آغاز پروژه بهسازي روستاي اکنلو با 1/5 ميليارد تومان اعتبار

گروه جامعه: پروژه سايت گردشگري علمي و تحقيقاتي بين‌المللي روستايي اکنلو با حضور مسؤولان کشوري، استاني و شهرستاني آغاز شد.     به گزارش”فردای همدان”،مراسم افتتاح پروژه بهسازي روستاي اکنلو با حضور فرماندار، مديرکل دفتر هماهنگي و برنامه‌ريزي طرح‌هاي بنياد مسکن انقلاب اسلامي کشور ،مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان همدان ، رئيس بخش اپيدميولوژي […]

گروه جامعه: پروژه سايت گردشگري علمي و تحقيقاتي بين‌المللي روستايي اکنلو با حضور مسؤولان کشوري، استاني و شهرستاني آغاز شد.

 

 

به گزارش”فردای همدان”،مراسم افتتاح پروژه بهسازي روستاي اکنلو با حضور فرماندار، مديرکل دفتر هماهنگي و برنامه‌ريزي طرح‌هاي بنياد مسکن انقلاب اسلامي کشور ،مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان همدان ، رئيس بخش اپيدميولوژي و رئيس پايگاه تحقيقاتي بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد انيستيتو پاستور ايران، رايزن همکاري و اقدام فرهنگي سفارت فرانسه و جمعي از مسؤولان و حضور گسترده مردم برگزار شد. .

اکنلو از روستاهاي بخش شيرين‌سو در 80 کيلومتري کبودراهنگ و 32 کيلومتر فاصله از بخش شيرين‌سو واقع شده که رد پاي پروفسور بالتازار همچنان در اين روستا پابرجاست و با استقرار پايگاه تحقيقاتي بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد علم از اين روستا به جهان صادر مي‌شود.

*همدان پيشگام در صدور طرح‌ هادي در کشور

مديرکل دفتر هماهنگي و برنامه‌ريزي طرح‌هاي بنياد مسکن انقلاب اسلامي کشور با اشاره به اينکه همدان درخصوص صدور طرح‌ هادي در کشور پيشگام است، اظهار کرد: همدان در اجراي طرح‌ هادي از پيشگامان استان‌هاي کشور است لذا برنامه توسعه طرح‌ هادي را زودتر از ساير استان‌ها به پايان رسانده است.

غلامرضا مجيدي با بيان اينکه تا 10 سال آينده اسناد مالکيت به تمامي خانه‌هاي روستايي کشور داده خواهد شد، افزود: در اين راستا براي شهرهاي زير 25 هزار نفر 140 هزار سند مالکيت صادر شده است.

مجيدي درباره اتمام طرح‌ هادي استان همدان در 3 سال گذشته تصريح کرد: بيش از 38 هزار روستاي بالاي بيست خانوار در کشور داريم که بنياد مسکن انقلاب اسلامي تنها براي 37 هزار روستاي کشور طرح‌ هادي اجرا مي‌کند که تاکنون براي 96 درصد آنها طرح‌ هادي تهيه شده است
عملکرد يکساله بنياد مسکن برابر 30 سال بعد از انقلاب
فرماندار کبودراهنگ نيز با اشاره به تعامل خوب و مثلثي بخشداران، دهياران و بنياد مسکن انقلاب اسلامي در سال 94 عمليات بهسازي معابر، آواربرداري، تخريب، تعريض، جدولکشي، بيس‌ريزي و آسفالت در 30 روستا گفت: از ابتداي انقلاب اسلامي تا پايان سال 93 فقط 36 روستا آسفالت شده داشتيم و در يک سال 30 روستا که اين نشان دهنده عملکرد مثبت و چشمگير بنياد مسکن در سطح روستاهاست.
احسان قنبري با قدرداني از زحمات و حمايت‌هاي مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان همدان و بنياد مسکن شهرستان اظهار کرد: در راستاي تخصيص قير يارانه‌اي سهميه بيشتري براي شهرستان در نظر بگيرند

*نخستين قير يارانه‌اي استان به نام کبودراهنگ صادر شد

مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان همدان با بيان اينکه در 571 روستاي استان عمليات فاز 1 طرح‌ هادي شروع شده است، گفت: از اين مجموع 13 نقطه روستايي به شهر تبديل شده و در 365 روستا فاز 1 بهسازي به بهره‌برداري رسيده و 189 روستا به عنوان روستاي نيمه تمام در حال حاضر در برنامه کاري بنياد قرار دارد.

حسن ظفري گفت: با تلاش تلاشگران بنياد مسکن انقلاب اسلامي، هم‌افزايي، همراهي، نهادهاي محلي، همکاري شوراي اسلامي روستاها و مشارکت خوب مردم در هفته دولت بيش از 57 پروژه بهسازي تحت عنوان عمليات تخريب، تعريض، زيرسازي، جدولگذاري، آسفالت معابر، ساماندهي مراکز محلات و ميادين در سطح استان به دست دولتمردان، مسؤولان کشوري، استاني و شهرستاني افتتاح شد.

ظفري با اشاره به هماهنگي بسيار خوب مجموعه مديريت کبودراهنگ که شاهد بهره‌برداري، افتتاح و بهسازي روستاي اکنلو هستيم، گفت: نامگذاري معبر اصلي روستا به پاس خدمات ارزشمند پروفسور مارسل بالتازار با حضور رايزن فرهنگي سفارت فرانسه، هيأت امناي مجموعه انيستيتوپاستور، رياست انيستيتو پاستور ايران به نام پروفسور مارسل بالتازار نامگذاري شده و از مقام شامخ دانشمندان خارجي و ايراني تقدير به عمل آمد.

مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان همدان با بيان اينکه کبودراهنگ از شاخص متوسط بهسازي روستاي کشور به واسطه تلاش‌هاي صورت گرفته جلوتر است، ادامه داد: کبودراهنگ نه تنها از شاخص متوسط بهسازي روستا کشور پيشتر است، بلکه از شاخص متوسط استان نيز با تفاوت قابل ملاحظه پيشي گرفته است.

*اکنلو ظرفيت برگزاري نشست‌هاي مهم ملي و بين‌المللي را براي بيماري‌هاي مورد مطالعه

رئيس بخش اپيدميولوژي و رئيس پايگاه تحقيقاتي بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد انيستيتو پاستور ايران با بيان اينکه پروفسور مارسل بالتازار، پزشک و اپيدميولوژيست فرانسوي که در زمينه بيماري طاعون به تحقيق پرداخت، اظهار کرد: بالتازار در بين سال‌هاي 1340-1325 رياست انيستيتو پاستور ايران را برعهده داشت و به مدت 13 سال مشاور عالي علمي انيستيتو پاستور ايران بود و در اواخر عمرش بخش اپيدميولوژي انيستيتو پاستور پاريس را پايه‌گذاري کرد.

دکتر احسان مصطفوي گفت: پروفسور همزمان با بيماري طاعون در کردستان در سال 1326 تحقيقات گسترده در راستاي کنترل اين بيماري آغاز کرد و در سال 1331 پايگاه تحقيقاتي انيستيتو پاستور ايران را با کمک جمشيد قراگزلو در روستاي اکنلو تأسيس کرد تا مطالعات طاعون را با دقت و سهولت بيشتري انجام دهد.

مصطفوي با اشاره به اينکه تحقيقات و دوره‌هاي آموزشي ملي مرتبط در اين پايگاه برگزار مي‌شود، اظهار کرد: طي فعاليت 60 ساله پايگاه تحقيقات فراواني در قالب 19 کتاب و صدها مقاله علمي به زبان فارسي، انگليسي و فرانسوي به نگارش درآمده است.

وي در ادامه با بيان اينکه اکنلو سابقه بسيار درخشان در زمينه فعاليت‌هاي علمي دارد، افزود: با تعامل خوب و مطلوب بخشداري، دهياري و فرمانداري در راستاي توسعه و رشد منجر به پيشرفت روستا خواهد شد.

اين مسؤول با اشاره به اينکه اکنلو ظرفيت برگزاري نشست‌هاي مهم ملي و بين‌المللي را براي بيماري‌هاي مورد مطالعه دارد، افزود: بايد در اين راستا زيرساخت‌هاي روستا را بيش از پيش توسعه دهيم.

مصطفوي درخصوص رونمايي از بلوار پروفسور بالتازار در روستاي هدف گردشگري ابراز خرسندي کرد، افزود: اميد است دو مقوله مهم مدرسه و حمام قديمي نيز با حمايت فرماندار کبودراهنگ محقق شود.

ساختمان‌هاي مختلف پايگاه تحقيقاتي بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد انيستيتو پاستور ايران در روستاي اکنلو به نام بزرگان علمي که در اين پايگاه کار کرده‌اند به نام‌هاي دکتر مارسل بالتازار، دکتر يونس کريمي، دکتر منصور شمسا، دکتر بيوک سيديان، دکتر محمود بهمنيار، حامد حنيفي و دکتر گزاويه مزون و دو خير و واقف به نام‌هاي منوچهر قراگزلو و حاج حسين حيدري نامگذاري شده است.

وي در پايان به افتتاح ميدان دکتر يونس کريمي نيز با وجود 25 سال مطالعات مرتبط با طاعون در ايران و ساير کشورهاي دنيا و سال‌ها رئيس پايگاه اکنلو اشاره کرد.

*آغاز فاز اجرايي توسعه در روستاي هدف گردشگري اکنلو

بخشدار شيرين‌سو هم گفت: گردشگري روستايي يکي از فرصت‌هاي شکل‌گيري توسعه همه جانبه روستايي است که منجر به کند شدن مهاجرت روستاييان مي‌شود.

سيد ايوب موسوي در خصوص آغاز فاز اجرايي توسعه در روستاي هدف گردشگري اکنلو خاطرنشان کرد: با اجرايي شدن اين طرح محيطي که مد نظر گردشگر از قبيل احداث پارک روستايي، احياي بافت قديمي روستا و ساخت موزه انيستيتوپاستور است، مهيا مي‌شود.

موسوي در ادامه با بيان اينکه از مؤلفه‌هاي پيشرفت، افزايش اشتغال و منبع درآمد در مناطق روستايي است، اظهار کرد: صنعت گردشگري علاوه بر اشتغالزايي منجر به حفظ تاريخ و آثار مي‌شود.

*افتتاح پروژه بهسازي اکنلو با 1.5 ميليارد تومان اعتبار

جلالي رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي کبودراهنگ نيز به عمليات اجرايي انجام شده با مشارکت اهالي دهياري و شوراي اسلامي روستا در زمينه بهسازي روستاي اکنلو به تخريب و آواربرداري جهت بازگشايي مسير اجرايي با 26 هزار مترمربع، زيرسازي معابر درون روستا و راه انيستيتو پاستور با 9.5 کيلومتر، جدولگذاري معابر15.5 کيلومتر، اجراي کانال سنگي 600 متر طول، بهينه‌سازي و جابه‌جايي شبکه برق 3 کيلومتر، جابه‌جايي شبکه مخابرات 2 کيلومتر و اجراي آسفالت 1.5 کيلومتر، پياده‌روسازي و جداره‌سازي 600 مترمربع اشاره کرد.

وي گفت: 305 واحد منازل مقاوم‌سازي شده با اعتبار بيش از 6 ميليارد ريال و صدور 258 فقره سند روستايي و 15 ميليارد ريال اعتبار و دو کيلومتر تخريب از ديگر اقدامات بنياد مسکن انقلاب اسلامي در اين روستا است.

جلالي گفت: بايد نگاه به طرح‌هاي عمراني روستاها نگاه محروميت‌زدايي باشد؛ چراکه با بهره‌گيري از اين نگاه شاهد رفع محروميت از چهره روستاهاي اين شهرستان خواهيم بود.

در پايان اين مراسم لوح‌هاي تقديري از سوي مدير کل بنياد مسکن به فرماندار و معاون فرماندار، بخشداران، دهيار و اعضاي شوراي اسلامي و مدير بنياد مسکن شهرستان و کارشناس مسؤول نظارت و ارزيابي استان اهدا شد.