وجود ۱۴۸ مرکز جامع سلامت فعال در حوزه واکسیناسیون کووید ۱۹ در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از وجود ۱۴۸ مرکز جامع سلامت فعال در حوزه واکسیناسیون کووید ۱۹ در همدان خبر داد.

به گزارش “فردای همدان”، فاطمه ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه همچنان کرونا در کمین است و مردم توصیه‌ها را مدنظر قرار دهند، اظهار کرد: باید بیشتر مراقب گروه‌های پرخطر نظیر خانم‌های باردار، افرادی که وزن بالایی دارند، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و کودکان زیر ۶ سال بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۸ مرکز خدمات جامع سلامت استان آماده واکسیناسیون افراد است، گفت: افرادی که شش ماه از آخرین واکسن کووید آنها گذشته، اقدام به واکسیناسیون بعدی و یادآور کنند.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه اگر استفاده از نوع واکسن خاصی مدنظر است به مراکز واکسیناسیون معین که اطلاعات آن در سایت دانشگاه علوم پزشکی موجود است، مراجعه شود، مطرح کرد: واکسن‌های متنوع در مراکز معین وجود دارد و در ۱۴۸ مراکز خدمات جامع سلامت نیز واکسن سینوفارم تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر شهرستان یک مرکز معین و تعدادی مراکز خدمات جامع سلامت فعال است، تأکید کرد: مردم با اقدام به موقع و تزریق واکسیناسیون، خود را از خطرات بیماری کرونا مصون نگه دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه از پلمب ۱۵۱ مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی غیربهداشتی نوروز امسال در این استان خبر داد و گفت: ۱۳ هزار و ۶۷۵ مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی در نوروز ۱۴۰۲ بازرسی شده که از این تعداد ۵۵۸ واحد به علت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی به مرجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۶۸۹ کیلوگرم مواد غذایی فاسد از ابتدای اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی در این استان کشف و معدوم شده است، افزود: همچنین در این طرح بیش از ۲۰ هزار و ۲۸۹ واحد، ۵۵۸ اماکن بین راهی، ۴۸۰ مرکز اقامتی، ۹۴ پایانه، ۸۷۷ سامانه آبرسانی و چندین مرکز دیگر زیر پوشش بازرسی قرار گرفتند.

ترکمان‌اسدی بیان کرد: تیم نظارت و بازرسی از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا هشتم فروردین امسال، ۴۸۰ مورد بازرسی از مراکز اقامتی انجام دادند که برای متصدیان ۹۱ واحد اخطار کتبی صادر، ۱۹ مرکز به مرجع قضایی معرفی و دو مرکز پلمب شد همچنین ۵۵۸ مورد بازرسی از مرکز و اماکن بین راهی صورت گرفت که نتیجه این بازرسی ها صدور ۱۲۲ اخطار کتبی، معرفی ۲۴ واحد به مرجع قضایی و پلمب پنج واحد بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۴ پایانه مسافربری هم در این مدت بازرسی شد که برای ۱۴ واحد اخطار کتبی صادر و چهار واحد به مرجع قضایی معرفی شدند، خاطرنشان کرد: ۲۵۴۰ بازرسی از اماکن عمومی نیز در این مدت زمان صورت گرفت که با معرفی ۱۱۹ واحد به مرجع قضایی، پلمب ۲۳ واحد نتیجه این بازرسی ها بوده است.

ترکمان‌اسدی در پایان اظهار کرد: ۸۷۸ مورد بازرسی از سامانه آبرسانی، ۴۸۱ مورد نمونه برداری میکروبی و ۷۵۳۷ مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی صورت گرفت که ۲۲ مورد مغایر با استاندارد بوده است.