تولید میوه خشک دور ریز میوه را صفر می کند

استان همدان دارای ۲.۶ درصد باغات کشور است و درخصوص صنایع تبدیلی محصولات این بخش ظرفیت بالایی دارد و بهترین و پر طرفدار ترین روش های فرآوری میوه تولید چیپس میوه و یا میوه خشک است.

به گزارش پایگاه خبری فردای همدان- خبرنگار: اکرم محمدی؛ استان همدان در زمینه مساحت باغات دارای رتبه پانزدهم کشور است و ۳.۳ درصد تولیدات باغی کشور در استان همدان تولید می شود.

براساس بررسی ها از هر هکتار باغ در همدان ۹ تن انواع محصولات باغی محصول برداشت می‌شود اما میانگین کشوری تولید محصولات باغی در کشور 7 تن است.

استان همدان با داشتن باغات سیب، هلو، آلو، آلبالو و … فرصت خوبی برای توسعه صنایع تبدیلی در این زمینه دارد و یکی از محصولات صنایع تبدیلی در حوزه محصولات باغی، میوه خشک است.

میوه خشک با کیفیت‌های مختلفی تولید می شود و با این اقدام از دور ریز میوه‌ها جلوگیری خواهد شد و از طرفی می توان با صادرات آن ارز آوری داشت.

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان شهرستان رزن در گفتگو با خبرنگار فردای همدان در رابطه با تولید میوه خشک به صورت بسته بندی‌های کوچک مانند بسته بندی چیپس سیب زمینی و پفک اظهار کرد: این اقدام برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است و محصول تولیدی ما در نمایشگاه‌های داخلی اصفهان، همدان و تهران معرفی شده است.

ایرج جعفری با اشاره به اینکه محصول میوه خشک ما در سایت های دیجی کالا، بروز رسان تهران، بایا و با سلام عرضه می شود، ادامه داد: محصول میوه خشک تولیدی شرکت ما در فروشگاه رفاه و فرهنگیان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه با یک شرکت پخش در شیراز عقد قراردادی امضا خواهیم کرد، افزود: محصول میوه خشک به صورت بسته بندی محصول جدیدی است و استقبال از آن خوب بوده است.

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان یادآور شد:  برخی از کارخانه‌ها در کشور بسته بندی چیس میوه را به صورت تک میوه انجام می دهند اما شرکت ما انواع میوه را در بسته قرار می دهد.


وی با بیان اینکه ویروس کرونا باعث کند شدن کار و فعالیت ما شد، افزود: کارخانه ما یک واحد تولیدی نوپا و با بسته بندی‌ها جدید بود و با شروع کرونا نتوانستیم بر روی آن کار کنیم.

جعفری با بیان اینکه برند رازیان در همدان خوب جا افتاده و از استان های مختلف برای خرید محصول با من تماس می‌گیرند ادامه داد: برخی افراد در استان های دیگر میوه خشک بسته بندی شده را به صورت نمونه یا خریداری می‌کنند تا کیفیت کار را بسنجند.

وی با اشاره به اینکه از همه میوه های تولیدی در استان در بسته بندی‌های خود از آن استفاده می‌کنیم، افزود: میوه‌ها را ۱۰۰ درصد از  داخل استان تهیه می‌کنیم ولی در صورت نبود میوه‌ای در استان ناچاریم از سایر استان‌ها آن را تا تهیه کنیم.

وی برگزاری جلسه‌ای در اتاق بازرگانی همدان در خصوص صادرات محصولات برند رازیان به سوریه اشاره کرد، افزود: در سال ۱۴۰۰ بر روی محصولات ما برای صادرات حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

جعفری در ادامه با بیان اینکه محصولات خود را به اربیل در عراق و ترکیه ارسال کردیم ، ادامه داد: شرایط کار ما امیدوار کننده است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در زمینه صادرات میوه خشک دارای ظرفیت بالایی است، افزود: در صورت توسعه صادرات محصولات تولیدی خانگی را صورت فله خریداری می‌کنیم و در سطح کشور عرضه و یا صادرات انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای خرید میوه از باغداران با آنها قرارداد نمی‌بیندیم چراکه هنوز ظرفیت ما تکمیل نشده تا بتوانیم قرارداد ببندیم، ادامه داد: باید فروش را تقویت کنیم تا برای بستن قرارداد با باغداران با مشکل مواجه نشویم.

جعفری در ادامه با اشاره به اینکه برای تهیه میوه محدودیتی در استان همدان نداریم، افزود: تلاش داریم وقتی هر زمان دروازه های صادرات باز شد از تمام پتانسیل و ظرفیت خود استفاده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن در ادامه در گفتگو با خبرنگار فردای همدان با بیان اینکه برای حمایت از صنایع تبدیلی به واحدهای صنایع تبدیلی تسهیلات تعلق می گیرد، اظهار کرد: سال ۹۸ به واحد صنایع تبدیلی رازیان رزن ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات توسعه روستایی اعطا شد.

محمود فتحی سطح باغات شهرستان رزن را 6 هزار هکتار دانست  ادامه داد: چهار هزار هکتار باغ انگور، گردو و سیب درختی در شهرستان وجود دارد و محصولات این باغات صورت خام فروخته می‌شود.