برخی از رشته‌های دانشگاهی استان همدان اشباع شده است

استاندار همدان گفت: دانشگاه‌ها باید محور تمام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در سطح استان باشند تا این موضوع مهم در جایگاه و بستر واقعی خود قرار گیرد.

به گزارش فردای همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، اظهار کرد: در شرایط کنونی ضرورت دارد که پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی کاربردی باشند.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها به موضوعات پایان‌نامه دانشجویان توجه ویژه داشته باشند تصریح کرد: نبود بازار کار برای بعضی از رشته‌های تحصیلی یکی‌ از مشکلات موجود است که باید چاره‌اندیشی شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه برخی از رشته‌های دانشگاهی استان اشباع شده و این امر منجر به بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها شده است که می‌تواند مسئله‌‌ساز باشد تاکید کرد: رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های استان بازنگری شود.

قاسمی فرزاد گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید با نیازسنجی‌های اساسی، رشته‌ها را نسبت به تحولات جامعه و تکنولوژی دایر کنند.

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌های دانشگاهی کارآمدی خاصی ندارد و باید با محدود کردن این رشته‌ها، توان و پتانسیل دانشگاه‌ها را به سمت رشته‌های کاربردی‌تر سوق داد گفت: فناوری و نوآوری جایگاه خاص خود را دارد و ما را در جهت محصولات به‌روز، کارآمد و با بهره‌وری بالا کمک خواهد کرد.

استاندار همدان با اشاره به کمیته‌‌های زیرمجموعه ‌کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری صرفا برای رفع تکلیف تعریف نشده‌اند، بلکه باید توجه خود را به کارآمدی بیشتر معطوف کنند بیان کرد: با توجه به برنامه‌ها و طرح‌هایی که در راستای شعار سال در استان در نظر گرفته شده، کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری باید منشا خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و حرکت‌های پویا در استان باشد.

استاندار همدان بیان کرد: با توجه به کمبود و محدودیت منابع، بودجه اختصاص یافته برای پژوهش در سال جاری، باید صرف اولویت‌ها و سیاست‌های استان شود.

قاسمی فرزاد در پایان با تاکید بر اینکه تمام مراکز علمی و دانشگاهی استان در امر پژوهش هم‌افزایی داشته باشند تصریح کرد: دانشگاه‌ها متناسب با تخصص خود به پژوهش بپردازند و از موازی‌کاری و عملکرد جزیره‌ای پرهیز کنند.