت این اتفاق باعث کمرنگ شدن زایمان‌های تقویمی خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه یادآور شد: تنبیه متخصص زنان و زایمان و اُفت درجه کیفی منجر به کاهش درآمد برای بیمارستان از موارد مداخلات قانونی دانشگاه علوم پزشکی برای زایمان‌های تقویمی است.

تولد تقویمی، سزارین خارج از موعد مقرر و بدون ضرورت پزشکی است که صرفاً هدف آن تولد نوزاد در تاریخی خاص است. این نوع از تولد به‌علت تغییر فرآیند طبیعی زایمان ممکن است خطرهای اجتناب‌ناپذیری را برای مادر و نوزاد به‌همراه داشته باشد.