صادرات گیاهان دارویی نیازمند توجه و برنامه

استان همدان با وجود اینکه یکی از استان های برجسته در زمینه تولید گیاهان دارویی است اما در رابطه با تولید محصولات ارگانیک و فرآوری گیاهان دارویی اقدامی نشده است، درحالی که از طریق تولید و صادرات گیاهان دارویی می‌توان ارز آوری خوبی برای کشور داشت.

به گزارش “فردای همدان”، کشت گیاهانی مانند گشنیز، رازیانه، سیر و … در استان همدان بسیار رایج است و به گفته کارشناسان در استان همدان 315 گونه گیاه دارویی شناسایی شده است.

وجود صنایع تبدیلی گیاهان دارویی علاوه بر ارز آوری برای کشور می‌تواند موجب اشتغالزایی شود؛ خبرنگار فردای همدان با چند تن از تولید کنندگان برتر گیاهان دارویی در استان همدان به گفت و گو می پردازد که در ادامه می‌خوانید.

محمد سراقی در گفتگو با خبرنگار فردای همدان با اشاره به اینکه من بادرنجبویه، کنگر فرنگی، نعناع فلفلی، سنبل طیب، همیشه بهار و…در زمین خود کشت می‌کنم، اظهار کرد: این گیاهان به صورت مداوم نمی شود و سالانه تغییر می‌کند.

این تولید کننده نمونه گیاهان دارویی در کشور با اشاره به اینکه من علاقه به کشت گیاهان دارویی ارگانیک داشتم، ادامه داد: بعد از مدتی متوجه شدم بازار ایران محصول ارگانیک را مورد توجه قرار نمی دهد.

وی با بیان اینکه من نسبت به تولید محصولات غیر ارگانیک کردم، افزود: برای کشت محصول ارگانیک باید تا ۱۰ سال گذشته در کشت‌ها از کود شیمیایی استفاده نشده باشد.

این پرورش دهنده نمونه گیاهان دارویی با بیان اینکه سنبل طیب، نعناع فلفلی، کالاندولو و بادرنج بویه برای فرآوری مناسب هستند، افزود: رونق بازار گیاهان دارویی با شیوع ویروس کرونا بهتر شده است.

سراقی گیاه بادرنجویه را یک گیاه با یک کشت چند ساله دانست، افزود: این گیاه یک سال کشت می‌شود و چهار یا پنج سال محصول می‌دهد و هر سال ۳ برداشت دارد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از ورود دلال‌ها به بازار گیاهان دارویی عنوان کرد: متولیان امر به پرورش دهنده گیاهان دارویی تسهیلات نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای عرضه مستقیم گیاهان دارویی باید شبکه خاصی وجود داشته باشد، عنوان کرد: تولید کننده محصولی را به قیمت پایین می فروشد اما تا آن محصول به دست مردم برسد قیمت آن محصول چند برابر می‌شود.

این پرورش دهنده نمونه گیاهان دارویی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ گیاهان دارویی به علت دلال بازی است، افزود: محصول تولیدی گیاهان دارویی تا به دست مردم برسد به چند برابر قیمت عرضه می شود.

وی در ادامه به بحث صنایع تبدیلی پرداخت و با بیان اینکه ظرفیت خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در استان همدان وجود دارد، اضافه کرد: شرکت‌های صنایع تبدیلی باید گیاهان دارویی را از طریق یک شبکه و سیستم خاص از تولید کننده آن خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی نیازمند برند سازی است، تصریح کرد: به ظرفیت صادراتی گیاهان دارویی توجه نمی شود.

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان در ادامه در گفتگو با خبرنگار فردای همدان با بیان اینکه برای تولید دمنوش کیسه ای دو دستگاه از کشور چین وارد کردیم، اظهار کرد: این دستگاه ها بسته بندی بسیار لاکچری دارد.

جعفری با اشاره به اینکه برای تولید دمنوش کیسه ای مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم، ادامه داد: محصولات تولیدی ما دارای سیب سلامت است.

وی توزیع دمنوش‌ها به صورت مویرگی در سطح کشور توزیع می شود، افزود: باید محصولات تولیدی دمنوش‌ها با تبلیغات گسترده به فروش انبوه خواهد رسید.

جعفری با اشاره به اینکه دمنوش‌های گل گاو زبان، به لیمو، نعناع فلفلی، کاکوتی و منتا در کارخانه ما تولید می شود، اضافه کرد: پروانه ساخت ۱۵ دمنوش جدید را دریافت کردیم.

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان با بیان اینکه گیاهان دارویی ارگانیک برای تولیدات ما در اولویت است، افزود: در صورت عدم کشت گیاه دارویی در استان همدان، برای تکمیل نیاز شرکت، از سایر استان‌ها تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه گیاهان دارویی مانند رازیانه و گشنیز افراد تولید کننده را می‎شناسم، افزود: به عنوان فعال بخش صنایع تبدیلی و تولید کنندگان گیاهان دارویی باید همراهی کنیم.

جعفری افزود: باید برای خریداری محصولات تولید کنندگان گیاهان دارویی تشکلی ایجاد شود، من به عنوان یک تولید کننده گیاهانی که ارگانیک باشد را با کمال میل خریداری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی در استان همدان باعث شده تا تولیدات بیشتر به شکل خام‌فروشی در بازار عرضه شود، افزود: متاسفانه نام و نشانی از همدان در زمینه گیاهان دارویی نیست.

گزارش از: اکرم محمدی