همدان به عنوان مبدا اصلی زعفران ناشناخته مانده است

زعفران گیاهی خوش عطر، خوش طعم و خوش رنگ است که علاوه بر خواص درمانی به عنوان طعم دهنده غذاهای ایرانی استفاده می‌شود و همدان به عنوان مبدا اصلی زعفران شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری فردای همدان- خبرنگار: اکرم محمدی؛ شهرستان تویسرکان در استان همدان یک شهر به نام «رودآور» دارد که به عنوان مبدا اصلی کشت زعفران به شمار می رود .

با این وجود که استان همدان با وجود اینکه به عنوان مبدا گیاه زعفران است اما به دلایل نامعلوم کشت این محصول رامورد  غفلت قرار گرفته شده است.

خوشبختانه در چند سال اخیر کشت گیاه زعفران در استان همدان رونق گرفته و حتی تولید کننده برتر در کشور از استان همدان معرفی شدع است؛ در ادامه گفت و گوی خبرنگار فردای همدان با یکی از زعفرانکاران استان همدان را می‌خوانید.

فردای همدان: کشت گیاه زعفران در همدان به چه مشکلاتی مواجه است؟

گیتی سالاری، زعفرانکار نهاوندی: متاسفانه شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید زعفران با وجود دارا بودن مدرک تحصیلی و یا حتی بدون مدرک تحصیلی در استان ثبت شدند برخی از آنها کلاهبردار و حقه باز هستند.

این شرکت ها با فروش پیاز زعفران آلوده و یا با دادن اطلاعات غلط به زعفرانکاران کلاه برداری می‌کنند.

متاسفانه شرایط به شکلی شده که افراد ناوارد با آوردن پیازه آلوده زعفران به کشت این محصول آسیب می‌زنند.

فردای همدان: در رابطه با سوابق کشت زعفران خود بفرمایید؟

گیتی سالاری: من اولین فردی بودم که در غرب کشور کشت زعفران را انجام دادم و بعد در داخل استان و در استان‌های همجوار مانند کردستان، کرمانشاه و اراک اقدام به کشت زعفران کردم.

من بیش از ۲۱ سال در زمینه کشت زعفران کشت فعالیت می‌کنم و سه دوره به عنوان زعفرانکار نمونه کشور معرفی شدم.

فردای همدان: آیا زعفران تولیدی شما برند خاصی دارد؟

گیتی سالاری: برای زعفران تولیدی خود برند ثبت کرده‌ام و در ادامه ثبت برند برای گرفتن استاندارد و سیب سلامت پیگیر شدم، برای انجام صادرات نیاز به برند دارم اما راه دشواری پیش رو است.

من پیگیر برای دریافت استاندارد شدم و اول کار استقبال خوبی انجام شد اما بعد از گذشت مدتی دیگر پاسخ من را ندادند، من تصور می‌کنم علت این پاسخ ندادن به من برای ارائه استاندارد پارتی بازی باشد تا استاندارد را به شخص دیگری بدهند.

زعفران کاران همدان برند خاصی ندارند و مجبور به ارسال زعفران به خراسان و استفاده از برندهای خراسان هستند.

فردای همدان: شما در حال حاضر صادرات زعفران دارید؟

گیتی سالاری: من زعفران تولیدی خود را به صورت سوغات و چمدانی از طریق دوستانم به خارج از کشور ارسال می‌کنم و محصولات تولیدی مزرعه من به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، انگستان و کانادا فرستاده شده و در کشور‌های عربی و حوزه خلیج فار س فروش فوق العاده‌ای داشته است.

فردای همدان: به نظر شما استان همدان به عنوان مبدا اصلی زعفران کاری چه جایگاهی در کشور دارد؟

گیتی سالاری: با وجود اینکه همدان مبدا زعفران در ایران است اما هنوز  زعفران کاری در استان همدان مانند استان‌های خراسانی رونق ندارد.

برای من جمع آوری زعفران کل استان همدان و فراوری آن به صرفه نیست و اما در صورتی که زعفرانکاری در استان همدان رونق داشت می‌توانستم یک کارگاه برای فعالیت در این زمینه تاسیس کنم.

فردای همدان: به زعفران کاران تسهیلات پرداخت می‌شود؟

گیتی سالاری: من زعفران کار نمونه کشور شناخته شدم می‌خواستم یک وام بگیرم چراکه سه سال پیش پیاپی در کشور زعفران کار نمونه شدم و در نتیجه به من امتیاز یک وام 200 میلیون تومانی را دادند اما این وام هیچ وقت پرداخت نشد چراکه من را خیلی اذیت کردند، برای دریافت وام سه بار از من ایراد گرفتند، بار اول به خاطر بیمه ایراد گرفتند و بار دیگر ایراد سن بود و در نهایت بار سوم سنگ اندازی ها بیشتر شد و دیگر پیگیر دریافت تسهیلات نشدم.

فردای همدان: هر سال چه مقدار زعفران برداشت می‌کنید؟

گیتی سالاری: یک مزرعه زعفران به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متری دارم و از مزرعه دو یا سه ساله از هر یک هزار متر مربع یک کیلو گرم زعفران برداشت می شود.

فردای همدان: زعفران صادراتی باید چه مسایلی را رعایت کند؟

گیتی سالاری: برای صادرات زعفران باید کیفیت محصول را بالا برود اما در حال حاضر شیوه برداشت زعفران مناسب صادرات نیست.

متاسفانه کشت و تولید زعفران همدان جا نیفتاده است و وقتی از زعفران همدان صحبت می‌کنیم مردم با تعجب می‌گویند مگر همدان هم زعفران دارد در حالی که مبدا زعفران همدان است و باید برای معرفی زعفران همدان بیشتر کار کرد.