سیر سرودن اشعار دینی، صعودی است

مدیرکل ارتباطات اجتماعی فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: سیر سرودن اشعار دینی، سیری صعودی است و هرچه به دوران معاصر نزدیک می‌شویم، باوجود جو ضدمذهبی شاهان قاجار و شاهان پهلوی، باز هم جلوه‌ اعتقادات مذهبی در شعر کاملاً نمایان است.

به گزارش فردای همدان، محمدکاظم کاوه‌پیشقدم در آیین اختتامیه سوگواره شعر «نجوا» در قالب شعر کلاسیک و شعر نو از سری برنامه‌های دومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در همدان، اظهار کرد: بحث ستایش و مدح اهل‌بیت(ع) از ابتدای اسلام بوده است و برخی از روایات این کار را از ابتدای خلقت آدمی بیان می‌کند. سنت شعر و مدح و ستایش پیامبر و اهل‌بیت(ع) از زبان پیامبر آغاز و در فرهنگ و ارزش‌های ایران ماندگار شده و ما شاعر بزرگی در کشور نداریم که در ستایش اهل‌بیت(ع) شعر نگفته باشد.

مدیرکل ارتباطات اجتماعی و فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: سرودن شعر مذهبی، آیینی در ایران از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. سابقه‌ای به قدمت اشعار کسایی مروزی که بسیاری وی را نخستین سراینده‌ شعر دینی می‌دانند. سابقه‌ای به قدمت سرایش اوستا، نخستین سروده‌ دینی ایرانیان. سیر سرودن اشعار دینی، سیری صعودی است و هرچه به دوران معاصر نزدیک می‌شویم، باوجود جو ضدمذهبی شاهان قاجار و شاهان پهلوی، باز هم جلوه‌ اعتقادات مذهبی در شعر کاملاً نمایان است.

وی بیان کرد: فردی که سر امام حسین(ع) را بر نیزه در کوفه می‌چرخاند، در مدح امام حسین(ع) شعری می‌گفت و این یعنی اینکه دشمن اهل‌بیت(ع) هم در ستایش آنها شعر گفته‌اند.

کاوه‌پیشقدم خاطرنشان کرد: قرآن آغازگر ستایش پیامبر و اهل‌بیت(ع) است و ویژگی هنر و اندیشه ناب اسلام محمدی که به تأثیر از قرآن گرفته‌شده، ستایش پیامبر و ائمه است و نه در ستایش زورگویان و ستمگران.

وی گفت: خدا در قرآن با اشاره به صفات پیامبر و اهل‌بیت(ع) در مدح آنها سخن گفته است و منع کرد از ستایش کسانی که کاری را انجام نداده‌اند و آن را بزرگترین گناه می‌داند.

کاوه‌پیشقدم تصریح کرد: سرایش شعر مدح و مرثیه برای اهل‌بیت(ع)، از نیمه دوم قرن اول هجری بالا گرفت و در قرن دوم و از آن‌ پس در قرون بعد، در قالب شعر عربی، به‌طور بی‌امان ادامه یافت. در میان انبوه این قبیل اشعار، نام شاعران به‌نام و بصیری چون سیدحمیری، کمیت بن زید اسدی و دعبل خزاعی درخشش ویژه‌ای دارد اما به‌هیچ‌عنوان سرایش شعر منقبت اهل‌بیت(ع)، محدود به این دو نفر نیست.

وی یادآور شد: ائمه اطهار(ع) با دست و دل‌بازی فراوان به حمایت از این شاعران برخاسته، با اعطای صله‌های فراوان، آنها را تشویق به سرایش این قبیل اشعار می‌کردند، همچنان که برپا کردن سوگواری و خواندن شعر در مرثیه امام حسین(ع) را تشویق می‌کردند. برخی از این حمایت‌ها تشویق معنوی آنها بود که نمونه‌اش برخورد امام رضا(ع) با دعبل خزاعی است.

مدیرکل ارتباطات اجتماعی فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: شیعیان از یکی از مهمترین ابزارهای احساسی و عاطفی یعنی ادبیات، آن هم قالب شعر که نقطه اوج بیان احساس است، برای نشر دیدگاه های مذهبی خود بهره بردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز گفت: برگزاری سوگواره شعر نجوا می‌تواند در معرفی آثار و ادبیات متعهد ولایی، اسلامی و انسانی در کشور مؤثر باشد.

دکتر ابوالفضل یداللهی‌اصلان با بیان اینکه رویکرد دینی و اعتقادی در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم شده است، افزود: در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی روح اعتقادی وتبینی در کالبد دانشگاه دمیده شده و امیدواریم بتوانیم در این راستا گام‌هایی برداریم.

دبیر هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیان کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه به اسناد بالادستی نگاشته شده و نزدیک یک سال از عمر این سند می‌گذرد که با اجرایی شدن آن گام‌های مثبتی در دانشگاه رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: داشتن راه کنشی دقیق و حساب‌شده با رویکرد آینده‌نگرانه نه تنها یک الزام مدیریتی که ضرورت تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: شـعور معنـوی و وجـدان اخلاقی در جامعـه هرچـه بیشـتر رشـد کنـد بـرکات بیشـتری بـه بـار می‌آورد، ایـن، بی‌گمـان محتـاج جهـاد و تلاش اسـت.

معرفی آثار برتر سوگواره شعر نجوا در همدان

دبیر کمیته علمی سوگواره شعر نجوا نیز از ارسال ۱۶۸ اثر در قالب شعر کلاسیک و شعر نو به دبیرخانه سوگواره شعر «نجوا» خبر داد و گفت: در راستای سری برنامه‌های دومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، سوگواره شعر «نجوا» در قالب شعر کلاسیک و شعر نو در حوزه اشعار امامت و مهدویت در همدان برگزار می‌شود.

سیاوش مرادی اظهار کرد: ۱۶۸ اثر در قالب شعر کلاسیک و شعر نو به دبیرخانه این سوگواره رسیده و ۱۲ اثر در چهار حوزه استادی، دانشجویی، کارمندی و آزاد به‌عنوان آثار برگزیده شناخته شده‌اند.

وی افزود: سوگواره «شعر نجوا» از سری برنامه‌های دومین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به شکل ملی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار می‌شود. سوگواره امامت، ایستادگی و ظلم‌ستیزی، شهادت‌نامه امامان، غم‌نامه غربت امامان، عدالتخواهی، سوگ و حماسه امامان، معرفت‌افزایی تا مرز شهادت، مرثیه و تعزیه امامان از جمله محورهای این سوگواره است.

عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: در بخش آزاد مصطفی توفیقی به نوان نفر اول، مهدی رستمی نفر دوم و مهدی فرهادی نفر سوم شناخته شد، در بخش استادی و کارمندی هیات داوران تنها شعر مهدی روحی و عزیز کمالیان را منتخب اعلام کرد و در بخش دانشجویی احمد طاهریان صدر نفر اول، سیدعباس موسوی فضل نفر دوم و یگانه نعمتی بهار نفر سوم معرفی شد.

دبیر کمیته علمی سوگواره شعر نجوا تصریح کرد: در هریک از سطوح چهارگانه نفر اول ۵۰ میلیون ریال هدیه نقدی، نفر دوم ۳۰ میلیون ریال، نفر سوم ۲۰ میلیون ریال و به هر سه نفر لوح سپاس و تندیس جشنواره نیز اهداء شد.