ثبت جهانی هگمتانه اولویت نخست ایران

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی در بازدید از محوطه باستانی هگمتانه گفت: ثبت جهانی هگمتانه اولویت نخست ایران بوده و ثبت آن باعث رشد سایر پایگاه‌ها خواهد شد.

به‌ گزارش فردای همدان و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، رضا سامه، پنجشنبه ۱۷ آذرماه در بازدید از محوطه باستانی هگمتانه و موزه هگمتانه با اشاره به اینکه پایگاه هگمتانه محوری‌ترین پروژه میراث ملموس کشور است، گفت: این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا و شوش در خوزستان، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده‌ است.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی کشور گفت: همدان در طول تاریخ اصیل بوده و نقش تاریخی خود را ایفا کرده است و یکی از ارزشمندترین موضوعات از لحاظ فرهنگی و تمدنی در همدان، انتقال ارزش‌های ماندگار نیاکان پایتخت تاریخ و تمدن به جهانیان وآیندگان است.

وی نقش ثبت جهانی پایگاه هگمتانه در توسعه گردشگری و افزایش حضور گردشگر خارجی را بسیار مهم دانست و افزود: ثبت جهانی هگمتانه اولویت نخست ایران است و تلاش داریم در یک ماه آتی این پرونده به اتمام برسد.

سامه افزود: مجموعه محوطه باستانی پایگاه هگمتانه که ۳۷ هکتار وسعت دارد، دارای ۱۰۰ سال قدمت باستان‌شناسی است و کارهای خوبی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی انجام شده و می‌توان گفت، ۹۰ درصد کار انجام شده است.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی ابراز امیدواری کرد با همکاری مقام ارشد استان و تمام مسئولان استان هرچه سریعتر پرونده آماده ارسال به یونسکو شود.