بلاتکیلفی مسکن ملی فرهنگیان در همدان

استارت ساخت مسکن ملی با هدف خانه دار کردن مسکن اولی‌ها و مستاجران در اواخر دولت دوازدهم زده شد و در همه شهرها از جمله همدان زمین ساخت این مساکن جانمایی و زمین‌هایی در شهرک بهشتی همدان و شهرک فرهنگیان همدان برای این اقدام در نظر گرفته شد.

به گزارش فردای همدان، براساس اعلامیه سایت مسکن ملی بهای زمین به صورت فروش اقساطی پنج ساله اخذ می‌شود و تسهیلات بانکی قابل اعطا برای ساخت این واحدها نیز به میزان ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد(بدون سپرده گذاری) و بازپرداخت ۱۲ ساله است.

متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند و دارای حساب مسکن یکم در بانک هستند، می‌توانند از مزایای تسهیلات صندوق مسکن یکم (کسر از میزان آورده متقاضی) و انتقال آن به این طرح بهره مند شوند

همچنین متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند و دارای حساب مسکن یکم در بانک هستند، می‌توانند از مزایای تسهیلات صندوق مسکن یکم (کسر از میزان آورده متقاضی) و انتقال آن به این طرح بهره مند شوند.

با این شرایط در آغاز ثبت نام مسکن ملی، حسابی به نام متقاضیان مسکن ملی افتتاح شد تا متقاضیان هزینه ساخت مسکن را به حساب جدید واریز کنند، ضمن اینکه این حساب مسدود بوده و متقاضیان اجازه برداشت پول از حساب ندارند.

مطابق با برنامه ساخت مسکن ملی باید متقاضیان بعد از تایید شرایط ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان واریز می‌کردند ضمن اینکه در پایان اجرای فونداسیون باید ۱۵ درصد سهم آورده متقاضی، در پایان اجرای اسکلت و سقف ۲۵ درصد سهم آورده متقاضی، در پایان سفت کاری ۲۵ درصد سهم آورده متقاضی، در پایان نازک کاری ۲۰ درصد سهم آورده متقاضی و در زمان تحویل مسکن ۱۵ درصد سهم آورده متقاضی به حساب افتتاح شده واریز شود.

اما این روند در حالی در بین متقاضیان همدان پیش رفته که واریزی ها در دو نوبت انجام شده اما زمین مربوطه در شهرک فرهنگیان و جنب دانشگاه پیام نور همدان هم چنان یک زمین خالی است.

شرایط حاکم بر اجرای این پروژه در همدان صدای اعتراض متقاضیان این واحدها درآورده و صبرشان را به پایان رسانده تا آنجا که عده ای از افرادی که پول های خود را واریز کرده بودند با حضور در محل اجرای پروژه خواهان توضیح مسئولان پیرامون چرایی تعلل در اجرای طرح شدند.

تماس با خبرنگار فردای همدان برای حضور در جمع معترضان این واحدها و درخواست برای انعکاس صحبت هایشان، خبرنگار فردای همدان را راهی مکان اجرای پروژه مسکن ملی فرهنگیان کرد و گفتگویی با شماری از افراد انجام شد که در ادامه صحبت های تعدادی از متقاضیان مسکن ملی فرهنگیان در همدان را می‌خوانید.

دولت قبل رفت و دولت جدید هم یک پیشنهاد جدید برای مسکن داده و در این میان  مسکن ملی بلاتکلیف مانده است

علی عمیدی فر یکی از متقاضیان مسکن ملی فرهنگیان در همدان است که با اشاره به اینکه طرح مسکن ملی در اواخر دولت قبل اجرا شد، اظهار کرد: دولت قبل رفت و دولت جدید هم یک پیشنهاد جدید برای مسکن داده و در این میان مسکن ملی بلاتکلیف مانده است.

این جوان همدانی با اشاره به اینکه دولت جدید باید مسکن ملی نیمه کاره را تکمیل کند، ادامه داد: مسکن ملی باید به زیر مجموعه پروژه جدید مسکن دولت جدید برود.

این متقاضی مسکن ملی فرهنگیان در همدان با اشاره به اینکه از یک سال و نیم گذشته متقاضی پروژه فرهنگیان برای دریافت مسکن ملی شدم، افزود: در این یک و نیم سال دو پیامک برای واریز پول آمده و در واریز نخست ۴۰ میلیون تومان و در مرحله دوم ۵۰ میلیون تومان واریز انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه طبق اخباری که از صدا و سیما و خبرگزاری‌ها منتشر شد مقرر بود که مسکن ملی در مدت دو سال به بهره برداری برسد، اضافه کرد: یک سال و نیم گذشته اما پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است.

عمیدی فر با اشاره به اینکه نامه‌ای برای تعدادی از مسئولان استان تهیه و تنظیم کردیم تا پیگیر مشکل مسکن ملی همدان باشیم، بیان کرد: تاریخ پول واریز شده آبان ماه پارسال و خرداد ماه امسال بوده است.

وی با اشاره به اینکه مبلغ ۲۰ میلیون تومان از حساب ما برداشت شده است، ادامه داد: نمی دانم چه کسی این مبلغ را برداشت کرده و چه کاری انجام دادند، آخرین برداشت ۱۳ اردیبهشت ماه امسال انجام شده است.

این متقاضی مسکن ملی در همدان با اشاره به اینکه فصل سرما رسیده و دیگر در همدان ساخت و ساز امکان پذیر نیست، افزود: برای پیگیری موضوع چند بار به مسکن و شهرسازی رفتم که گفتند متولی پروژه مسکن ملی فرهنگیان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است و ما نمی توانیم اقدامی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک موضوع دیگر مطرح شده که خاک زمین این منطقه مشکل دارد، افزود: دانشگاه پیام نور و ساختمان‌های زیادی در این اطراف سال‌هاست ساخته شده چرا زمین این ساختمان‌ها مشکل خاک ندارد، ضمن اینکه اگر هم مشکلی در خاک منطقه باشد می‌توان مشکل را با تقویت فوندانسیون رفع کرد.

من سال ۸۰ ازدواج کردم و از سال ۸۰ تاکنون مستاجر هستم

عمیدی فر با اشاره به اینکه من سال ۸۰ ازدواج کردم و از سال ۸۰ تاکنون مستاجر هستم، ادامه داد: صاحبخانه از من خواسته تا خانه را خالی کنم و من برای اجاره خانه به هر کجا مراجعه می‌کنم پول پیش زیادی می‌خواهند.

میلاد قانعی نژاد یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی فرهنگیان در همدان، با اشاره به اینکه در ابتدا که ثبت نام مسکن ملی آغاز شد من نیز اقدام به ثبت نام کردم، اظهار کرد: در یک مرحله ۴۰ میلیون تومان و در یک مرحله دیگر ۵۰ میلیون تومان واریز انجام دادم اما تاکنون پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه پروژه مسکن ملی فرهنگیان بلا تکلیف مانده است درحالی که در شهرهای دیگر مسکن ملی پیشرفت خوبی داشته است، ادامه داد: با توجه به اینکه یک و نیم سال گذشته پروژه باید تاکنون نزدیک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد اما در حال حاضر فقط گود برداری انجام شده است.

این متقاضی مسکن ملی فرهنگیان در همدان با اشاره به اینکه در ابتدا مقرر شده بود که متقاضیان مسکن ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند و ۱۰۰ میلیون تومان هم وام پرداخت شود، افزود: اگر ما ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان پول داشتیم برای خرید نقدی خانه اقدام می‌کردیم.

برای تهیه ۹۰ میلیون مبلغ واریز شده برای مسکن ملی وام گرفتم و طلاهای همسرم را فروختم، امسال هم برای اجاره خانه ۵۰ میلیون تومان پول پیش پرداخت کردم و ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنم

قانعی نژاد با اشاره به اینکه من یک فرزند دارم و مستاجر هستم، بیان کرد: برای تهیه ۹۰ میلیون مبلغ واریز شده برای مسکن ملی وام گرفتم و طلاهای همسرم را فروختم، امسال هم برای اجاره خانه ۵۰ میلیون تومان پول پیش پرداخت کردم و ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنم.

هر روز تاخیر در اجرای مسکن ملی همدان، باعث افزایش هزینه ساخت می‌شود

سعید محمدی دیگر متقاضی مسکن ملی فرهنگیان همدان است، وی در خصوص این پروژه مطرح کرد: با توجه به تورم موجود هر روز تاخیر در اجرای مسکن ملی همدان، باعث افزایش هزینه ساخت می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده متقاضیان مسکن ملی، مستاجر هستند و همزمان باید هم پول پیش اجاره و هم پول‌های واریزی مسکن ملی را تامین کنند، ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصاد کشور متقاضیان مسکن ملی بعد از مدتی ناتوان از پرداخت بقیه مبلغ مورد نیاز خواهند شد و به ناچار امتیاز مسکن خود را واگذار می‌کنند و در نهایت پروژه‌ای که با نام ضعفا کلید خورده به کام ثروتمندان و دلالان خواهد شد.

این متقاضی مسکن ملی در ادامه با اشاره به اینکه طبق اظهارات مسئولان مسکن و شهرسازی همدان، پروژه های مسکن ملی همدان و به خصوص پروژه فرهنگیان دارای مشکلات ژئوتکنیکی است، افزود: با توجه به گودبرداری‌های محدودی که انجام شده و بررسی‌های ابتدایی، ساخت و ساز دانشگاه پیام نور و سایر ساختمان‌های اطراف این زمین، امکان وجود همچین مشکلی برای زمین مسکن ملی فرهنگیان غیر قابل قبول است.

شاید ساخت پروژه مسکن ملی همدان پنج سال طول بکشد، تا آن زمان چقدر باید هزینه کرد؟ چرا باید هزینه تورم را ما متقاضیان مسکن ملی بدهیم؟

وی با اشاره به اینکه گفته شده که پروژه به قیمت تمام شده روز حساب می‌شود، اضافه کرد: شاید ساخت پروژه مسکن ملی همدان پنج سال طول بکشد، تا آن زمان چقدر باید هزینه کرد؟ چرا باید هزینه تورم را ما متقاضیان مسکن ملی بدهیم؟

محمدی با تاکید بر اینکه باید برنامه زمان بندی و درصد پیشرفت فیزیکی ارائه شود تا متقاضیان مسکن ملی بدانند پروژه چند درصد پیشرفت داشته است، بیان کرد: اگر پروژه طبق برنامه زمان بندی پیش نرود، باید به متقاضیان خسارت پرداخت شود، نه اینکه ما به عنوان متقاضی متضرر شویم.

وی با بیان اینکه ما به چاه نفت وصل نیستیم بلکه به سختی پول جمع می‌کنیم، ادامه داد: هر یک روزی که ساخت پروژه عقب می افتد، هزینه آن برای ما بیشتر می‌شود.

این متقاضی مسکن ملی در همدان با اشاره به اینکه دولت جدید پروژه جدی مسکن را کلید زده که امتیازات بهتری دارد، افزود: ما و کسانی که برای مسکن ملی ثبت نام کردیم مصداق ضرب المثل از اینجا مانده از آنجا رانده شده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه متقاضیان مسکن ملی مستاجر هستند، یادآور شد: با طولانی شدن ساخت پروژه مسکن ملی در همدان ما مستاجران باید هم پول پیش خانه و اجاره را با توجه به تورم و هم پول ساخت اینجا را تامین کنیم، که همین مسئله هم مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

سید احمد حسینی یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی در همدان با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن ملی واریز کرده ام، اظهار کرد: کل زندگی خود را فروخته‌ام تا صاحب خانه شوم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در مورد وضعیت مسکن ملی از هیچ کس جوابی نگرفته ایم و مسئولان هم سرکشی و رسیدگی نمی‌کنند، ادامه داد: ما بلاتکلیف مانده‌ایم.

این متقاضی مسکن ملی در همدان با اشاره به اینکه برای تهیه ۹۰ میلیون تومان ماشین و طلا و … فروخته‌ام، افزود: فقط منتظر ساخت مسکن ملی هستم تا با خانواده در آن ساکن شوم.

من برای خانه دار شدن حتی حاضر به فروش فرش زیر پای خود هستم

وی با اشاره به اینکه من برای خانه دار شدن حتی حاضر به فروش فرش زیر پای خود هستم، اضافه کرد: هر روز قیمت‌ها نوسان دارد و روز به روز همه چیز گران‌تر می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه باید تاکنون فوندانسیون ساختمان را ریخته باشند، افزود: تاکنون هیچ اقدام خاصی برای مسکن ملی فرهنگیان جز مقداری گود برداری و ریختن چند میلگرد در محل پروژه انجام نشده است.

به راستی با این وضعیت که در همدان به لحاظ افزایش نرخ اجاره ها، زمین و ملک وجود دارد، سرنوشت این جوانان که به پروژه مسکن ملی چشم خوش کرده اند چه خواهد بود؟ چه برنامه ریزی ای برای پیش روی این پروژه وجود دارد و چرا مسئولین مربوطه علی رغم اینکه اقدامی در این زمین انجام نداده اند، از حساب های متقاضیان این طرح قریب به ۲۰ میلیون تومان برداشت کرده اند؟

سرنوشت این پروژه هم اکنون در هاله ای از ابهام است و پیگیری های جوانان متقاضی آن ادامه دارد اما امیدواریم که مسئولین مربوطه در این مسیر نیز آستین همت را بالا زده و به جای دست دست کردن، قدمی بردارند.

گزارش از: اکرم محمدی