بساط‌گستران، مغازه‌داران پیاده‌راه بوعلی همدان را به ستوه آورده‌اند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان خواستار ساماندهی بساط‌گستران در پیاده‌راه بوعلی شد و تصریح کرد: صاحبان مشاغل در پیاده‌راه بوعلی به ستوه آمده‌اند و باید بساط‌گستران در این منطقه ساماندهی شوند.

به گزارش فردای همدان، علی‌اکبر نظری در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با موضوع جانمایی مشاغل شهری و با حضور مدیران و مسئولان مربوطه، اظهار کرد: اگر براساس طرح تفصیلی شهر را سامان می‌دادیم بسیاری از مشکلات رفع می‌شد اما متأسفانه طرح تفصیلی به این صورت شده است که هزینه‌ای برای تهیه آن شده و سپس مغایرت‌ها و مشکلات آن را می‌بینند.

وی با تأکید بر اینکه طرح جامع باید ۱۰ ساله باشد و متأسفانه پنج سال در حال تهیه آن هستند، افزود: دنیا در حال تحولات علمی بوده و این مسائل اجازه نمی‌دهد پنج سال زمان برای تهیه طرح جامع صرف شود و این موضوع طرح را از انتفاع می‌اندازد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بیان کرد: در جانمایی مشاغل باید تمام ابعاد درنظر گرفته شده و طرح ارائه شده باید شکیل، جامع و مانع بوده و مشکلات و معضلات شهری در آن دیده شود.

وی با بیان اینکه در صورت خوب عمل کردن به طرح جانمایی مشاغل امید است براساس دانش روز و تلاش برای ایجاد شهر هوشمند، مشکلات حل شود، ادامه داد: اینگونه طرح‌ها باید برای شهر ایجاد امنیت و آرامش کند.

نظری در ادامه خواستار ساماندهی بساط‌گستران در پیاده‌راه بوعلی شد و تصریح کرد: صاحبان مشاغل در پیاده‌راه بوعلی به ستوه آمده‌اند و باید بساط‌گستران در این منطقه نیز ساماندهی شوند. باید کسبه را در نقاط مختلف تقویت کرده و به این واسطه بسیاری از معضلات جمع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه اتحادیه صنفی و اصناف در گذشته نقش مؤثری در حل مشکلات این بخش‌ها داشتند، اظهار کرد: امروزه نیز باید به این شکل بوده و اتحادیه‌ها در راستای حل مشکلات اصناف تلاش کنند.

محمود مسگریان با تأکید بر اینکه باید نقش اصناف و بخش خصوصی در طرح‌ها به ویژه ساماندهی مشاغل پررنگ دیده شود، گفت: تا زمانی که مشارکت مردم نباشد هیچ اقدامی مؤثر واقع نخواهد شد و در اجرای طرح ساماندهی مشاغل نیز باید نقش مشارکت مردمی درنظر گرفته شود.

وی خواستار ارائه پروانه کسب متناسب با مکان مورد نظر شد و بیان کرد: پروانه کسب‌ها باید متناسب با منطقه فعالیتی مشاغل باشد تا به واسطه عدم تناسب شاهد بروز مشکلات نباشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: در بحث بساط گستری در یک بُعد خود مغازه‌داران عامل بروز این موضوع بوده و بخشی نیز با سرمایه مغازه‌داران فعالیت دارند که باید به شکلی ساماندهی شوند.

وی در ادامه با اشاره به تأکید ریاست جمهوری بر توجه به فعالان حوزه صنایع دستی تصریح کرد: تأکید رئیس جمهور بر ایجاد بازارچه‌هایی توسط شهرداری‌ها برای صنایع دستی بود و شهرداری همدان نیز موظف است در این راستا اقدام کند.

مسگریان با بیان اینکه برپایی نمایشگاه صنایع دستی به صورت یک یا دو نوبت در سال خواسته ما از شهرداری نیست، ادامه داد: هدف برپایی یک بازارچه دائمی صنایع دستی به منظور رونق در این بخش است.